Har en sportstuga från 40-talet som används mycket sporadiskt som gäststuga. Där försöker vi återuppväcka en gammal plan att göra en enkel dusch för nattgäster i kombination med existerande WC. För 20ish år sen hade vi en vattenläcka och la om golvet med gips på undergolvet, fuktspärr och överst klinkers. Väggarna är original porös träskiva med tapet som målats. Inget våtrumsskikt där alltså. Taket är något talskiva från 70-tal som är vitmålad. När vi byggde utrymmet var planen att ställa in en duschkabin och nu kanske vi skall göra slag i saken. Mina funderingar är som följer:

1. Inget våtrumsskikt på väggarna, är det bättre att göra ”på riktigt” och sätta en väv på väggen och måla med rätt färg även om användningen är begränsad. Tänker att göra rätt gör ju att man inte behöver noja över fuktskador på samma sätt om användningen ändrad längre fram. Men räcker mitt resonemang utifrån vad som är rätt, dvs att fuktskydda vägg och kanske tak med rätt färg, golvet får vara.
  2. Avloppet. Här hade vi litet hål i huvudet när vi byggde, finns ingen golvbrunn. Därför var min tanke att hitta ett lågt vattenlås som göms under kabinen typ denna: https://bernstein-badshop.com/se/badkar-se/tillbehoer-till-badkar/a-2187 och sen dra en pipa till under handfatet där anslutningen är väldigt nära golvet och ta en t-anslutning där. Räcker det för att få bort avloppslukten? Kommer det funka? På köpet är det lågt i tak så min plan är en låg kabin med möjlighet att palla upp under om fallet blir för dåligt. Inte optimalt men jag kan inte hitta en annan lösning.
  3. Varmvattenberedare. Här finns ingen möjlighet att montera en någonstans i våtrummet. Jag har 27 cm mellan kabin och vägg. Däremot borde en 50 liters få plats i hallen utanför, men då sitter den inte i våtrum vilket är no-no (även om jag har en beredare under diskbänken i köket i samma hus). Har förstås tänkt koppla den till avloppet också så spillvatten hamnar rätt men här är det lite frågan om hur jag kan sätta en beredare utan golvbrunn och i ej våtrum. Kreativa tankar/lösningar?

• Skiss av badrumsplanlösning med WC, handfat och dusch, samt fråga om placering av varmvattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.