S
SaabAero: Jag fick rådet av kommunen att absolut inte koppla in mig på det ordiarie avloppet (har 3-kammarbrunn) eftersom ett ev utsläpp av olja eller kemikalier kan förstöra 3-kammarbrunnen (bakteriekulturen). Kommunen föreslog istället att jag skulle koppla brunnarna på dagvattnet som leds ut till ett dike som rinner vidare via en bäck och ut i älven... Bäcken i fråga råkar passera kommunens
3 svar · 8,9k läst
M
Maximia: Hej, Vi är snart klara med vårt husbygge inkl ett garage. Nu när allt börjar komma på plats ser man vilka misstag man har gjort :) Ett av dem var att vi glömde att lägga en list runt grunden i garaget. Har hört mig lite för att har fått tipset att själv lägga på en extra list på gipsplattorna och sedan täta runt allt. Är det något som har gjort detta? Eller hur har ni byggt era
0 svar · 5,2k läst
S
SteX: Jag letar efter en snygg carport för 2 bilar som kan passa till vårt rappade 30-tals hus. Jag har hittat några danska stålkonstruktioner med "rundat" tak som verkar snygga. Frågan är om de klarar snölasterna i Mälardalen. Att bygga med trä/limträ kommer inte att bli snyggt vid vårt hus. Finns det några snygga carportar som man kan bygga själv med stålstomme?
0 svar · 4,2k läst
Z
zoom: Jag byggde en friggebod för 7-8 år sedan, jag grävde ur gräsmattan till ca 50 cm djup, fyllde upp med singel och lade ner lecablock. Tror att jag lade dem med cirka 1 meters mellanrum. Min bod är också vinterisolerad och används året runt. Det har fungerat jättebra, boden har inte rört sig en millimeter vad jag kan se, alla dörrar och fönster går lika lätt som alltid att öppna. Det
1 svar · 3,0k läst
ylven
ylven: Du kan klara dig lika bra med kärnfur, eller ännu hellre lärk. När det gäller gamla skutor så byggdes de med spant i ek och bordläggning i fur, ek eller bok beroende på var varvet låg. Ekbordläggningen har en tendens att bli "glapp" när den blir äldre, medans furu kan ruttna lite var som, även om omfattningen var ungefär den samma. När man köper tryckimpregnerat så når inte
2 svar · 6,0k läst
P
peterTrader: Har en sluttning där jag ska bygga en stödmur men istället för stödmuren som man fylla igen gropen efter så tänker jag spränga ut så jag kan bygga ett stort garage som en stödmur! med betong tak och sedan fylla igen och så gräs på taket. kommer att se ut som en stödmur förutom garageporten Är det någon som tips eller erfarenheter? Kommer kommunen att räkna in detta på den
0 svar · 2,2k läst
vojma
vojma: Har bestämt mig för att lägga en 2"5 som hanbjälke i takstolarna eftersom jag ska ha ett mindre virkesförråd där uppe - åtkomligt via ena gaveln. Vad tror ni som kan räkna... Takstolarna kommer att stå med c/c ~900. Bor i Piteå som sagt. Snölastområde 3.0. Plåttak Plannja Royal Hardcoat. /V
5 svar · 2,6k läst
P
putta: Tack för svaren! Nu vet jag bättre så vi får se vad jag satsar på till slut men det med brandsäkrare låter ju vettigt. //P
7 svar · 11,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Furu anges klara 50 MPa i en del tabeller jag hittat. Från en post av imported_byggaren har 9 MPa angetts som värde för sämsta konstruktionsvirkeskvalite (K12), jag antar att detta är den belastning som en konstruktör får räkna med, så det finns lite "kvistmarginal" kvar. Nåja, om jag nu räknar med 9 MPa så får jag: (45*90*9)/10 = 3645 kg. Alltså en 45x90 regel tål alltså 3,6 ton
6 svar · 5,6k läst
Mellis77
Mellis77: Kommer att få takskjutportar till garaget. Jag tänkte om man satte öppnaren i mitten och när man trycker för att öppna så öppnas båda portarna. Den på Coop klarade av 80 Kg
8 svar · 15,6k läst
·
vojma
vojma: Skulle aldrig tveka att lägga in golvvärme om jag stod inför valet redan innan plattan skulle gjutas. Vad imported_byggaren skriver om aerotemp är inte helt fel och helt klart ett budgetalternativ som fungerar. Har själv en 3kW i mitt garage (ca 38kvm) och håller lätt tempen på 10-15 grader vintertid fast jag kör den på halva effekten. Om du känner att kostnaderna skenar iväg vid
4 svar · 3,8k läst
R
rektifier: Jo tjena...25 lakan.. skulle inte tro det..blev en vanlig på 9,9 istället.
7 svar · 22,2k läst
E
Ebbot: En smart och billig lösning är att spänna upp ett nät som du fäster med lite läckt då kan du se vad som finns där uppe
3 svar · 3,0k läst
Mellis77
Mellis77: OK! Tack för hjälpen Mats.
5 svar · 3,1k läst
S
SmygvinkelChalle: Har själv haft ett 50 tals hus och lite snabbt ur minnet är väl följande att tänka på. 1. 50 tals hus har ofta vattenledningar av järn eftersom det var en viss kopparbrist efter kriget. Ofta är dessa rör i dåligt skick och behöver bytas. 2. Elledningar som är torra och spröda. 3. Lättbetong med radon, även om markradon i vissa delar av landet är ett större problem så
1 svar · 4,4k läst
matbr107
matbr107: Känns som att det finns en massa utrymme för kreativitet här! Där väl bara att söka på lekställning på nätet och inspireras?
1 svar · 5,0k läst
3
356Speedster: Jag har inte sett ngt ang detta men jag får titta igen.
5 svar · 3,2k läst
E
Emssal: Fast jag har 1000 idéer och får nya hela tiden så jag hinner sällan genomföra alla *s* Finns ju en massa "måsten" som ska göras först... Men jag tror att just denna idén ligger bra till att bli genomförd. Speciellt med alla bra tips här! Tack!! :-D
11 svar · 7,8k läst
·
Hobbit
Hobbit: [citat] Mikael, du ska först o främst ha ett stort tack för din talamod att besvara mina inlägg med så mycket talamod. Sen till huset i länken. Det kliar visst i tummen att sätta vantarna på kåcken men så har min underbar hustru en gång sagt : Du kan inte se ett hus lida. Men samtidigt orkar du inte rädda alla hus i behov av rust. Då skulle du själv behöva rust Vad hon syfftade på
9 svar · 20,3k läst
·
L
LinaoMarkus: Lyfter en intressant tråd och hoppas på fler inlägg. Ska själv bygga 6,4x9m med 3x3 förråd. Byggsatserna ligger på ca 50000 + takbeklädnad. Jag kan inte sånt här, men man får mycket virke för 50000... Kan man lämna en skiss till någon och få tillbaka konstruktionsritning, dimensionering och virkeslista? Var hittar man folk som tar på sej sådana ritjobb?
2 svar · 4,6k läst
·
B
bigbertha: Tjenare jag skall bygga ett garage på 96 kvm på Gotland Jag ringde till min byggentreprenör om frågan med oljeavskiljare han sa att om det rör sig om ett enfamiljsgarage dvs om man hade ett enskilt boende så behöver man inte oljeavskiljare bara för komersiellt bruk. mvh bigbertha
4 svar · 4,3k läst
B
Beppo: Det är ju den storleken som är lagom. Mindre är för litet.
31 svar · 18,1k läst
·
S
sheriffen: Har sett en lösning på ditt problem. En carport med två stolpar och stålbalkar emellan sedan ett plåttak med djup profil ca 10cm. inte toksnyggt men tål ruskigt mycket belastning!!! Då behövs det inga takstolar!
3 svar · 3,2k läst
X
X
L
LinaoMarkus: Lindqvists var ett bra tips! Ska nog kolla med dem och med Lövångers bygg.
6 svar · 6,7k läst
Totte_S
Totte_S: Om du bygger ihop med en befintlig byggnad så omfattas det inte av reglerna för friggebod. Du måste med andra ord söka bygglov då!
1 svar · 8,9k läst
Kiwi
Kiwi: [citat] Jag kan bidra med vad det kostade för mig för ett isolerat dubbelgarage på 50 kvadrat. Tyvärr bara med 120 mm isolering, så där får du lägga på lite. * Isolering: väggar + tak, 33 paket Roxul 40 = 4300 SEK * Byggfolie: 3 rullar = 987 SEK * Gles till taket: Ingen pejl, tyvärr, hade "över" sedan innan. Runt en tusenlapp. * Väggbeklädnad: Gips + Spån 24 skivor styck = 3800 SEK
1 svar · 3,6k läst
P
imported_Byggaren: Kräver i så fall att du sätter dig in i konstruktionsberäkning enligt partialkoefficientmetoden enligt Boverkets konstruktionsregler (BKR, regelsamling för konstruktion) + att du kan grunderna i statik och hållfasthetslära. Därför enklare att följa takstolshandboken eller köpa färdiga takstolar.
14 svar · 10,1k läst
R
Riper: 2 st gjutjärn utan vattenlås placerade under respektive tänkt bilplats med lokalt fall (dragna till dräneringen, kolla med din kommun var vattnet ska ta vägen). Har inte tänkt tvätta bilar i garaget utan endast bli av med smältvatten.
4 svar · 3,0k läst
O
imported_Byggaren: Eftersom PEAB är PEAB, bygger de som PEAB skulle göra. Dvs. de bryr sig inte särskilt mycke om vad de presumtiva kunderna tycker utom möjligen då det gäller tapetval, färger på 'vitvaror', golvmattor o dyl. Du har därför bara mycket begränsad möjlighet att påverka produkten. De vet om att marknaden är överhettad och att det alltid finns de som (nästan) alltid vill köpa oavsett
1 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.