Byggahus.se

Garage o platta under 100 000kr!? (oisolerat)

1. B
    Medlem Nivå 3
    Ja detta kan man kalla budgetvariant, okej garaget är oisolerat och även plattan men visst borde detta fungera?
    Kommer inte ha någon uppvärmning förutom när jag ibland kan behöva värme vintertid för att fixa 2'orna från bilbesiktningen.

Uppgifter:
    *Har nu färdig grund tom makadam.
    *Plattan byggs utan kantelement, alltså en träform + armering.
    *Träform+Armering: <1000kr
    *Hjälp under gjutning: 3100kr
    *Färdig betong: 7000kr inkl transport o "stå stilla" avgift.
    *"gör det själv" - garage från Norrlandsgarage.se. Enl. offert 80 000kr (95x145mm).
    *mått på garage 7,3mx6,3m.
    *Port från skånskabyggvaror: 6000kr

Pris: 97 100kr

(Okej, isolering och innerväggar kommer till senare)

Är jag på rätt spår eller har jag helt spårat ur? =)

//Fredrik

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Vilken storlek på garage blir det?

3. W
    Medlem Nivå 5
    Träformen och armering får någ lägga på nära 1000:- lappar på. Kan du inte köpa direkt av Ståltillverkna så får betalar rätt mycket för ameringen. Sen får nog kallt räkna med en 3-4000:- bara i formbygget

4. B
    Medlem Nivå 3
    Missade visst en viktig punkt.
    *mått på garage 7,3mx6,3m.

Jag tänkte mig armeringsnät från billiga Byggmax, 259kr/4,85x2,25m.
    Formvirket har jag inte räknat på exakt, får återkomma med den siffran.

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag tror du är lite för optimistisk på priserna för grunden.
    Det garaget drar väl bortåt 6 kbm betong åtminstånde. Och sen ska du kanske gå upp en kvalitetsklass på betongen + ha luftporbildare i, då ligger betongen på bortåt 1600:- / kbm = 9600 :-
    Sen kommer armeringen dra iväg flera tusenlappar i pengar. Du ska ha 4 ggr 10 eller 12mm armeringsjärn i kantbalkarna, villabyglar och nät. En vild gissning, 3000-4000:-

Sen har du inte budgeterat för el, vatten och avlopp. Sen vet jag inte hur det är med dörrar och fönster. Antingen ingår det i byggsatsen, eller så tänkte du inte ha några, eller så var det glömt.
    Ev behöver du också brandklassade fönster/dörrar om garaget står nära ett annat hus eller tomtgräns.

I slutänden kanske du också kommer på att du vill isolera grunden, då blir det väl ca en 10000:- till. :surprised:
    Lika bra att gör de bra när man väl håll på ... ;)

Byggsatsen kanske går att få billigare någonstanns.
    http://www.arlandasnickeri.se/ så är det i princip samma pris, men då ingår port.
    Sen har dom ett budgetgarage, med bla cc120 på reglar.
    Det finns andra billiga garagebyggsatser, lövånger nånting har jag för som ett exempel.

Du får kolla leveransbeskrivningen, så det inte blir nåt smäck för några kr mindre.

Bygger du själv utifrån lösvirke sparar du nog en del kronor, men det tar mer tid om du inte är van.

mina 50 öre ...

6. B
    Medlem Nivå 2
    du kan jämföra med mitt, 7,8*6 meter. plattan byggd på samma sätt som din, dvs träform, ingen isolering och armeringsmatta.
    7,5 kbm betong gick det åt. Jag lade även in en golvbrunn.
    Nu har jag förmånen att FÅ makadam gratis samt betongen riktigt billigt.
    Plattan gick inkl form, armering och betong samt hyra av bobcat på 11kkr

Jag kommer att ge ca 25-30 kkr för virke+el+isolering, men då har jag KRAFTIG rabatt ;)

7. O
    Medlem Nivå 3
    När vi byggde garage (7x7m) för några år sedan så gick det nästan 6 kbm betong dvs c:a 9000:-
    Sedan ska du säkert ha lite distanser för armeringsmattorna, kanske vinkelgärn vid portarna, dräneringsslang...så 500-lapparna ryker rätt snabbt
    Troligen inget innertak i byggsatsen heller... så det blir rätt mycket som "tillkommer".

Enligt mig är det rätt svårt att bygga ett garage på 40-50 kvm för under 120kkr, ens om du gör allt själv...iaf. om det ska vara isolerat med belysning osv.

8. S
    Medlem Nivå 1
    Lite gammal tråd men ändå ständigt aktuell...

tänkte om någon vet/har byggt i Leca eller varför inte lättbetong, borde det inte bli billigare än trä??

9. B
    Medlem Nivå 5

Jag tror det är möjligt att komma under 100 papp, men inte om du lägger 80 % av kostnaden på en byggsats. Det är nog där du kan spara de pengar du behöver för plattan. Den kalkylen känns lite väl optimistisk. Men det är hur jag ser på det.. Klarar du det, så är det ju jättebra! :)

10. A
    Medlem Nivå 5
    Mitt garage kostar ca 40.000:-, platta inkl allt uppe på den. Plattan gick på ca 20.000:- till slut, ovanpå ett begagnat garage från blocket drygt 10.000:- som jag förlängde med ca 1.50m med lösvirke. Ett tak, en dörr skarvades i samt att jag inte gillade den vita vikporten i metall som följde med, jag gör nog mina egna slagportar i trä men det räknar jag med i de 40.000:-! :)

11. T
    Medlem Nivå 10
    hur stort är det?....vad har du gjort för platta?:)

12. A
    Medlem Nivå 5
    ca 22m2, kantelement samt att plattan är 10cm isolerad. Resten är armering, "grus" & vibbfri betong...Jag vart inte nöjd med ytan på betongen med efter lite jobb med en hyrd betongslip är plattan som en barnrumpa! :)

13. B
    Medlem Nivå 2
    Mitt bygge är nästan klart. Något över budget, men under 45 kkr. (har inte räknat exakt på kronan)
    Jag har byggt allt själv med lösvirke och tidsåtgången har varit 2½ vecka för stomme+portar. 1 dag för isolering+gips. Takpannor har jag inte fått på ännu, men de ligger fint brevid. Begagnade pannor används för att de var gratis (kommer från hustaket som bytts) och de smälter in i miljön.
    garaget är 6*8 meter och har 2 st slagportar med 3 m bredd. (dvs garaget är 8 m brett)

14. blackadder
    Medlem Nivå 7
    Är det nån vits att isolera plattan om man inte ska ha golvvärme?

eller rättare sagt, är det värt pengarna?

15. T
    Medlem Nivå 10
    JA.

Det är ju småpengar om man har tänkt ha värme i garaget.
    /
    M