15 874 läst ·
38 svar
16k läst
38 svar
Tips på bra garage med okej pris tack!
Sida 1 av 3
är på gång o ska bygga hus. Jag ska ha ett dubbelgarage på minst 50 kvm. Husleverantören vill ha 96 000:- för sitt men nu har jag börjat kika runt lite grann. har du några tips på en leverantörer ja kan kika på ??! Oisolerat med portar och nått fönster vill man väl ha !
Hej mlander
För mig låter det som att du fått ett helt OK pris från hustillverkaren. För det är väl inklusive montering?
Själv sitter jag här och ångrar att jag var för snål när vår husfirma offererade garage. Inser nu att det blir till och med dyrare att göra själv i efterhand.
Mitt råd är att passa på medan det finns kunnigt folk och maskiner på tomten!
För mig låter det som att du fått ett helt OK pris från hustillverkaren. För det är väl inklusive montering?
Själv sitter jag här och ångrar att jag var för snål när vår husfirma offererade garage. Inser nu att det blir till och med dyrare att göra själv i efterhand.
Instämmer helt. Mitt "största" misstag när vi byggde vårt hus, var att vi inte slog upp garaget först av allt. Istället placerades alla saker som kom med husleveranserna inne i huset och det blir ett jäkla flyttandes på saker och ting. Tror nog att alla mina saker i huset har varit inne i alla rummen minst 1 gång. Det blir jobbigt i längden också för det är inte lätta saker att ha att göra med.Tut_i_Luren skrev:Hej mlander
Om du skall bygga garaget själv, bygg då innan husleveransen kommer. Köper du färdigt från husleverantören, se till att montörerna slår upp det samtidigt eller först av allt.
Man tjänar förvisso en hel del pengar på att bygga själv, men sedan bör man även beakta att det är en hel del annat som skall göras också (måla huset, bygga altan, anlägga trädgård osv osv) som kanske har högre prio än garaget. När det väl finns tid att bygga garaget så har det huxflux blivit vinter och minusgrader ute.
Om det är ett fast pris med montering du fått på 96 000 kr, skulle jag utan tvekan välja det direkt.
Man lär sig av sina "misstag" i efterhand
Det är kanon med garaget klart innan huset. Vipps så har man ett förråd. En målarverkstad och vid behov (dock inte samtidigt med målningen då) också en övernattningsmöjlighet om man har vatten. En kompis gjorde just så och det var hur smidigt som helst att bara kunna backa in släpvagnen med gipsskivorna.
Visst kan man i bästa fall spara en del på att bygga själv men jag tycker att det låter som om du har fått ett såpass bra pris att det är värt att ta just för att få en sak mindre att hålla rätt på under byggrushen
Visst kan man i bästa fall spara en del på att bygga själv men jag tycker att det låter som om du har fått ett såpass bra pris att det är värt att ta just för att få en sak mindre att hålla rätt på under byggrushen
Hej.Tut_i_Luren skrev:Hej mlander
Nej min husleverantör kunde inte konkurera med lundqvistträvaru de har mycket bra priser samt att du kan få det dimensionerat som du vill.
Jag har också byggt garaget först, men risken finns att det blir så fint, så man struntar i att bygga villan............mats_o skrev:Det är kanon med garaget klart innan huset. Vipps så har man ett förråd. En målarverkstad och vid behov (dock inte samtidigt med målningen då) också en övernattningsmöjlighet om man har vatten. En kompis gjorde just så och det var hur smidigt som helst att bara kunna backa in släpvagnen med gipsskivorna.
Kan du tänka dig att bygga själv kan du kanske få ner priset
ByggTeknikCentrum
ByggTeknikCentrum
http://www.finja.se/aktuell/gor-det-sjalvaren/gordetsjalv_garagedubbel.pdf
/fredrik
Edit: Lade till "kanske" ;-) Min carport kar nog kostat 70 000 i material nu.
ByggTeknikCentrum
ByggTeknikCentrum
http://www.finja.se/aktuell/gor-det-sjalvaren/gordetsjalv_garagedubbel.pdf
/fredrik
Edit: Lade till "kanske" ;-) Min carport kar nog kostat 70 000 i material nu.
Intressant, men du har kommit upp i 70000 och då är det en carport. Så det känns som man "tjänar" på att köpa i stort sett färdigt, reser det gör vi själva så det är ju ingen kostnad.fredwel skrev:
Vi får väl se om min husleverantör kan matcha lundqvistträvaru på nått vis. Man vill ju helst ha ett garage som liknar huset " visuellt" att det blir samma takpannor osv !
Det som har gjort det dyrt är att jag
Dels har valt at bygga på platta,
Dels har valt att sänka ner carporten delvis i en slänt vilket har gett merkostnader för lecablock, puts mm,
Dels att jag ska ha sedumtak, för ett vanligt tak kan du dra av 10 000 kr.
/Fredrik
Dels har valt at bygga på platta,
Dels har valt att sänka ner carporten delvis i en slänt vilket har gett merkostnader för lecablock, puts mm,
Dels att jag ska ha sedumtak, för ett vanligt tak kan du dra av 10 000 kr.
/Fredrik
fredwel skrev:
Vad är sedumtak - aldrig hört det förut?//R