Jag har byggt ett garage, full isolerat hela garaget med isolering i snedytorna i taket.
Gjuten platta med stuvutrymmen under plattan…
Garaget ligger på ca 10-15C men nu börjar fuktigheten bli väl hög därinne.

Garaget är på 45m2 varav ca 15 är en Snickardel. Öppningar 4*2m stor takskjutsport som glipar så man ser himlen genom springorna + vanlig dörr.

Jag har inga ventiler alls i garaget i dag (det är planerat så tanken är att jag ska ta upp dem nu).
Så till frågan hur skulle ni göra för att få bästa möjliga klimat i garaget,( varmt energisnålt och torrt). Var och hur stora ventiler skulle ni sätta in om några ventiler alls?

Är en ventilation i taknock bäst? Drar inte det ut mest värme osv osv.
Endast en avfuktare, kostar inte det en massa i drift?
 
  • Gilla
MantaTIC
  • Laddar…
Hur använder du garaget?
 
Hur som helst, sök på "ventilation garage" så får du massor med tips!
 
Jag monterade in Fresh "Integra" TFP - tror att den hette så. Fuktstyrd med timer.
2 stycken fresh 90 ventiler (25 kvm/st).

Installerade kallrasskydd i den fuktstyrdafläkten. Tanken är ju att garaget enbart ska ventileras när det blir för fuktigt och när jag är där och grejar.
 
Jag måste bara fråga hur du läst "stuvutrymmen under plattan", har du nån bild på den biten?
 
Ventilation för att undvika fuktproblem kostar massor av pengar pga att värmen sugs ut om du inte har en FTX-anläggning men vem sätter in det i ett garage?
Jag rekommenderar att du köper en avfuktare, exempelvis Woods DS28 som klarar att avfukta ända ner till +5 grader.
Köp inte någon billig rusta-variant.
Om du sen behöver "frisk" luft när du ska vara och jobba därinne så kan du snabbvädra vid behov.
Jag kör denna variant och det funkar klockrent. 10-15 grader i garaget och avfuktar ner till 50%RH vid behov.
 
Jag har en woods 28a i mitt garage, blir hur torrt som helst.
 
Kan inte hitta regler om ventilation i garage, men de ritningar jag tagit del av, och som jag ventilerar mitt garage, skall det finnas 2 stycken (enkla tallriksmodeller 100-150mm diam) nedtill på var sida garageport, och 2 st. på motsatta väggen, upptill, eller 210 cm höjd, = fönsterhöjd. Om nu inte port eller väggar passar för detta, så får man använda de väggar som har kontakt med uteluften.
Kan vara av intresse att ta del av Boverkets regler, nu när fordonen har avgasrening.
 
saturnus skrev:
Kan inte hitta regler om ventilation i garage, men de ritningar jag tagit del av, och som jag ventilerar mitt garage, skall det finnas 2 stycken (enkla tallriksmodeller 100-150mm diam) nedtill på var sida garageport, och 2 st. på motsatta väggen, upptill, eller 210 cm höjd, = fönsterhöjd. Om nu inte port eller väggar passar för detta, så får man använda de väggar som har kontakt med uteluften.
Kan vara av intresse att ta del av Boverkets regler, nu när fordonen har avgasrening.
Pga avgaser, gammal norm men väl tänkvärd.

Har samma problematik med ventilation av garage.

Eftersom, det varken är värmegarage eller kallgarage (dvs som trådskaparen, fullisolerat men inte tänkt för kontinuerlig uppvärming)

Så input är välkommet i denna fråga, eftersom det är många som bygger o använder det så.
 
saturnus skrev:
Kan inte hitta regler om ventilation i garage, men de ritningar jag tagit del av, och som jag ventilerar mitt garage, skall det finnas 2 stycken (enkla tallriksmodeller 100-150mm diam) nedtill på var sida garageport, och 2 st. på motsatta väggen, upptill, eller 210 cm höjd, = fönsterhöjd. Om nu inte port eller väggar passar för detta, så får man använda de väggar som har kontakt med uteluften.
Kan vara av intresse att ta del av Boverkets regler, nu när fordonen har avgasrening.
Låter vettigt. Så är det på mitt också.. Dom ventiler som sitter nertill i porten är ganska så avlånga och är reglerbara från insidan..
 
Kan endast ge de rådet att montera en luftvärmepump,
Man köper en med rätt kontaker för ca 10-15tkr å då har man en
super anläggning i garaget,
Ha det varmt,kallt och det blir torrt och bra.
Luftvärme pumpen vi har drar mellan 350-1100kw/h när den står på 23 grader.
En kompis i samma by har en i sitt lastbilsgarage på 160kvm å ställt den på 12-13grader å hade en energikostnad på 4000:- en hel vinter /höst..

Kolla man vad en avfuktare drar så är ju de mellan 2-300watt ,

LUFTVÄRMEPUMP rules.....+ att bilen rostar inte upp som för dom som är lurade å kör med GOLVVÄRME..!
 
Att titta på hur många watt en avfuktare är specad på är helt ointressant eftersom de knappast behöver gå hela tiden.

Jag har haft en mätare på min avfuktare i källaren, som behöver avfuktas en hel del. Mindre än 1kw per dygn!

Avfuktare är mycket effektivare och billigare än att värma, hur du än värmer, om man bara är ute efter torr luft.
 
peter_02 skrev:
Kan endast ge de rådet att montera en luftvärmepump,
Man köper en med rätt kontaker för ca 10-15tkr å då har man en
super anläggning i garaget,
Ha det varmt,kallt och det blir torrt och bra.
Luftvärme pumpen vi har drar mellan 350-1100kw/h när den står på 23 grader.
En kompis i samma by har en i sitt lastbilsgarage på 160kvm å ställt den på 12-13grader å hade en energikostnad på 4000:- en hel vinter /höst..

Kolla man vad en avfuktare drar så är ju de mellan 2-300watt ,

LUFTVÄRMEPUMP rules.....+ att bilen rostar inte upp som för dom som är lurade å kör med GOLVVÄRME..!
Att bilen rostar har endast att göra med den relativa luftfuktigheten.
 
injonil skrev:
Att titta på hur många watt en avfuktare är specad på är helt ointressant eftersom de knappast behöver gå hela tiden.

Jag har haft en mätare på min avfuktare i källaren, som behöver avfuktas en hel del. Mindre än 1kw per dygn!

Avfuktare är mycket effektivare och billigare än att värma, hur du än värmer, om man bara är ute efter torr luft.
Men för att en avfuktare ska vara effektiv krävs det en viss temperatur. Dom jobbar mer och tar bort mindre fukt om det är kallt i garaget.
 
För kondensationsavfuktare stämmer det.
Sorptionsavfuktare fungerar i regel i minusgrader också.
Gäller dock inte Echodry som också kan anses vara en sorptionsavfuktare.
Munters och Seibu-Giken fungerar utmärkt i minusgrader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.