9 487 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Hindra möss access till friggeboden
Jag har legat vaken på nätterna och funderat hur jag ska hindra att möss tar sig upp i isoleringen i bjälklaget underifrån. Mössen gillar säkert att gnaga hål i trossbotten o lägga sig i den fina isoleringen. Jag vill gärna undvika detta men jag vet inte hur. Jag funderade på att sätta ett musnät under hela bjälklaget, men jag har inte hittat något som är tillräckligt stort/bra/småmaskigt.
Hur har ni andra gjort angående detta?
Känner ni till något bra musnät?
Struntar ni i om mössen tar sig in?
Det finns dom som påstår att det går att hindra möss från att ta sig in i en kåk. Glöm det, dom ljuger eller vet inte vad dom pratar om... Men det finns ett par saker som fungerar hyfsat, där det mest effektiva är att inte ha nån växtlighet eller annat skydd för dom små liven, direkt i anslutning mot grunden...
Men att tro att det går att stänga ute möss till 100% är inte lönt att ens försöka sig på. Å har du inga direkta problem med mössen, så låt det bara vara.
Sen tycker jag, att när inte ens mössen längre vill bo i ditt hus, då är det fan bråttom att lämna det själv åxå
magentis
Men att tro att det går att stänga ute möss till 100% är inte lönt att ens försöka sig på. Å har du inga direkta problem med mössen, så låt det bara vara.
Sen tycker jag, att när inte ens mössen längre vill bo i ditt hus, då är det fan bråttom att lämna det själv åxå
magentis
Just nu håller jag på att bygga ut min friggebod, från 10 kvm till 15 kvm. Tidigare har jag haft ett 10 kvm förråd, men nu ska jag ha 5 kvm förråd och 10 kvm gäststuga. Jag har hittat musskit i det befintliga förrådet och en död mus under förrådet. De får gärna ta sig in i förrådsdelen, men det hade varit skönt om jag slapp dem i den isloerade delen.
Jag får försöka ta ett allvarligt snack med grannens katter och övertala dem att spendera mycket tid på min tomt, under friggeboden.
Jag får försöka ta ett allvarligt snack med grannens katter och övertala dem att spendera mycket tid på min tomt, under friggeboden.
Katter är ingen dum idé. Men undvik okastrerade hankatter, då pisslukten från dom, i mitt tycke, är ett betydligt värre problem, än dom små oförargerliga mössen..lastkaj skrev:Just nu håller jag på att bygga ut min friggebod, från 10 kvm till 15 kvm. Tidigare har jag haft ett 10 kvm förråd, men nu ska jag ha 5 kvm förråd och 10 kvm gäststuga. Jag har hittat musskit i det befintliga förrådet och en död mus under förrådet. De får gärna ta sig in i förrådsdelen, men det hade varit skönt om jag slapp dem i den isloerade delen.
magentis
Jag satte upp musfällor. Men en gång han jag inte vittja dom i tid. Visste du att möss äter upp varandra. Lite pälsbitar kvar bara i fällorna. (urrkk..):eek:lastkaj skrev:Jag har legat vaken på nätterna och funderat hur jag ska hindra att möss tar sig upp i isoleringen i bjälklaget underifrån. Mössen gillar säkert att gnaga hål i trossbotten o lägga sig i den fina isoleringen. Jag vill gärna undvika detta men jag vet inte hur. Jag funderade på att sätta ett musnät under hela bjälklaget, men jag har inte hittat något som är tillräckligt stort/bra/småmaskigt.
Om dom äter sig genom trossbotten... vad har du för material i trossbotten? Trä?
Kolla om dom tar sig in uppifrån istället. Jag tror dom kan klättra rakt upp på ytter- väggen upp till taket och gå in där. Kanske genom en ventil eller genom taket...
Personligen så är jag uppgiven inför dessa överlevare. Dom tar sig in genom en springa på några millimeter. Har också försökt med elektrisk ljudskrämma- meningslöst.
Produkter som diskuteras: "musfällor"
Musfälla elektrisk Silverline
Lätt att beta, tömma och rengöra
209 kr inkl moms
359 kr
Läs mer
Jag har oljehärdad 3,2 mm masonit som trossbotten och museband, sådant där med plåtfingrar, bakom ytterpanelen på friggan. Framtiden får väl utvisa hur det går.
Bland grannarna finns det 3 st som äger katt, hjälper säkert lika mycket, som de åtgärder vi själva gör.
Bland grannarna finns det 3 st som äger katt, hjälper säkert lika mycket, som de åtgärder vi själva gör.
Redigerat:
Våra vänner gnagarna, gillar eg inte att vara i husen, dom vill vara ute i det fria. Men när hösten, kylan å frosten kommer, så söker dom sig in. Om inte det kommer snö först, för då stannar dom under den istället. Så..., det bästa är att inte ha nån växtlighet eller annat i direkt anslutning mot grunden. För utan skydd så väljer dom att söka sig nån annanstans istället..., för det mesta iaf 
magentis
magentis
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden