Hejsan...

Jag är på gång och ska börja renovera vårt stora badrum och planen är att i ena hörnet bygga ett duschrum på ca 2x1m...

Tanken är att gjuta en "klack" eller tröskel, kalla det vad ni vill som ramar in duschrummet, ca 5cm hög. På långsidan kommer det vara en duschvägg av glas och kortsidan kommer vara öppen för ingången. Klacken är till för att ställa glasväggen på och för att vattnet inte ska stänka eller rinna ut vid ingången.
Då nuvarande duschrum på samma ställe är uppbyggt ca 20cm så antar jag att korrekt fall inte finns är nere vid golvnivån, så då är tanken att spackla ordentligt fall innanför denna klack.

Ser ni några problem med detta, och finns det några regler kring detta isf? Tar gärna emot praktiska tips hur detta genomförs på bästa sätt också...

mvh

• Skiss av ett planerat duschrum med markerade positioner för duschvägg av glas och golvbrunn, inom en avgränsad yta i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lika nyfiken jag. Har också samma planer men den golvläggare jag känner på byn här tyckte inte jag skulle göra så. Han tyckte det kändes 80tal även om man kunde göra det. Allt kanske beror på golvmaterial om man ska få det bra. Plastmatta kanske är uteslutet.

BirgitS
Om jag förstår ritningen rätt så är det en dörr precis vid den öppna kortsidan av duschen och i så fall verkar det inte bra att skydda dörrkarmen och tröskeln (där det inte finns tätskikt) mot sprutande och stänkande vatten.

Med ett korrekt fall enligt de olika riktlinjerna så rinner inte vattnet bort från golvbrunnen så jag ser inte något större behov av att ha en kant runt om som är svårstädad. På 80-talet så hade man ju knappt något fall och man hade inte duschdörrar eller -väggar utan duschdraperi så då fanns det ju ett större behov av en kant.

BirgitS BirgitS skrev:
Om jag förstår ritningen rätt så är det en dörr precis vid den öppna kortsidan av duschen och i så fall verkar det inte bra att skydda dörrkarmen och tröskeln (där det inte finns tätskikt) mot sprutande och stänkande vatten.

Med ett korrekt fall enligt de olika riktlinjerna så rinner inte vattnet bort från golvbrunnen så jag ser inte något större behov av att ha en kant runt om som är svårstädad. På 80-talet så hade man ju knappt något fall och man hade inte duschdörrar eller -väggar utan duschdraperi så då fanns det ju ett större behov av en kant.
Tätskikt kommer finnas överallt... och en del av anledningen till själva "klacken" är att kunna spackla fall inuti duschrummet som blir korrekt, dvs golvnivån inne i duschrummet kommer vara ett par cm högre än golvnivån precis utanför ingången till duschrummet...

Låter som en bra plan. Enklare att fixa "lokalt" fall i duschen än att behöva anpassa fallet för hela rummet.

Vad gör du ifall det börjar läcka från kranen vid tvättstället? Eller toastolen? Då har du ingen brunn att svabba ner vattnet i. Kör utan klack och se till så fallet blir ordentligt.

• Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Vad gör du ifall det börjar läcka från kranen vid tvättstället? Eller toastolen? Då har du ingen brunn att svabba ner vattnet i. Kör utan klack och se till så fallet blir ordentligt.
det finns en till golvbrunn i det andra hörnet som hamnar under badkaret... fallet i resten av rummet är ganska ok som det är nu, så planen är att inte röra golvet så mycket där... jag har vattenburen golvvärme i hela badrummet, så att bila bort material kring duschen faller också bort

Tanken är att det ska se ut lite såhär, fast i mitt fall en liten klack...

• Modernt badrum med genomskinlig duschvägg med utsikt över stadssilhuett på natten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det låter som att det är risk för att du inte följer BKR:s anvisningar och om du vill att ditt försäkringsbolag ska betala om du får en vattenskada så rekommenderar jag att du pratar med dem först och får din lösning godkänd. En regel som finns är att tätskiktet vid trösklarna ska vara minst 2 cm högre än golvbrunnen eller något liknande och det finns väl även specificerat vad lutningen mot en golvbrunn ska vara utanför själva duschen, det räcker inte med att du tycker att det är ganska ok.

I ipppe skrev:
det finns en till golvbrunn i det andra hörnet som hamnar under badkaret... fallet i resten av rummet är ganska ok som det är nu, så planen är att inte röra golvet så mycket där... jag har vattenburen golvvärme i hela badrummet, så att bila bort material kring duschen faller också bort
Tips - rita in alla brunnar innan du ber om råd. Dom är rätt väsentliga. ;)

Men oavsett måste där vara fall från utanför duschen mot brunnen vid badkaret. Känns som ganska onödigt när du bevisligen har en brunn som ligger mycket närmre. Och sen ser klackar anskrämliga ut. Men det är min egna åsikt.

JLyck JLyck skrev:

Men oavsett måste där vara fall från utanför duschen mot brunnen vid badkaret. Känns som ganska onödigt när du bevisligen har en brunn som ligger mycket närmre. Och sen ser klackar anskrämliga ut. Men det är min egna åsikt.
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter som att det är risk för att du inte följer BKR:s anvisningar och om du vill att ditt försäkringsbolag ska betala om du får en vattenskada så rekommenderar jag att du pratar med dem först och får din lösning godkänd. En regel som finns är att tätskiktet vid trösklarna ska vara minst 2 cm högre än golvbrunnen eller något liknande och det finns väl även specificerat vad lutningen mot en golvbrunn ska vara utanför själva duschen, det räcker inte med att du tycker att det är ganska ok.
med ok menar jag alltså att golvlutningen i resterande badrummet är enligt gällande regler... och vad gvk skriver så är det 1:500 på övriga ytor, och det har jag med råge... kom gärna med alternativa förslag...

JLyck JLyck skrev:

fallet i resterande badrum är godkänt med råge, gvk skriver 1:500... kom gärna med alternativa förslag...

Kommer blir bra, du kommer bygga enl ” reglerna”.

• Gilla
ipppe
  • Laddar…
I ipppe skrev:
fallet i resterande badrum är godkänt med råge, gvk skriver 1:500... kom gärna med alternativa förslag...
Fast när du skriver ”ganska ok” tolkar jag det inte som att du uppfyller kraven redan med råge. Bli lite tydligare i dina formuleringar. Mitt förslag är att du skippar klacken. Om du nu uppfyller kraven med råge bör det vara nemas problemas.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Fast när du skriver ”ganska ok” tolkar jag det inte som att du uppfyller kraven redan med råge. Bli lite tydligare i dina formuleringar. Mitt förslag är att du skippar klacken. Om du nu uppfyller kraven med råge bör det vara nemas problemas.
Alltså... Jag ska försöka vara så tydlig som möjligt nu...

Jag har bra fall i rummet till golvbrunnen som inte är utritad på bilden, men nuvarande duschrum är uppbyggt 20cm som jag skrev... Så när jag river uppbyggnaden så försvinner allt lokalt fall i duschrummet och nytt måste åtgärdas... Jag tänker inte börja bila kring golvbrunnen som är utritad eftersom jag har vattenburen golvvärme... Så för att få lokalt fall i duschrummet som är enligt reglerna så tänkte jag gjuta en klack och spackla fall inom den...

Men som sagt om du har en annan lösning så får du gärna komma med den istället för att kritisera allt som inte blev skrivet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.