Vad tror ni om denna lösningen av ett mycket enkelt växthus?

- Lecablock till ca 80 cm höjd

- träreglar (t.ex. 45x45)

- byggplast till väggar och tak.

När säsongen är över är det bara att plocka bort plasten - och ev. stommen. Stormarna får då ta i hur mycket som helst. Murarna står ju där de står :)

Nå, vad säger ni? Är det genomförbart?

• växthus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skulle alltså bli en budgetvariant på detta:

prod_euro_gothic.jpg

Men med platt lutande tak istället...

när kassan tillåter kan man ju istället sätta in gamla fönster istället för plasten...

Bra ide tycker jag, har funderat lite på nåt åt samma håll. Känns bra att göra lite stabilare grund.
Tänkte du gjuta nån platta eller hur förankra blocken

ornet skrev:
Bra ide tycker jag, har funderat lite på nåt åt samma håll. Känns bra att göra lite stabilare grund.
Tänkte du gjuta nån platta eller hur förankra blocken
Ingen aning... :rolleyes: Kanhända gräver man bara ett "dike", dränerar och börjar mura... Nej, det får jag nog fråga om inne på "grundavdelningen".

Jag har förberett för ett växthus från Villab. Tycker dock att det blir i dyraste laget... Min "grund" ser idag ut så här. Under cementplattorna har jag frigolitskivor. Under "väggarna" har jag nu makadam.
Jag har grävt ner rör till vatten och el.

• 2386-växthusgrunden.jpg
enklare att göra ett riktigt växthus, för små pengar. Fräste spröjs i tryckt 45x70, fick hyvlat upp lejd och karmar, begagnade glas, lufter och dörr.
Totalkostnd 5.000Kr. + eget arbete. Det här blåser inte bort.
vxthus5.jpg

Mycket snyggt Saturnus!

Du får gärna beskriva lite mer detaljerat hur du byggde växthuset.

-Hur stort är det?
-Hur fastgjorde du lecablocken i marken?
-Hur har du sedan fäst regelverket i lecablocken?

Hej Spiderman och tack för allt beröm....... 3x4.2m, gjöt en sula som jag sedan murade upp lecan på. En något skrovlig yta på sulan gör att bruket hugger och lecan sitter som berget. I sista fogen sätter jag ett antal helgängade 1/2" stång med en 90graders bock, så att dom hamnar under sista lecan, och sedan upp genom en fog och 100mm över lecan (3 på var sida) dessa helgängade användes sedan till att bulta fast lejden som ligger ovanpå lecan, glöm inte grundpapp mellan trä och lecan, inga konstigheter, roligare med ett riktigt växthus.
Växthuset ritades in samtidigt som bygglov till garage och hus. 45x70 är bäst till spröjs, tåler att fräsa ned kant till glas. glasen kan naturligtvis vara större, men jag fick dom här, som har ca 80 år på nacken, liksom den gamla växthusdörren. Lecan skall putsas eller kvastas och sedan målas, när jag får bättre med tid.

Du har helt rätt Saturnus, visst är det bäst att bygga rejält från början...

Anledningen till att jag vill "fuska" är att jag vill ha ett "snabbygge" då frön och plantor snart kommer i brevlådan... Jag får driva upp dem inomhus i år och istället satsa på att bygga en rejäl mur denna sommaren.
Sedan är det ju bara att hålla ögonen öppna efter beg. fönster.

Ligger sulan och en del av första radens Leca under markytan eller? Det räcker kanske att endast ha ett lager makadam under lecan (ingen dränering). Det kan ju inte spela någon större roll om markfukten sugs upp i lecablocken... Då blir det ju istället mer fukt åt växterna i växthuset ;)

Men fuktspärr mellan lecablock och "lejden" (har aldrig hört den beteckningen tidigare) är naturligtvis nödvändig...

Har du bilder från byggnationen? I så fall skulle jag - och säkert fler med mig - gärna vilja se dem.

Jag tänkte bygga mitt växthus mot garageväggen, men är ändå intresserad av bilder från bygget. Fristående är rätt snygga dom med.

Sulan är ca 200mm över markplanet, går i höjd med tröskeln, regält med armering i sulan då den står på packat underlag . Även armering i första skiftet Leca, Gjöt sulan i samband med gjutning av plattan till garaget. Om man vill börja mura direkt på t ex skärv, kan det vara lämpligare att använda betongsuggor i första skiftet--armering--leca., sen kan man fylla till med grus eller något mot suggorna.
Har inte mycket bilder, då det är ett enkelt jobb. Har eftersträvat att få det i gammal stil, därför små glas, 35x42 eller nåt ditåt. Bottenlejden är den som ligger på grunden, ovanlejden är den som vilar på väggen och förbinder denna med taket
vxthusbygge.jpg
vxthusgrund.jpg

saturnus skrev:
Har inte mycket bilder, då det är ett enkelt jobb.
:D För DIG kanske. För mig är det en hel vetenskap :o

Tack för bilderna och beskrivningen!

Lejd är samma sak som hammarband, som saturnus kallar ovanlejd, och avser mig veterligen aldrig syllen, det som saturnus kallar bottenlejd. Syll kallas däremot ibland för fotträ.

Det är inte alls min avsikt att vara besserwisser, men jag tänkte bara att det kunde vara intressant för någon. :)

jon_h skrev:
Lejd är samma sak som hammarband, som saturnus kallar ovanlejd, och avser mig veterligen aldrig syllen, det som saturnus kallar bottenlejd. Syll kallas däremot ibland för fotträ.

Det är inte alls min avsikt att vara besserwisser, men jag tänkte bara att det kunde vara intressant för någon. :)
Nu finns det inte fler firmor som kör växthustimmer, men om Du skulle hos någon av de tidigare stora inom facket, beställa enligt din beskrivning, hade dom inte förstått dig. Gavelspärr t ex är den yttre regeln mellen tak och vägg, som du kanske vill kalla vindskena, så är det bara. Fönstren heter lufter. Däckbrädan är den som ligger ovanpå nockplankan o s v . Jag tror jag kan detta, efter 45 år........
Vad gäller bottenlejden, så lade man alltid denna utan grundpapp under, för man inte visste bättre, men ändå finns det gamla växthus där den ligger kvar i gott skick efter 80 år, beroende på att virket var av god kvalitet till växthusen.

Här växthus byggda 1928-30, forfarande i bruk, med bottenlejd i trä. Omkittning pågår, för 20 år sedan.
vxthussorrd.jpg

Då har du säkert koll på vad det heter. Jag tog för givet att teminologin var samma vad gäller all annan byggnation. Där är lejd enbart den översta vågräta komponenten i ett ramverk, aldrig den undre. Men växthusen har tydligen utvecklat sin egen terminologi, sorry.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.