Hej jag har lite dumma frågor om takkonstruktionen på ett garage jag ska bygga under 2009.
Jag har spenderat hösten med att bygga en friggebod, och har där öppet upp i nock invändigt precis som jag kommer ha i garaget, därför har jag gjort en ventilerad glipa på 28mm under råsponten med öppning under nockplåten för att det skall dra luft nerifrån och upp och ventilera bort ev. kondensvatten som bildas i råsponten.
Under råsponten och över isoleringen har jag satt oljedränkt masonit.
Jag tycker själv denna lösning funkar rätt bra och har därför tänkt mig använda samma metod vid bygge av garaget, en stor fördel är att så fort takstolarna är uppe på garaget kan jag spika fast masoniten och sedan har jag ett "tillfälligt tak".
Nämnas bör är jag inte använt vanliga takstolar till friggeboden utan längsgående takbalkar, men det spelar mindre roll.

Nu till det andra problemet jag funderar över.
Har tänkt mig köpa färdiga takstolar till garaget och jag begärde offert på dessa i höstas vilken nu har löpt ut i tid, men jag ville mest se hur de skulle se ut.
Problemet är att färdigköpta takstolar blir precis så starka som behövs för att hålla för belastning. Detta medför att de kommer bli byggda i runt 120mm reglar (har inte ritningarna framför mig nu).
Men jag har tänkt mig kanske 150-195mm isolering i taket, så hur löser jag detta?
Om jag måste slå på reglar i takstolarnas undersida (för att sänka innertaket), kan jag ju likagärna begära att dom gör takstolarna med 195mm reglar direkt från början så slipper jag detta.
Jag har funderat lite på detta men inte kommit på någon bra lösning.
Eller ska jag isolera med 120mm isolering först, sedan slå på längsgående "läkt" och isolera ytterligare 75mm därimellan korslagt mot den första isoleringen, sedan gipsskivor?

Jag ska ha takstolarna CC 1,20 m

Hoppas någon förstår ungefär vad jag menar :) och kan hjälpa mig, har aldrig byggt något tak tidigare.

MVH Patrik

Jag tror inte på ide´n att börja med masoniten för att snabbt få tak på garaget. Det går så fort att slå på råspont och underlagspapp, att detta borde va att föredra.

Det finns troligen mycket pengar att spara genom att spika takstolarna själv. Du har tydligen en ritning som går att använda.
Gå upp i dimension, så du får önskad isolertjocklek.

hej & tack för svaret!
måste nog förklara konstruktionen lite mer, masoniten är tänkt att ligga direkt på takstolarna, som skydd för isoleringen som kommer ligga under, helt enkelt för att slippa ha isoleringen direkt mot råsponten.
uppepå masoniten ligger en 28mm "läkt" längs/över takstolarna, och sedan ligger råspont åt andra hållet och takpapp på som vanligt..
detta för att få luft att strömma mellan masonit & råsponten ifall det bildas fukt där försvinner den ju aldrig då takpappen är fukttät uppåt & då ruttnar råsponten troligtvis upp.
masoniten funkar ju bara som ett tillfälligt skydd medans man spikar panel på ytterväggarna är tanken, nu pratar vi om dagar/någon vecka i tid plus att man kan stå inne i garaget och kapa material osv även om det skulle regna.

Isåfall behöver jag bara resa stommen, montera takstolarna och sedan slå på masoniten så kan jag stå & kapa/måla panel inne i garaget sen, det blir ganska stort garage så kommer dra ut på tiden och känns fördelaktigt med ett tillfälligt tak.

visst tjänar man pengar på att bygga takstolar själv men det blir troligtvis inte lika bra och tar för lång tid, plus att jag har bra kontakter som kan fixa skapligt pris. dessutom tror jag inte jag skulle få det helt rakt om jag bygger själv, då blir det ju skit.
jag tjänar mer på att få garaget klart snabbt om man säger så.

blir nog smidigast som du säger att be tillverkaren gå upp i dimension.

funderade på en annan grej, i halva garaget ska jag använda saxtakstolar, det medför att jag kan ha tjockare isolering där, iaf större delen av taket eftersom de smalnar av ner mot ytterväggarna, men ska nog kunna få i åtminstone 120mm isolering ute i kanterna och det bör väll inte påvärka värmen i garaget nå speciellt? har tänkt hålla runt 10 grader på vintern lite mer om man är där & jobbar..

i andra halvan ska jag ha loft, med gångbarhet i nock, vilket innebär att jag om jag vill kan isolera mellan undervåning/loft, isåfall kanske det räcker med att ha 120mm isolering där, och sedan 120mm ovanför i yttertaket. det blir ju 240 tillsammans jämfört med 195 om jag gör tjockare takstolar, isåfall bygger jag nog igen loftet så slipper jag ha det uppvärmt lika varmt som resten av garaget.. bara en ide jag kom på som kanske är bra.

väggarna blir nog 145mm eller något sådant iaf, vad är lämpligt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.