22 712 läst ·
18 svar
23k läst
18 svar
Ventilera garage hur?
Sida 1 av 2
Jag har byggt ett garage, full isolerat hela garaget med isolering i snedytorna i taket.
Gjuten platta med stuvutrymmen under plattan
Garaget ligger på ca 10-15C men nu börjar fuktigheten bli väl hög därinne.
Garaget är på 45m2 varav ca 15 är en Snickardel. Öppningar 4*2m stor takskjutsport som glipar så man ser himlen genom springorna + vanlig dörr.
Jag har inga ventiler alls i garaget i dag (det är planerat så tanken är att jag ska ta upp dem nu).
Så till frågan hur skulle ni göra för att få bästa möjliga klimat i garaget,( varmt energisnålt och torrt). Var och hur stora ventiler skulle ni sätta in om några ventiler alls?
Är en ventilation i taknock bäst? Drar inte det ut mest värme osv osv.
Endast en avfuktare, kostar inte det en massa i drift?
Gjuten platta med stuvutrymmen under plattan
Garaget ligger på ca 10-15C men nu börjar fuktigheten bli väl hög därinne.
Garaget är på 45m2 varav ca 15 är en Snickardel. Öppningar 4*2m stor takskjutsport som glipar så man ser himlen genom springorna + vanlig dörr.
Jag har inga ventiler alls i garaget i dag (det är planerat så tanken är att jag ska ta upp dem nu).
Så till frågan hur skulle ni göra för att få bästa möjliga klimat i garaget,( varmt energisnålt och torrt). Var och hur stora ventiler skulle ni sätta in om några ventiler alls?
Är en ventilation i taknock bäst? Drar inte det ut mest värme osv osv.
Endast en avfuktare, kostar inte det en massa i drift?
Produkter som diskuteras: "avfukta"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag monterade in Fresh "Integra" TFP - tror att den hette så. Fuktstyrd med timer.
2 stycken fresh 90 ventiler (25 kvm/st).
Installerade kallrasskydd i den fuktstyrdafläkten. Tanken är ju att garaget enbart ska ventileras när det blir för fuktigt och när jag är där och grejar.
2 stycken fresh 90 ventiler (25 kvm/st).
Installerade kallrasskydd i den fuktstyrdafläkten. Tanken är ju att garaget enbart ska ventileras när det blir för fuktigt och när jag är där och grejar.
Ventilation för att undvika fuktproblem kostar massor av pengar pga att värmen sugs ut om du inte har en FTX-anläggning men vem sätter in det i ett garage?
Jag rekommenderar att du köper en avfuktare, exempelvis Woods DS28 som klarar att avfukta ända ner till +5 grader.
Köp inte någon billig rusta-variant.
Om du sen behöver "frisk" luft när du ska vara och jobba därinne så kan du snabbvädra vid behov.
Jag kör denna variant och det funkar klockrent. 10-15 grader i garaget och avfuktar ner till 50%RH vid behov.
Jag rekommenderar att du köper en avfuktare, exempelvis Woods DS28 som klarar att avfukta ända ner till +5 grader.
Köp inte någon billig rusta-variant.
Om du sen behöver "frisk" luft när du ska vara och jobba därinne så kan du snabbvädra vid behov.
Jag kör denna variant och det funkar klockrent. 10-15 grader i garaget och avfuktar ner till 50%RH vid behov.
Kan inte hitta regler om ventilation i garage, men de ritningar jag tagit del av, och som jag ventilerar mitt garage, skall det finnas 2 stycken (enkla tallriksmodeller 100-150mm diam) nedtill på var sida garageport, och 2 st. på motsatta väggen, upptill, eller 210 cm höjd, = fönsterhöjd. Om nu inte port eller väggar passar för detta, så får man använda de väggar som har kontakt med uteluften.
Kan vara av intresse att ta del av Boverkets regler, nu när fordonen har avgasrening.
Kan vara av intresse att ta del av Boverkets regler, nu när fordonen har avgasrening.
Pga avgaser, gammal norm men väl tänkvärd.saturnus skrev:Kan inte hitta regler om ventilation i garage, men de ritningar jag tagit del av, och som jag ventilerar mitt garage, skall det finnas 2 stycken (enkla tallriksmodeller 100-150mm diam) nedtill på var sida garageport, och 2 st. på motsatta väggen, upptill, eller 210 cm höjd, = fönsterhöjd. Om nu inte port eller väggar passar för detta, så får man använda de väggar som har kontakt med uteluften.
Kan vara av intresse att ta del av Boverkets regler, nu när fordonen har avgasrening.
Har samma problematik med ventilation av garage.
Eftersom, det varken är värmegarage eller kallgarage (dvs som trådskaparen, fullisolerat men inte tänkt för kontinuerlig uppvärming)
Så input är välkommet i denna fråga, eftersom det är många som bygger o använder det så.
Låter vettigt. Så är det på mitt också.. Dom ventiler som sitter nertill i porten är ganska så avlånga och är reglerbara från insidan..saturnus skrev:Kan inte hitta regler om ventilation i garage, men de ritningar jag tagit del av, och som jag ventilerar mitt garage, skall det finnas 2 stycken (enkla tallriksmodeller 100-150mm diam) nedtill på var sida garageport, och 2 st. på motsatta väggen, upptill, eller 210 cm höjd, = fönsterhöjd. Om nu inte port eller väggar passar för detta, så får man använda de väggar som har kontakt med uteluften.
Kan vara av intresse att ta del av Boverkets regler, nu när fordonen har avgasrening.
Kan endast ge de rådet att montera en luftvärmepump,
Man köper en med rätt kontaker för ca 10-15tkr å då har man en
super anläggning i garaget,
Ha det varmt,kallt och det blir torrt och bra.
Luftvärme pumpen vi har drar mellan 350-1100kw/h när den står på 23 grader.
En kompis i samma by har en i sitt lastbilsgarage på 160kvm å ställt den på 12-13grader å hade en energikostnad på 4000:- en hel vinter /höst..
Kolla man vad en avfuktare drar så är ju de mellan 2-300watt ,
LUFTVÄRMEPUMP rules.....+ att bilen rostar inte upp som för dom som är lurade å kör med GOLVVÄRME..!
Man köper en med rätt kontaker för ca 10-15tkr å då har man en
super anläggning i garaget,
Ha det varmt,kallt och det blir torrt och bra.
Luftvärme pumpen vi har drar mellan 350-1100kw/h när den står på 23 grader.
En kompis i samma by har en i sitt lastbilsgarage på 160kvm å ställt den på 12-13grader å hade en energikostnad på 4000:- en hel vinter /höst..
Kolla man vad en avfuktare drar så är ju de mellan 2-300watt ,
LUFTVÄRMEPUMP rules.....+ att bilen rostar inte upp som för dom som är lurade å kör med GOLVVÄRME..!
Att titta på hur många watt en avfuktare är specad på är helt ointressant eftersom de knappast behöver gå hela tiden.
Jag har haft en mätare på min avfuktare i källaren, som behöver avfuktas en hel del. Mindre än 1kw per dygn!
Avfuktare är mycket effektivare och billigare än att värma, hur du än värmer, om man bara är ute efter torr luft.
Jag har haft en mätare på min avfuktare i källaren, som behöver avfuktas en hel del. Mindre än 1kw per dygn!
Avfuktare är mycket effektivare och billigare än att värma, hur du än värmer, om man bara är ute efter torr luft.
Att bilen rostar har endast att göra med den relativa luftfuktigheten.peter_02 skrev:Kan endast ge de rådet att montera en luftvärmepump,
Man köper en med rätt kontaker för ca 10-15tkr å då har man en
super anläggning i garaget,
Ha det varmt,kallt och det blir torrt och bra.
Luftvärme pumpen vi har drar mellan 350-1100kw/h när den står på 23 grader.
En kompis i samma by har en i sitt lastbilsgarage på 160kvm å ställt den på 12-13grader å hade en energikostnad på 4000:- en hel vinter /höst..
Kolla man vad en avfuktare drar så är ju de mellan 2-300watt ,
LUFTVÄRMEPUMP rules.....+ att bilen rostar inte upp som för dom som är lurade å kör med GOLVVÄRME..!
Men för att en avfuktare ska vara effektiv krävs det en viss temperatur. Dom jobbar mer och tar bort mindre fukt om det är kallt i garaget.injonil skrev:Att titta på hur många watt en avfuktare är specad på är helt ointressant eftersom de knappast behöver gå hela tiden.
Jag har haft en mätare på min avfuktare i källaren, som behöver avfuktas en hel del. Mindre än 1kw per dygn!
Avfuktare är mycket effektivare och billigare än att värma, hur du än värmer, om man bara är ute efter torr luft.
Produkter som diskuteras: "Sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer