Hej!

Jag sitter med ett delvis felkonstruerat garegetak som jag gärna skulle vilja isolera lite.
Konstruktionen enligt den bifogade skissen är följande: Från ovan: Korrugerad plåt med ca 3 graders lutning, byggplast direkt under, utan mellanlägg, takbjälkar tvärs fallriktningen ca 170x45mm.

Konstruktionen är lite galen eftersom plåten med överlappning inte riktigt klarar så låg lutning. Jag har tänkt göra en radikal ombyggnad (med takstolar och nock), men kanske först om en 3-5 år. Tills dess vill jag kunna använda utrymmet även när det är kallt ute.

Jag hade tänkt använda 150mm isolering mellan takbjälkarna, detta för att få en luftspalt mellan isolering och plast/plåt på ca 20mm. Som innertak vill jag ha ett billigt material eftersom det skall vara en "tillfälligt " lösning. Jag hade tänkt mig masonit, troligtvis med någon form av ribbor under för att minska nedhänget mellan bjälkarna.

Vad tror ni om denna lösning? Vilka problem borde jag få? Hur blir det med kondens? Kommer den hamna i isoleringen? Ska man välja pappersklätt isolering och då ha pappen uppåt?

Vad gäller masonit så tänkte jag mig använda melamin belagt masonit för att slippa måla, den är ju redan vit. Men jag har ännu inte hittat någon leverantör för detta. Någon som har ett tips?

Vad tror ni, kommer detta att fungera eller är det bättre att frysa några år till? Det är trots allt "bara" ca 30kvm som skall isoleras, den kostnaden är definitivt överkomlig.

• garagetak.jpg
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.