Badrum
HEM2121: [citat] Köp något känt märke på kranarna. Seriösa hantverkare vill inte sätt in ”no name” kranar.
Tank9103: [citat] Torrlägga lägga ut och måtta in plattorna utan fix
Malinelisabeth: Kan man måla badkarets utsida vit? Har blivit gul, är plast. Se bilder.
Elly ettan: Har någon som erfarenhet av svarta Duschblandare och duschmunstycken. Tänker om det kan bli att färgen släpper efter ett tag
bertt: [citat] Hej, jag letar också en liten sockel som passar maskin b 60 d 40, nyfiken om du hittade någon sån mvh Mia
riktigadavid: Dubbel 90gradaren syns inte om man inte sitter på golvet. Och framtida rörelser tänker jag tas upp av slangen som går ut från toastolen. Den kan iallafall röra sig några millimeter där. Jag är iallafall nöjd.
ricebridge: Ta dit spolbil som även kan filma avloppet.
Alfredo: [citat] Fast det är inte så svartvitt att en kakelfog antingen är korrekt eller felaktig. Även i det mest perfekt utförda badrum går det garanterat att hitta några centimeter fog någonstans som kunde ha gjorts ytterligare lite bättre. På något sätt måste det göras en helhetsbedömning för man kan inte säga att bara för att det existerar något som kunde gjorts aningen bättre,
sepani: [citat] Ja det bästa vore absolut att göra om göra rätt men lite surt när tätskiktet är ok (intyg finns) men tyvärr har de helt misslyckats med avrinningen…den kunde nog inte blivit sämre…
PL_Andersson: Hej, Jag flyttade in i en lägenhet och jag tror att byggaren som sålde lägenheterna inte behandlade sandstenen i badrummen innan dom lämnade över lägenheten. Nu har jag fått ganska kraftiga fläckar på golvet (och väggarna till viss del). Har ni något bra tips på hur jag kommer tillrätta med detta? Går det att slipa ner golvet och sedan behandla? Kör med mögelborttagning nu men då
Anonymiserad 263386: [citat] Jag pratade med kundtjänst i måndags och dem beställde hos fabriken. Och idag kan jag hämta en ny inloppsventil.
Jakob Berglund: [citat] 1) Det är ett korsvirkeshus med trä på utsidan men stenväggar i övrigt. 2) Så är det säkert men det kommer inte bli så då det rent praktiskt inte kan stänka utanför duschen. 3) Jo har funderat på detta också. Men känns som att det bara blir marginellt bättre än idag. Det troligaste är att om något skulle hända så kommer försäkringsbolaget hitta något att klaga på
digg75: [citat] Finns inget uppvik. Klinkern är kapad rakt av i dörrhålet och en Aul-list möter tröskeln som är lägre än nivån på golvet. Planen är en ny tröskel men som ligger över golvet och med en bra tätning mot klinkern. Och ja… de som gjorde badrummet innan ska ha en handfull stryk. Finns inte ett rätt här. Allt är fult och dåligt gjort. Badrummet är inte mitt, fixar åt
BirgitS: [citat] Den stora risken är väl inte själva fönstret utan om vatten lyckas komma in i väggen just där tätskiktet tar slut.
rådmottagare: Tack, då verkar det ju görbart. Att baxa in tvätttmaskinen blir nog inte alltför besvärligt, jag tror att det går att luta den lite så den går in under handfatet och skjuter ut över toastolen "på sin väg framåt". Att lyfta på två går nog annars också, den väger runt 56 kg.
JohanLun: Jag har haft smuts både i kran/intag på toan och längre in i "mekanismen". Pilla isär och rengör allt. Du kan ju prova att blåsa om du tar loss prylarna.
Rickard.lj: 38:6 blir vinkeln om jag räknade rätt 😜 men lita inte på de😎
tank77: Ta på dig ett munskydd när du fortsätter riva om du nu är "nojig" eller så stoppar du arbetet och skickar iväg lite olika material på test. Troligtvis är där asbest i något av skikten men det behöver där inte vara. Att du har utsatt dig för lite exponering tar inte kål på dig. Det är dom som jobbade i fabrikerna samt var rökare som kunde drabbas. Inte en hemmapulare som du.
Cff: En "krok" jag hade limmat (förmodligen med någon form av montagelim) på min vägg i badrummet har lossnat och tyvärr tagit våtskiktet med sig (om det nu fanns ett sånt, men jag antar att det är det som är den gröna färgen som skymtar). Det skadade området är cirka 65x30 mm stort, sitter lång från både dusch och badkar så ingen som helst risk att det kommer att sköljas över med
tank77: Ja, plugga och flytspackla över! Avluftning av avloppet behövs för att det inte ska uppstå undertryck vid spolning av toalett, tömning av diskho och liknande, så att vatten sugs ut ur vattenlåsen på andra ställen i bostaden. Avluftning är något som ska byggas in från början och består oftast av ett avloppsrör som dras upp till vinden eller taknocken, så att luft kan komma in
fuzzzy_thor87: [citat] Ja jag har värmeväxlaren i tvättstugan. Absolut det kan man ju göra. Räcker med att stänga till elementen såklart :) jag har dränering/tappkran under växlaren och den har ju en låg lågpunkt. Ja det ska vara rätt del. Men tack för svar :)
S0MMER: Ser ut som att röret i golvet inte riktigt nått upp till porslinet porslinet för att ansluta tätt och att någon då slängt på en extra manschett för att få upp anslutningen någon centimeter. Jag hade nog tagit bort den gråa manschetten, kollat skick på den svarta, sen köpt något i stil med (se länk), för att få upp anslutningen, finns olika varianter som är olika höga, denna
Argastesnickaren: Jag har kristall mosaik från Höganäs om någon letar efter en lite exklusivare mosaik. Sist jag kollade så kostade den 3600 kr kvm. Jag säljer för 500 kr kvm, dvs i stort sett samma pris som en enkel kakel. Om intresse finns (mitt i Skåne) Obs svårt att få med lyster på ett foto. [bild] [bild]
tergo: [citat] denna klarar en del https://www.essve.com/sv/produkter/lim-fog-och-brandtatning/fog-och-tatning/akrylfog/akryl-flex-25---hogelastisk-universal-malarfog/ kan tillägga att tec-7 är bra men lite svårare att få en snygg fog, lättare med latex kan tillägga om du använder vit tec-7 så skall du låta ljuset vara tänt 1 dygn medan det härdar för att minska risken att fogen gulnar i
ThorwaldH: Jag tänkte lösa brist på huvudutrymme i duschen med att sänka ned själva duschutrymmet 5-10cm i golvet. För att förenkla och vara säker på att det blir tätt tänkte jag mig ett sk duschkar, duschplatta. Har dock svårt att hitta annat än sådana som står ovanpå eller är väldigt grunda. Någon som kan tipsa om en 90x90 eller 90x100? Exempel på en som är för grund:
mojjen: [citat] Det föreslogs kemsvets som en mer permanent lösning. Då hade inte jag velat ha silicon i skarven.