Hej
Jag har anlitat en byggfirma som har väldigt bra rekommendation i reco och har säker vatten certifikat också. Men jag såg att de har dragit vatten rör till vägghängd toa via golvet. Är det ok ?
Jag har klistrat några bilder.
 
  • Rörinstallation med PVC och koppar, byggarbetsplats, oavslutad väggar och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ofärdig byggnad, elledningar, rör, träreglar och stege, synlig betong och isoleringsmaterial, arbetsplats, under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En plywoodvägg med rörstumpar som sticker ut, i en ofärdig byggnadsstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum under konstruktion med exponerad betong, plywood och elektriska ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ofärdigt rum med OSB-panel, betongväggar, installationsrör, och en skyddshjälm på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med oskyddade kablar, träplywood och betongvägg. Golvmarkeringspil med text "OK?".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ivanmatiic
  • Laddar…
Griffeltavlan
Ja de är ok då dom kommer ut i vägg och saknar då förmodligen kopplingar i vägg som är förbjudet.
 
K
Att dom monterat plywooden åt fel håll är inget du blir tveksam över heller…? :rofl:
 
  • Gilla
SPG
  • Laddar…
K kniv skrev:
Att dom monterat plywooden åt fel håll är inget du blir tveksam över heller…? :rofl:
Ser även ut som det inte är mellanrum hela vägen mellan skarvarna
 
  • Gilla
SPG
  • Laddar…
K Kertu21 skrev:
Ser även ut som det inte är mellanrum hela vägen mellan skarvarna
Jag undrar varför behöver man den ?
 
janwide
Inte OK enligt Säker Vatten. Extra tveksam anser jag eftersom den golvgenomföringen kommer att vara dold bakom inbyggnaden av toaletten. Så man kommer inte att se om det blir en vattenskada där.
 
janwide
Jag kan ha fel. Så här står det i Säker Vatten "I bad- eller duschrum ska inga rörgenomföringar finnas i golv med tätskikt förutom avlopp och golvbrunn. I plats för bad eller dusch får det endast finnas golvbrunn.".
Ser ut på dina bilder som att det även är dusch i rummet så då borde detta gälla. Kan det vara så att de gör någon inbyggnad av toaavlopp och vattengenomföring så att det räknas som ett apparatskåp? Skicka en bild till Säker Vatten och fråga.

Grattis till Loreen föresten! (y)
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Godmorgon
Tack så jättemycket till alla. Jag har skickat frågor till Säkervatten :)

ha en trevlig söndag
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
SPG SPG skrev:
Hej
Jag har anlitat en byggfirma som har väldigt bra rekommendation i reco och har säker vatten certifikat också. Men jag såg att de har dragit vatten rör till vägghängd toa via golvet. Är det ok ?
Jag har klistrat några bilder.
Ska tätskiktet sitta utanpå inbyggnadsdelen? Om jag minns rätt är det ok
 
Jag skulle nog säga att det inte är godkänt, eftersom att väggen där vägg hängda vk ska vara ska ha en glippa längst ner så att man ser ifall det läcker. Det ska mynna ut på golvet i badrummet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.