Hej.
Jag undrar om någon kan råkat ut för detta.
Vi köpte själva kakel och en byggfirma utförde badrumsrenovering åt oss. Efter 18 månader upptäckte vi sprickor och när vi började undersöka stod det klart att hela badrummet hade spindelnätliknande sprickor. Inte helt lätta att visa på bild. 50% av alla kakelplattorna i badrummet har sprickor.
Besiktningsman säger att det är ett handhavandefel med bakomliggande fix, är det en korrekt bedömning?
Bästa hälsningar
Philip
Vi köpte själva kakel och en byggfirma utförde badrumsrenovering åt oss. Efter 18 månader upptäckte vi sprickor och när vi började undersöka stod det klart att hela badrummet hade spindelnätliknande sprickor. Inte helt lätta att visa på bild. 50% av alla kakelplattorna i badrummet har sprickor.
Besiktningsman säger att det är ett handhavandefel med bakomliggande fix, är det en korrekt bedömning?
Bästa hälsningar
Philip
Kan inte detaljerna, men gamla kakelugnar lider ju ofta av samma sak och det har att göra med glasyren inte klarar spänningarna i själva godset vid bränningen (eller något). Dvs tillverkningsfel.
Har du kvar några plattor som inte är monterade? De borde ju se likadana ut.
Har du kvar några plattor som inte är monterade? De borde ju se likadana ut.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Hur menade besiktningsmannen att fixet skulle klara att göra det så där?
Jag tror mer på tillverkningsfel.
Har du valt ett billigt kakel?
En anledning att köpa allt från en då kan man reklamera.
Svårt att göra när man köper materialet själv.
Jag tror mer på tillverkningsfel.
Har du valt ett billigt kakel?
En anledning att köpa allt från en då kan man reklamera.
Svårt att göra när man köper materialet själv.
Om du inte eldat för hårt i badrummet så förstår jag inte hur det kan ske, fast jag är vare sig besiktningsman eller kakelexpert. Däremot har jag kaklat så illa att det kommit sprickor i några plattor när huset senare rörde på sig och det såg helt annorlunda ut.
Handhavandefel med fixet?
Låter långsökt, man blandar fixet enligt anvisningar och stryker ut på väggen för att sedan trycka dit plattorna. Inte mycket som kan gå fel enligt min uppfattning.
Dom fix som hantverkarna köper brukar vara av god kvalitet så vad finns det för fakta på dessa påståenden?
Hade kunnat köpt förklaringen om plattorna släppt men sprickor i kaklet!?
Besiktningsmannen får nog utveckla den förklaringen.
Tror mer på att något har brustit i tillverkning av plattorna.
Eftersom ni köpt plattorna så måste ni bevisa vad som orsakat felet och reklamera.
Det är lättare sagt än gjort. Hade ni köpt materialet av firman så hade saken hamnat i ett annat läge.
Låter långsökt, man blandar fixet enligt anvisningar och stryker ut på väggen för att sedan trycka dit plattorna. Inte mycket som kan gå fel enligt min uppfattning.
Dom fix som hantverkarna köper brukar vara av god kvalitet så vad finns det för fakta på dessa påståenden?
Hade kunnat köpt förklaringen om plattorna släppt men sprickor i kaklet!?
Besiktningsmannen får nog utveckla den förklaringen.
Tror mer på att något har brustit i tillverkning av plattorna.
Eftersom ni köpt plattorna så måste ni bevisa vad som orsakat felet och reklamera.
Det är lättare sagt än gjort. Hade ni köpt materialet av firman så hade saken hamnat i ett annat läge.
Detta problem har dykt upp i flera trådar under årens gång på byggahus.se och varje gång har det varit fabrikationsfel på plattorna och detta ska leverantören stå för som får ta det med tillverkaren.
Din "besiktningsman" kan du kasta bort i skogen.......med det sagt har jag inte stött på många vettiga besiktningsmän!
Din "besiktningsman" kan du kasta bort i skogen.......med det sagt har jag inte stött på många vettiga besiktningsmän!
Det kan vara ett handhavande fel också. Sätter man för mycket (tjockt lager) fix bakom plattorna så kan det uppkomma sprickor också. För mycket fix innebär att när väl fixen torkar efter ett tag så dunstar allt vatten och massan torkar och drar ihop sig med följd av att plattorna följer med massan och spricker pga anspänningen.
M målarbyxan skrev:Det kan vara ett handhavande fel också. Sätter man för mycket (tjockt lager) fix bakom plattorna så kan det uppkomma sprickor också. För mycket fix innebär att när väl fixen torkar efter ett tag så dunstar allt vatten och massan torkar och drar ihop sig med följd av att plattorna följer med massan och spricker pga anspänningen.
J Jacphilip skrev:Hej.
Bästa hälsningar
Philip
Är ganska säker på att det är fixet som bråkar .
Vet du om man rättat väggarna med fix ?
Alltså använt sig av för tjockt lager.
En hel del duktiga ( menar verkligen duktiga ) hantverkare från forna öst kan ha en förkärlek till att arbeta med fix istället för annat mtrl .