B
Benny_Steen: Mitt garagegolv är ca 5 år. jag skruvar rätt mycket ( tävlar i racing med bilar) och använder både pallbockar och domkraft frekvent. Brukar dock sällan tappa verktyg :-) Färgen är främst känslig för helt nya däck. låter man en bil med helt nya däck stå någon dag så vill den gärna riva med sig färgflagor. Men det fenomenet har jag sett även hos 2komp färg. Dubbdäck är dock
5 svar · 24,4k läst
D
duell: Jag fick tag på ett till slut, de stora affärerna visste inte ens vad det var, men de mindre hade bättre koll.
6 svar · 4,8k läst
M
Mats: Det håller jag verkligen med om. Det finns en tendens att carportar med tiden växer på dig lite och blir garage
13 svar · 6,4k läst
M
Mats: Det var mest den senare punkten jag tänkte på.
5 svar · 1,5k läst
J
Joppe: Hej Jag tror inte att klarar det med bara 9 mm utegips+trä! REI 30 innebär att stommen ska var skyddad från brand i 30 min, det gäller ju från båda hållen, om det skulle brinna hos grannen ex. Joppe
14 svar · 23,5k läst
D
Anonymiserad 49128: Vi funderar också på samma typ av Carport... alternativ den de har på Hus&Fritid... Hur går det med bygget... nöjd, vilket blev totalpriset?? /Mia
4 svar · 10,0k läst
F
fredric1980: det skall vara dubbelgips omlott i garaget så vitt jag vet. om du skickar ett PM med din e-post kan jag maila över brandskyddsbestämmelserna som PDF
2 svar · 2,5k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Det är torligen inte en akut risk - det finns sommarstugor med plast som stått kallställda sedan 70/80-talet som fortfarande står utan några värre mögelangrepp :) /K
12 svar · 2,8k läst
L
lillelee: Det blev 2,70 och det blev riktigt bra! Tack alla för era svar!
8 svar · 6,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja nu förstår inte jag heller vad jag svamlade om... 8m, hmm ... :o Kan du ordna med enda bit som underram så är det väl bra, då slipper du skarva. [citat] Egentligen tror jag det fungerar med 50 mm upplag med, men då jag inte har koll på det så måste jag ju säga till. ;) Men vill du vara på säkra sidan kan du väl spika ihop en regel till på insidan av ditt hammarband (för
6 svar · 4,0k läst
J
jormah01: Blir det inte bökigt att spika alla tvärreglar? Jag skulle nog lagt dubbla OSB om du nu vill ha det istället men då drar ju kosten iväg och frågan är om det inte är billigare med plywood. Testade det som MathiasS nämner i förra veckan när jag höll på att dra VP rör på vindsutrymmet och det var dålig bärighet med en skiva! .,. med två så går det bra att gå på cc60. Lånar din
5 svar · 8,7k läst
G
greek: Jag bygger en friggebod på 2,5 x 6 m (=15 kvm). Jag har lagt ut markduk direkt på jorden och fyller upp med lite sand. Tänkte lägga ut några murblock som jag bygger golvbjälklaget på. Vad tror ni om detta? Duger det som underlag till friggan eller borde jag förankra den bättre (med plintar etc.)? Riskerar man att hela bygget rör på sig och i värsta fall bryts sönder efter några år?
0 svar · 3,4k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Tja... Om du inte fuktmäter innan eller har beställt betong med låg vattenhalt och räknat på torktid med något bra program så tycker jag inte du ska måla i år ... Jag skulle iaf inte våga! Jag gissar på minst 9 månader torkning (men utan att egentligen veta så väldigt mycket om torktider). I realiteten beror det på massor av faktorer, som betongkvaliten och temperatur,
4 svar · 1,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] mmmm, japp ! Känner igen mig till 100% :D :D :)
16 svar · 19,7k läst
L
larsselin: Nu har den kommit. Ett ton trä i ett plastinslaget paket. Ritningen/manualen riktar sig till yrkessnickare, känns det som. Efter att ha grunnat ett tag så tror jag att det ska kunna gå att få ihop den. Jag har grävt 12 st hål för plintarna. Och skaffat papprör till dem. Och plintjärn. Hoppas nu att vädret håller sig torrt. /Lars
3 svar · 2,7k läst
J
jormah01: [citat] ja du ha så rätt ;-) jag måste ha tänkt mig att hypnotisera fast skivorna!! :D Reflekterade på mitt projekt förra året och där var jag tvungen att sätta dem tätt av en praktisk anledning för den förre ägaren :-( hade inte varit så noga med hur reglar satts upp utan de lutade någon grad vilket medförde att om jag skulle satt skivorna mitt på resp. regel så hade de skjutit
12 svar · 5,1k läst
Angelven
Angelven: Någon som har en site med en ritning som liknar den här ? http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/165273 - garaget där!
0 svar · 1,7k läst
H
hafkan: Tack för svar! En limträbalk med dimensionerna 90x315 är nu inhandlad. Misstänker att den är lite överdimensionerad, men det fanns på lager och kunde levereras samma dag..
2 svar · 1,5k läst
J
jenfor: OK. Jag förstår. En värmekabel i stuprören kan ju därmed vara en bra grej för att undvika problem.
3 svar · 2,6k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Om du inte sätter en balk i nocken, på stöd i bägge gavlarna och ev i mitten med, så blir det svårt. En bjälke i underkant av takstol är nog ett måste annars, som tar upp de krafter som annars kommer pressa isär långsidorna på huset/boden. Denna bjälke är möjligt att flytta upp en bit på takstolens överramar, ifall man samtidigt ökar dimensionen på dessa lite. Jag kan dock
2 svar · 8,0k läst
F
Frippen71: Hej, Kolla på Byggteknikcentrum, http://www.byggteknikcentrum.se/dubbelgarage2.htm Köpte själv ritning därifrån och blev jättenöjd. // Fredrik
1 svar · 2,9k läst
A
andersmc: Om man bara tittar på tumregler, så tar det 10 snickartimmar per m². Så för ditt hus på 30m² handlar det alltså om 300 timmar. 300 timmar á 400 kronor = 120000 kr.
1 svar · 1,5k läst
Micke_1
Micke_1: Här kommer några bilder.
17 svar · 5,4k läst
·
M
Mats: Jag rekommenderar att du isolerar på en gång. Det är "lite" bökigt att göra i efterhand och carportar har tendensen att växa upp till garage
2 svar · 2,5k läst
K
Kjell_G: Skulle det fungera med golvskivor, eller kommer fukten att ta dem? Det är förmodligen dyrare också? Om ni spikar/skruvar på nåt ovanpå, hur gör ni på undersidan takstolarna? Själv funderade jag på att sätta vitlaserat brädtak, Cheapy har en variant för ca 80:-/kvm. Kjell G Ser nu att det står UNDER takstolarna, jag tänkte väl att det var lite överarbetat med båda delarna.
6 svar · 3,4k läst
F
imported_Byggaren: [citat] Det är fullt möjligt att göra som du beskriver. Nackdelen är att du får den längsgående I-balken synlig under taket (bygger ner och inkräktar på den fria höjden), men kan du acceptera det, så är det ok att göra så. Balken kan då räknas som kontinuerlig i tre fack vilket innebär en ganska klen balk. Den får dock byggas in med brandskyddande mtrl. (t.ex. dubbel 13 mm gips)
38 svar · 27,5k läst
·
S
styrman1: Det finns en typ av papp som man kan lägga själv som klarar ner till 3.6 grader. Mataki självtäck och icopals motsvarighet.
6 svar · 28,3k läst
Cheesus
Cheesus: Det där kommer funka finfint. Många använder ju tompall med klent virke till och travar ved på från golv till tak och pallarna håller. Se sen till att du gör två fack så du enkelt kan varva veden vartannat år.
4 svar · 26,2k läst
·
S
styrman1: bilden kanske luras men är det inte väldigt dålig lutning? Takreglarna ser dessutom klena ut.
2 svar · 3,9k läst
·
M
Mats: 3 meter så vitt jag minns . Det har varit uppe förrut :)
3 svar · 9,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.