ornet
ornet: Och jag fick släppa ut mitt vatten i ett dike, både från golv och handfat. Gjorde dock på eget bevåg en oljeavskiljare utan krav från kommunens miljöfvt Bygger på ej detaljplanerat område. Var bygger du? Glöm inte elkabel och data/tele ledningar Var snål på både kulvert och elledning, fattades en halv meter:mad:
2 svar · 6,0k läst
Kiwi
Kiwi: [citat] Jag antar att du menar L-element och inte Leca-block? I så fall; ja. Mer bilder (egentligen nästan hela förloppet) finns dokumenterat i "katalogen ett steg upp i strukturen": http://ahl.infogate.se/garage2005/ Kommer inte ihåg vad jag skruvade ner, och just nu är det lite svårt att komma åt och se. Jag gissar och säger 10-120 fransk träskruv med passande grå expanderplugg.
4 svar · 4,0k läst
naresjo
naresjo: Visserligen inte mina pengar, men jag hade satsat på nytt. Har erfarenhet av att både fixa till gamalt och att använda gammalt för att bygga vidare på detta, och min erfarenhet att det blir för mycket kompensationer och i alla fall i mina fall brukar det inte heller bli billigare. SÅ om du har möjlighet, använd ditt gamla garage till kallförråd och bygg ett nytt och fräscht! Lycka
5 svar · 3,4k läst
M
mikael_krus: Någon som kan rekommendera en anläggningsfirma i Kungsbackatrakten som inte bara gräver utan också tar hand om gjutning av en platta på 72m^2 till garage? /Mikael
0 svar · 3,7k läst
H
imported_Byggaren: Om du ska gräva ner plintar ska du sikta på frostfritt djup för din ort. Annars är det bättre, m.t.p. uppfrysning/tjälning och hopsjunkning/tining i marken, att lägga bygget flytande på marken. Då slipper du problemet med att gräva så djupt och sättningar. Att gräva plint ett par decimeter ner i backen när det är frostfritt djup på 1,5 m är ogjort arbete. Antingen eller är det
3 svar · 6,1k läst
V
voodoo: ..för att ge lite konstruktivt: En del kommuner kräver att man har en oljespärr/ oljeavskiljare på golvbrunnar i garage. Annars borde det gå att ansluta din brunn till en stenkista, men hör med din kommun.
4 svar · 3,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Spontant tycker jag att 7 meter lång 220x45 låter underdimensionerat. Men det beror givetvis på hur mycket takstolarna i sig själva bär och hur mycket extra stöd som måste adderas. Det finns program, bla. från Töreboda byggträ, som räknar ut dimensioner på limträbalkar. Med ett sånt program fick jag limträbalkar som var bortåt 95x500 (minns inte exakt) som balk i nocken, i ett
1 svar · 3,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jo en höjdskillnad blir det troligen även med gjuten platta, för det är antagligen bra om golvet i förrådet är lite högre än omgivande mark av flera orsaker, men höjskillnaden behöver inte bli så stor, kan kanske röra sig om en decimeter istället för 3 dm som det blir med plintgrund. Man schaktar väl ut lagom mycket innan man lägger kantelement / bygger gjutform.
3 svar · 7,5k läst
H
Henriettae: Vi har målat om vårt hus förra sommaren, så vi kör med exakt samma på garaget som byggs i sommar. Jag tycker det är snyggast så, men om man har garage och hus i olika material som ni har, skulle det nog vara kul att bryta av lite! Det kommer ju i alla fall inte se helt likadant ut, så varför inte leka lite med det?
9 svar · 12,4k läst
·
T
tobbe63: Hej igen! Vilket jäkla garage. Nu blir jag "avis". Men NU vet jag att du har hyrt ut till Lucas film. Du måste ju ha fått bra betalt av honom, hur skulle du annars ha råd med ett sådant där bygge. Allvarligt talat. Jag blir riktigt avundsjuk. Så där skulle jag oxå vilja ha det. Skulle även få plats med en hemmabio där. "Ladan" ser jäkligt bra ut. Skulle vara kul att se någon bild
10 svar · 8,4k läst
S
snurren: ~gör en liten vinnar-dans~ Se där ja, finns hopp även för mig ha ha
8 svar · 4,0k läst
S
Snaskpelle: Det du verkligen ska fundera på är var frostfritt djup hamnar, ibland kan det löna sig att isolera för det "höjer" det frostfriadjupet, dvs mindre schaktning, att bara lägga plast under är nog ingen större poäng, då kan inte fukt i plattan försvinna neråt vilket den gör annars.
4 svar · 4,1k läst
F
fredrik.an: [citat] Smart lösning. Det ska jag ta med mig... Nu finns det ju många alernativ beroende på hur det ser ut runt dasset :) Tackar!
11 svar · 30,7k läst
K
kongolars: Tack för tipset /Anders
4 svar · 5,0k läst
A
AndersS: Jag förstår inte kommentaren om att jag skulle ha en snickare som bygger hus, som citat. Att skruva liggande 28mm spikläkt med 6*60 alt 80 är väl inget konstigt. Editerat: Det fanns ett tidigare inlägg i tråden som jag svarade på men som nu är borttaget.
3 svar · 3,7k läst
M
Mats: vadå. Lägg dit en madrass och sen kommer man upp igen när man är i form igen :)
9 svar · 9,1k läst
stilofunk
stilofunk: Är det någon som byggt eller planerar att bygga den nämnda friggeboden? Jag står i valet och kvalet mellan en vanlig prefab i trä och den här murade och undrar om det är svårt att putsa väggarna utvändigt eller om en murare måste anlitas för det? Sprutputs, som på bilden är väl inte att tänka på?
3 svar · 4,2k läst
J
jimmy.christiansson@gloca: Någon som har ritning till lekplats eller lek ställning?? eller vet var man kan köpa en billigt!
0 svar · 7,1k läst
X
Xiter: Samma gäller Umeå kommun.
2 svar · 4,9k läst
J
jazzgossen: Vi planerar att antingen bygga en carport, eller att flytta ett gammal oanvänt skjul och använda det som garage i stället. Anledningen till att vi inte vill ha skjulet som garage där det står nu är att marken framför är väldigt lerig och att det känns onödigt långt att behöva skotta ända dit på vintern (ca 50 m). Skjulet är gissningsvis 4x6 m, och kanske 2.5-3.5 m högt.
0 svar · 2,0k läst
A
andersmc: Tryckimpregnerat behöver du bara ha där virket är i kontakt med mark eller ständigt utsatt för vatten. Har du bara ett tätt tak över så behöver du inte använda tryckträ.
3 svar · 10,3k läst
Daydreamer
Daydreamer: kolla in Garage carport byggsats | Mellby Industri, skicka efter broschyr o bygg !
2 svar · 7,3k läst
P-plats
P-plats: Då blir det takpapp mellan! Botten är även oljad ett antal gånger så det ska nog klara sig. Sen kommer panelen nedaför också.
13 svar · 11,8k läst
·
S
skövde: [citat] Ojj...det lät dyrt.... Jag har kalkylerat med 1000 kr/ kvadrat för plattan. Då skulle vi ju ha 100 papp kvar till väggar och tak. Utgrävning och bortskaktning kan vi nog komma undan billigt med, det växer fram ett nytt bostadsområde här intill, och de är i behov av fyllnadsmassor.
2 svar · 3,4k läst
·
J
jenfor: [citat] Tja, vi får nog trots allt klassa det som ett i-landsproblem... :-)
10 svar · 3,3k läst
K
Kjell_G: Ja, inte vet jag :) Trodde att det kanske behövdes, att det "skyddade" skivan, men ett moment mindre är aldrig fel. Då blir det OSB, tack för det. Kjell G
2 svar · 6,9k läst
J
jnewbie: carporten.se har billiga carport s.
2 svar · 11,2k läst
D
daniel_168: Tack för tipsen! Jag tror dock det blir nedmontering. Boden har ju inget golv, så den blir nog väldigt ranglig om man börjar lyfta i den. Tanken jag har är att jag tar lös plåttaket, och spikreglarna och "takstolarna" och sen borde det vara en lätt match att vika ner väggarna en och en och ta dem på släpet. Eftersom den ska placeras lite trångt till blir nog detta det bästa
3 svar · 6,1k läst
·
R
ryssen78: Jag har 50 meter och jag la då kulvert
3 svar · 4,2k läst
S
Sweed: Ingen fara, sitter & diskuterar på jobbet och behövde ett pris bara...... Drog en rövare, utan att lyckas......:)
2 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.