Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
JanneL: Jag har fått lära mig att ändträ inte skall vara närmare marken än 30 cm. Nog så viktigt torde väl även vara att inte ha gräs under golvet. Det binder fukt. Jag skulle nog satsa på en singelbädd och se till att marken lutar ut mot sidorna så vatten inte kan stå kvar under golvet.
Marcus555: Det finns ju många lägenheter på ca 17 kvm, så 15 ska väl funka fint om det nu är utan kök också!
smiler: Va vill dom ha för takhöjd för att godkänna? Fick bygglov med 220 i takhöjd iaf... iof sökte jag i efterhand å uppgav ingen takhöjd.
Johnny Viking: Tjena mors! Har ni några bilder att lägga upp på garageinredningar som är schysta? Kommer förhoppningsvis ha ett ca 40kvm stort garage att inreda. Tänkte använda mig av klinkers på golvet och ja, i övrigt se runt på hur andra gjort vad gäller bänkar, hyllor med mera. Visa gärna upp era garage i inspirationssyfte :) tack
EB: Nej, vi hade ingen ritning. Men den är 3x2 m, och taklutningen är minsta rekommenderade för Vittinge tegel, som vi redan hade. Annars hade vi också gärna haft mindre lutning. Och det syns visst inte på bilderna, men det är fyra väggar, den mot garaget är också vägg, fast med öppning. Vi är mycket nöjda med vedboden, vi är inte vana vid att bygga. Men det ska bli mera...
Pedda_P: En bekant byggde en dubbelcarport där ena sidan står på ett par rader av betongslipers han snek till sig via banverket (tror jag det va), skulle tro att du lika gärna kan mura upp med leca eller nåt liknande bara det är ordentligt stödfyllt med typ bärlagergrus på yttersidan
Mats: Jag antar att du bygger i formar och inte i färdiga plintrör. Låter du det stå en vecka så ska det inte vara nån fara att bygga vidare. Man brukar resa husväggar tre dar efter gjutning så tar vi en vecka så bör du vara helt säker :)
lil'Dan: Jo det skulle vara lite onödigt att bränna ner en boda som har stått i över hundra år... Jag har funderat lite mer och den bästa lösningen idag verkar vara en tät carport på 15kvadrat i anslutning till bodan. Ger ju lite mer utrymme att förvara prylar.
Crille68: Bockar och bugar! :D Den länken har jag letat efter! Bra härliga projekt och ritningar som man förstår och kan följa.
hakanf1979: Själv har jag lagt fiberduk sedan 0/16 och sedan kallasfalt från zeax.se som hade det för en okej peng på nätet. Gick smidigt med en 70kgs vibra totalt 20kvm. Hyrde vibran av ett hyresmaskinsföretag.
Mats: Byggnormen säger 200 mm i vägg men det är ju för en vanlig bostad och normen gäller så vitt jag vet hela landet så det är kanske lite kraftigt men om du kör 125 mm stående isolering och sen 45 mm liggande för att bryta köldbryggorna så får du bra med isolering och det blir lättbyggt. Sen kan man ju köpa lite billigare isolering iom att du ändå har tjockare lager av den
jon_h: Men vad menar du, ska det vara under bar himmel, under tak, i ett litet hus, ska det vara torrdass däri eller riktig vattentoa?
PP_: Hej! Jag skall bygga garage och skall gjuta platta. Jag tänkte inte ha någon golvbrunn utan fall mot garageporten. Nu till min fråga: Hur gör jag för att få till fallet? /Patrik
Borg: Hej Vi har ett gammalt oisolerat men otroligt charmigt uthus som vi tänker inreda till sommarboende åt tonårssonen och som gäststuga. Nu är det väldigt fuktigt i uthuset, grejorna som vi har där inne rostar eller möglar trots att det verkligen inte är tätt så det gäller att få det torrt. Huset har en murad stenfot, högre mot ena sidan där det är ett berg och golvet är av gammal
Farbror_Bosse: >Forumkamrater! Vi ska bygga Lillevilla 100, som är runt 20 kvm och måtten 3,90 X 5,65. Mina frågor är: Hur många plinatr tror ni det behövs? Vilken typ av reglar skall man använda? Här även tänkt att isolera golvet. Behövs det marktäckning? Det är ängsgräs. :confused: Tacksam för svar! Fortsatt trevlig sommar! Det är lätt att skilja mellan sommar och vinter i Sverige. Om
Mats: 6 meter är långt ut så du får nog räkna med att det kommer att gå åt en del limträbalkar för detta
shelby67: Jag kontaktade även byggteknikcentrum när jag ville ha hjälp med ritningar, tyvärr kan jag inte rekomendera dom eftersom dom inte svarar i telefon eller mail, även fast man försöker om och om igen meddelande efter meddelande, tillslut tröttnar man och inser att det är ingen idé.
mångstekta: dom listerna ni undrar om finns att köpa på vilken färgbutik som helst som även säljer mattor dock.... problemet med listerna är att man inte limmar den lilla kanten ner mot mattan utan bara den på väggen, jag hade rekomenderat (ut ifrån att du har målat golv...) att spackla upp med våtrumspackel ända ner eller nått grövre om det är mycket spår och sen mjukfoga med latex som du
deluxen: Det är väl hyfsat tätt men man ser igenom på ett par ställen där det är mindre glipor (ex vid fönstret)..
klaskarlsson: Avloppet bör du vanligtvis inte behöva dra på frostfritt djup - men under isoleringen och plattan är iaf brukligt - med rätt fall (1:100-1:200 är det har jag för mig...) /K
ppalm: Hej Kolla denna video: http://www.lindab.se/media/LindabProf_prod_wide_del1.html Och denna http://www.lindab.se/media/LindabProf_prod_wide_del2.html så löser det nog en delhuvudbry om monteringen
marko_b: Jag skulle börja i den jobbigare ändan med att lägga teglet. Då är det inte så deprimerande att fortsätta när man vet att det värsta är gjort..
Ranchn: Väcker upp en gammal tråd. Jag kom på lösningen själv. Det fick bli en sån där poptatislåda som vissa hyreshus har i sina källarförråd. Där man fyller på med potatis från toppen och i botten är det en sluttande skiva. Jag byggde ett snedtak och lite längre ben.... Ähh! här är bilden. [bild]
Mikael_L: Jag har tänkt sätta 10 eller 15cm cellplast under plattan, 5cm under kantbalken och 15 cm Leca på sidan av kantbalken/grunden. 15 cm Leca motsvarar ca 3-4 cm cellplast. + golvärmeslang Det är nästan lite fånigt, som att fisa och försöka hålla för. :rolleyes: Golvvärme går inte att använda ordentligt pga för dålig isolering under. För dålig isolering under för att göra om
JanneL: Varför skulle det inte gå? Jag har ett suteränghus med en höjdskillnad på ca 4 m ner till huvudvägen. Jag byggde ut min källare för ca 20 år sedan. Byggt av leca, platta på mark (kanske hellre skall säga nere i backen) och valvat. Har isolelat med en 5:a frigolit ovanpå och ett slitlager betong över detta. Fick inte plats med mer isolering. Jag var tvungen att spränga lite och han