J
jenfor: Vi har 5,5 meters djup på vår carport. Hade gärna haft en halvmeter till, eftersom man ibland råkar ha en cykel e.d. stående längst in och då är 5,5 meter i grundaste laget.
2 svar · 11,8k läst
R
Rubby: [citat] Kan du utveckla lite? Bärlina?
3 svar · 4,4k läst
·
LittleNemo
LittleNemo: Priset på Garage B 8,4xx3,6m :) I garaget ingår följande Ytterväggsreglar inkl fästdon Mellanväggs reglar Tak avvattning Takpanna LPA Tillbehör takpanna. Total pris. Inkl moms. 38.000:- Det som tillkommer är portar, dörrar, utv/inv beklädnad.
4 svar · 3,9k läst
M
mats757: [citat] Jag har utgått ifrån beräkningexemplet som finns på hemsidan. Har själv byggt efter det. Dom belastar med 150kN på 0,3 meters diameter. 15 ton på en domkraft med lite virke under. DÅ kommer dom fram till dom värderna jag har angett. Jordarten under är då av fast typ. Se tabellen med olika jordarter. Säkerhetsklass 1 Är belastningen mindre kan man ha mindre armering och är
7 svar · 11,7k läst
Kiwi
Kiwi: Efter att ha sett vad dubbdäcken gör med mitt betongolv skulle jag inte våga köra bil på trätrall över huvud taget. Särskillt inte när frugan har varit där och utnyttjat servot till max på ungefär samma ställe ett tag == snygga, runda urgröpningar efter framhjulen. :)
7 svar · 7,9k läst
J
johnnyz: Instämmer med Jon_h fullständigt. Du måste åtminstone slamma utsidan , annars blåser det rakt igenom stenen.
11 svar · 24,7k läst
M
makervall: Tackar för hjälpen, ska kika lite mer på det under kvällen. Hoppas att det blir bra till slut :) /Magnus
4 svar · 6,6k läst
danny_falun
danny_falun: [citat] Det är ett fiskarhedengarage så dom står för ritningarna!
7 svar · 6,2k läst
Spiderman
Spiderman: Jag har haft ett garage med oisolerad platta. Plattan var ständigt fuktig, allrahelst på våren. Varför vill du skippa isoleringen? Kostnaden är ju inte så stor för frigolit. Jag tror att du kommer att ångra dig om du inte isolerar och precis som Mats_o skrev så är det ju ganska så svårt att isolera i efterhand ;) Lycka till med garagebygget!
4 svar · 3,2k läst
F
Frode: Om en ska bygga hus, friggebod, renovera eller vad än en ska göra, så är det bra och vet lite om vad som står i svensk standard (www.standard.se). Problemet är bara att hur kan en få tilgång till svensk standard för husbygge utan att betala en förmåga?? Någon som har några tips???
0 svar · 4,4k läst
saturnus
saturnus: nej ingen gjutning på golv i växthus man skall odla i, bättre med plattor, så att eventuellt överskottsvatten kan dunsta bort. Men visst kan man gjuta om man det vill, och ha ett avlopp, men betongen där gör luften väldigt torr, får vattna växterna varannan timma på sommaren= mycket att tänka på
16 svar · 26,6k läst
·
M
Mats: Ska man göra ett kallgarage så kan man ju bara göra en balk runt om med urtag för porten och sen har man grus, plattor asfalt eller vad man vill på backen i garaget
38 svar · 15,9k läst
mångstekta
mångstekta: du behöver inte ha våtrumsspackel, men det är jue man själv å plånbken som bestämmer... våtrumslim behöver man inte egentligen heller det hugger lite bättre men i stort sett ingen större skillnad, bara du ha värme på när/om du vävar så behöver du inte det... våtrums limmet är gjort för att torka i lite kallare och fuktigare miljöer bara
2 svar · 3,5k läst
jonny_martina
jonny_martina: Hej! Vi ska ha en hörman garageport. Vi vill ha en vinröd port...har tittat i katalogen på deras rubinröda RAL3003...men det ser i katalogen ut att vara ganska ljus...någon som vet om den är vinröd i verkligheten? Eller har tips på RAL nummer som är vinrött... Tacksam för svar...
0 svar · 2,1k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Ja, vädrets makter styr man inte över så lätt.... Nu är det ju så finurligt att trä faktiskt tål lite vatten - så låt det som sagt torka INNAN isolering/plast så funkar det kanoon: [bild]
2 svar · 4,9k läst
A
almby: Mitt garage är ungefär 10 m x 4,30 m. Valde att isolera med 95 mm + 45 mm i hela garaget/förrådet (även mellanväggen). Köpte isolering på byggmax. Där kostar det ungefär 36 kr/m2 för 95 mm och 19 kr/m2 för 45 mm. På en väggyta av ungefär 65 m2 ger detta ett totalpris på ca. 3575 kr. Observera att jag inte räknat med isolering till taket då. Men i vilket fall som helst låter
4 svar · 2,3k läst
Spiderman
Spiderman: [citat] Hur har ni då tänkt lösa viktbelastningen från övervåningen? Ska ni ha stödbalk eller kommer ni kanhända att bygga takstolar av kertobalk?
8 svar · 10,1k läst
J
JK2: Har samma dilemma och hittad detta, se stycke 5:462 : sirius.mt.luth.se/~lassew/kurs/MTM437/bbr98138.pdf
4 svar · 3,8k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Du råkar inte vara eller känna en elektriker möjligen ;) DEt var en fasansfulla massa elkablar ni har :D /K
22 svar · 5,6k läst
J
jon_h: Du får såklart bygga av vilket material du vill. Kraven gäller storlek och höjd (och placering på tomten och så vidare).
1 svar · 2,3k läst
X
Xrobban: Hej! Skall köpa en port till mitt garage, det lutar åt en takskjutport Hörmann EPU 40/ X-GPECO med fjärr. Hur länge håller en port? Är det någon som har erfarenhet om denna port? Min far har en slagport som har funkat fint i 30 år, kan man räkna med lika lång tid på en takskjutport. /Robban
0 svar · 3,4k läst
R
Robbie: [citat] Är du 100% säker på det skall vara brandklassat närmare än 4 meter? Frågade nu inför min begäran om bygglov och i min kommun fanns inga sådana krav enligt handläggaren, alltså beror det på i vilken kommun man bor i och vilka krav de har.//R
3 svar · 4,6k läst
AstaS
AstaS: Vi var och pratade med Götenehusom att bygga hus och frågade då om garage. Hos dem kostar ett garage 188.000. helt färdigt. Enkelgarage med förråd, golvbrunn och port.
2 svar · 6,5k läst
Spiderman
Spiderman: [citat] Ja om man måste välja antingen eller, så tror även jag att det är bättre med 95 mm isolering i kombination med bra U-värde på fönster och dörr. Hellre det än 145 mm isolering och "dåliga" fönster och dörrar... Dock är ju prisskillnaden inte så stor om reglar upp och isolerar 145 istället för 95 mm. Jag har f.ö. U-värde 1.0 på fönstren i garaget samt isolerade
10 svar · 19,7k läst
H
Humpe: [citat] Vi byggde ett Björklidens garage för 2.5 år sedan. Kan bara säga lovord, kvaliten var alldeles utmärkt och det var både enkelt och smidigt att bygga ihop garaget. Dörrar och fönster var inte monterade i modulerna men passformen var så pass bra att det mer eller mindre bara var att stoppa dit. Vi byggde vårt Garage helt klart på 3 dagar men då tog garageportmonteringen
1 svar · 6,6k läst
Spiderman
Spiderman: det beror förstås på hur breda bilar ni har. Jag har sett en dokumentation av ett sådant garagebygge på den här hemsidan: Villa Petersen - garagebygget Vad jag har utläst gick det garagebygget på ca 200.000 kr.
2 svar · 5,5k läst
Spiderman
Spiderman: Har de fribyggt sitt garage eftersom de använt sig av gjutet valv till tak? Det låter verkligen solit... Utrymme kan man aldrig få för mycket av. Ett sådant rum kan ju användas av barnen som "klubbhus" eller som gästrum. Om mina barn t.ex. kommer på att de vill spela trummor... Då ska de få göra det ovanpå garaget :D Likaså ev. framtida violinövningar :eek:
1 svar · 3,0k läst
Daveo
Daveo: Skogsindustrierna - Byggbeskrivningar
1 svar · 7,6k läst
R
Robbie: [citat] Använd sök funktionen - finns massor + att du får snabbare svar :).//R
1 svar · 3,8k läst
M
Mercafreak: Saab Development Center for Car Recycling Har själv köpt en sån Kleasy + och den funakr skitbra 1800 inkl frakt med fulla garantier. Kanonnöjd
38 svar · 16,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.