Nu är det bara insidan kvar på garaget. Fasaden blev klar förra året så nu tänkte jag börja sätta igång med att isolera och sätta gips invändigt. Jag kommer också sätta upp en mellanvägg som avskiljer garaget och en förrådsdel.

Garaget är ett kallgarage med öppet till nock. Men planen är att vi ska kunna hålla plusgrader i förrådsdelen året runt så där kommer jag också att bygga isolerat tak. I ytterväggarna kommer jag sätta 45+95 mm isolering.

Min fråga är om det kanske räcker med 95 mm isolering i mellanväggen?

Om du bara skall hålla ngra plusgrader i förrådsdelen så bör det räcka, skall du upp mot 18-20 plusgrader så kanske det är ide att isolera med 45+95.
Jag har hela mitt garage isolerat i 45+95 och jag upplever inga problem att hålla värmen i detta(bor i Norrbotten).
Det viktigaste är nog att isolera ordentligt på innertaket så att du inte får så stor värmeförlust uppåt...

Frågan om en viss isoleringstjocklek räcker är väl ganska svår att svara på utan att veta hur mycket energi som får förbrukas.

Jag skulel vilja veta hur stort ditt förråd är och hur mycket det kostar att isolera det? Står själv i garage/förråd tankar och fick ett ungefärligt pris på 40.000 kr att isolera ett dubbelgarage, känns lite saftigt så jag funderar på vad bara isolering v av förrådet skulle gå på.

Mvh

Mitt garage är ungefär 10 m x 4,30 m. Valde att isolera med 95 mm + 45 mm i hela garaget/förrådet (även mellanväggen). Köpte isolering på byggmax. Där kostar det ungefär 36 kr/m2 för 95 mm och 19 kr/m2 för 45 mm. På en väggyta av ungefär 65 m2 ger detta ett totalpris på ca. 3575 kr.

Observera att jag inte räknat med isolering till taket då. Men i vilket fall som helst låter 40.000 kr väääldigt mycket för bara isoleringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.