Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
daniel_168: Vi byggde friggebod förra vintern. Placerade ut lecablock och använde en hink sand (som vi var tvungna att tina först) för att få allt i våg. Sen byggde vi på det. Än så länge har det då inte flyttat sig något. Men, skulle den börja röra på sig är det ju bara att antingen palla upp den på nytt eller ta och flytta på den med en traktor.
andreass: Hej, Jag har funderat på att bygga mig ett isolerat stort tvåbilsgarage med separat verkstadsdel. Tanken är att framför garaget förlänga taket och på så sätt ha plats för två bilar varmt och två bilar under tak. Har forumsmedlemmarna ngt bra tips? Vi pratar en storlek på platta kring 8x10 meter kanske ngt större, och carport kring 5.5m. Tacksam för alla tips. Tror ni man klarar sig
Badger: Som jag skrev innan så er kalkyl med 5 loppor per kvm är rimlig. Där det går att "snika" på ser du ovan. Men det är speciellt på grunden det gör mest i pengar. Port runt 25 (gav det själv för några år sen). Dörrar är ytterdörrar, isolerade så blir en del. Fönster är beroende på storlek. För el jobb är ett överslag på en tusing per kontakt som riktmärke. Ang. material är
dwedin: Då förstår jag hur du menar... Jag håller med om att synliga detaljer har stor estetiskt betydelse och där kanske man inte vill snåla bara för att det är den mest praktiska lösningen...
Bidda: Jeg ville ha sendt sidene på faks til den Kinesiske ambasaden og be om at de forklarer akkurat dette med programmeringen. PS velkommen til forumet
Tossegubbe: En teoretisk möjlighet vore för dig att spika på lockbrädan utanpå panelen i efterhand om du känner att det ser konstigt ut?
Varulf: Hej. Snokat runt lite på detta forum ang. oljespärr i golvbunnen på garaget. Hitta en länk till purus (www.purus.se) Där sålde dom oljespärrar. Funkar alla likadant? Finns någon som funkar i tvätt hall eller är det en omöjlighet? Det var inget krav från kommunen sida när jag bygger ut att jag måste ha avskiljare men det känns tryggare. Någon som vet något om detta?
Porky: Tjena! Sitter o ritar på ett förråd, bottenyta 2,5m*4m har dock svårt att hålla 3metersgränsen (takhöjd "friggebod"). Vill bygga ett så tunt golv som möjligt, har tänkt börja med att isolera bjälklaget när jag bygger och sen isolera resten när tid finnes. Ska man satsa på cc 600 och köra med tunnare reglar. Hur tunna kan man isåfall använda? 95mm? Hur många plintar bör jag
Mats: Ja min mor hävdar att hon alltid ville ha en groventre med inbyggd biltvätt när vi ungar kom in :)
Tippas: Hej! Vi har byggt ett dubbelgarage 6,8*9,6. Det är av trä reglar och vi har gjort nästan allt själva även takstolarna. Vi gjorde formen till plattan själva men sen gjot husfirman den när de gjöt till huset och husfirman har även stått för putsen så det blev samma som huset. Så vårt är sammanfattnignsvis ett putsat isolerat dubbelgarage som gick på nästan exakt 200 000. Putsen
arny: [citat] Nej, vi har ett större hus från Lappli. Med takstolar med förhöjda väggliv får ni ju bättre höjd på övreplan. Däremot får ni inte mer golvyta. Det är ju en betydligt enklare konstruktion än att bygga bärande väggliv. Det går inte att ställa befintliga takstolar på högre väggliv, eftersom golvåsarna är en del av takstolen. Det skulle bara ge högre takhöjd nere.
Nip: [citat] OK TACK för alla råd, jag har en tomt på 1190kvm, verkar alltså som jag kan bygga en friggebod utan att fråga någon, OM jag håller mig minst 4,5 meter frn grannens tomt och håller mig till angivna storlek på friggeboden. Tack tack
Haagbard: Lite halvfusk, men det kanske duger ;) http://www.dromfonstret.se/dekorfonster2.html
KJ: Nej nej nej :-/ Spika tätt, annars kommer du ha hela väggen full med råtter och annat elände. Tillräckligt luftigt blir det ändå. Mvh
Mr_XXX: flytta in ena stolpen o låt den vara mittenstolpe, sedan förlänger du taket snett nedåt i linje med det nuvarande taket o sätter en ny hörnstolpe. Kolla bara att det inte blir för lågt i tak längst ut åt sidan. Annars borde det funka
Frosobo: Hej! Vi tänker bygga en lekstuga. Stilen ska nog vara ganska klassisk, med mansardtak, för att matcha det stora huset som vi ska bygga under året. Har någon en bra ritning (gärna med materialspecifikation) eller tips som gör att vi relativt enkelt kan komma igång med detta projekt? Har någon sett en färdig lekstugebyggsats med mansardtak (vad kostar denna i så fall)? Tack på förhand.
Bigfoot: Jag har börjat skissa lite på ett uthus på ca 4,4x3,2 m. Jag försöker använda ritningarna på svenskttra.com som bas, närmare bestämt gör jag ett slags hopkok av deras "boden", "enkelboden" och "enkelstugan". Jag har dock lite funderingar på bjälklaget, jag började med att utgå från "enkelboden" men har utökat spännvidden ett par dm jämfört med den största varianten (dessutom
billy_baver: I synnerhet på komplementbyggnader sitter fönstren oftast utan eftertanke och av ren slentrian. Ska man använda utrymmet som verkstad räcker det ändå knappast med dagsljus. Då blir fönstren snarast kontraproduktiva med bländande sol och reflexer. Dessutom ökar fönstren risken för inbrott och skadegörelse. Uthusen ligger oftast ett stycke ifrån boningshusen. Därmed är det en
lk73: i vårt område gäller 1m från granntomt och 3,0m bygghöjd - dvs 3,0 m från marknivå till den punkt där den tänkta förlängda linjen för fasaden skär överytan på taket - blir c:a 2,5 - 2,7m till takfot beroende av taklutning och takstolsutformning. L
styrman1: Dubbla gipsskivor och stenullsisolering. gipsskivorna behöver inte sitta tillsammans utan det kan vara en på utsidan och en på insidan om man vill. Undvik fönster och dörrar på den brandklassade ytan.
ornet: ::) Jo jo det är lite av ett organiserat kaos. Har en hel del skruvande kvar. Det var banne mig inte så lättlagt som jag trodde. Justeringsmånen är ju minimal när man bara kan dra eller skjuva ihop plåten. Skulle heller inte ha tagit två längder i stället för en lång. Fick en extra skarv på mitten och mer jobb med att lägga det rakt. Skarvarna var heller inte så mycket att göra
jarlh: Sansac har precis vad vi behöver! Dock lååång leveranstid. Samt rätt dyrt, tror jag. Vore bra att ha koll på konkurrenterna (ifall det finns några).
Mats: Det lär funka för det är ju så en torrboll är uppbyggd igentligen. Bara en snyggare (och dyrare) förpckning
Flugan_8: Hallå, Någon som är kunnig på ämnet takstolar? Jag funderar på att gör något mitt stora garage. Är det möjligt att bygga en övervåning på garaget typ enligt bifogad bild. Den är inte exakt på något sätt utan snarare en idé på hur jag skulle vilja att det såg ut. Blålinje = Befintligt garage. Röd linje = Tänkt nybyggnad. Tacksam för hjälp, förslag och ideér m.m Mvh Kalle
ylven: Kollade in annonsen på Blocket, såg onekligen bra ut. Men jag noterade också att moms tillkommer på priset!
Haagbard: Vet att farsan oxå letade efter något stabilare stuga att bygga på tomten -90, Tallbo 20 från Jörnträ uppfyllde hans önskningar då i.a.f. Ser nu att väggarna i Tallbo 20 är 58 mm och i dom mindre friggebodarna bara 34 mm, ja här är länken i.a.f: http://www.jorntra.se/default.asp