Hej,

Vänligen ge mig tips på hur jag på bästa sätt kan få bort dessa limresten som är kvar efter att jag idag har monterat ner en duschvägg i glasbetong. Glasbetongen var monterade på skenor som var fastlimmade i golvet. Nu är limmet kvar, som är ganska så elestriskt.

Vilken metod är mest effektiv och samtidigt snäll mot kaklet?

Limrester på kakelgolv där en glasbetongsduschvägg nyligen är borttagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Limrester på kakel efter borttagning av glasbetongduschvägg, behöver tips för borttagning.
Skapa konto
Limrester i en svajande linje på ett kaklat badrumsgolv efter bortmontering av glasbetongduschvägg.
Skapa konto
Kakelgolv med gamla vita limrester och skenor efter borttagning av duschvägg.
Skapa konto

Mekanisk borttagning borde vara en bra början. Ett sylvasst stämjärn att ta bort det mesta tillsammans med värmepistol för att mjuka upp limmet. En rakblad för spishällsrengöring är nog användbart för finliret. Kemisk ren bensin till resterna (använd gummihandskar och vädra ordentligt).
Om det är silikon blir det mer jobb. I princip enbart mekaniskt.

Isskrapa till bilen, vi kör alltid med såna på jobbet när vi plockar bort duschväggar eller wc-stolar. Sen kan det beroende på yta på kaklet krävas att man går på kemiskt men för det mesta får man bort limmet/silikonen och det utan att repa eller skada kakel eller matta.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Tack för era svar.
Följdfråga:
Kan kemisk ren bensin påverka ytan/färgen på kaklet på något sätt?

H hermelinen skrev:
...
Kan kemisk ren bensin påverka ytan/färgen på kaklet på något sätt?
Nej. Kemisk ren bensin är snällt mot allt utom limrester och fett.
Du kan även testa T-röd som brukar lösa latexbaserat lim. Det är dock mer aggressivt mot annat, t.ex. väggfärg

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Nej. Kemisk ren bensin är snällt mot allt utom limrester och fett.
Du kan även testa T-röd som brukar lösa latexbaserat lim. Det är dock mer aggressivt mot annat, t.ex. väggfärg
Hur är kemisk bensin mot kakelfog? Kemiska bensinen biter bra mot limmet, men jag vill inte påverka kakelfogen.

H hermelinen skrev:
Hur är kemisk bensin mot kakelfog? Kemiska bensinen biter bra mot limmet, men jag vill inte påverka kakelfogen.
Kakelfogen är mineralisk, så det är inga problem.

• Gilla
Kalju
  • Laddar…
Gammalt inlägg, men fick du bort det till slut? Vad funkade bäst?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.