19 117 läst ·
13 svar
19k läst
13 svar
Egen ritning för bygglov?
Har ett 1 ½ plans hus byggt -23 som vi tänkt bygga en ny hall till på ena långsidan nära gaveln, ca 10-12 kvadrat stort. Tegeltak med låg lutning, träpanel, öppet i nock, etc... Ska nämna ochså att där hallen är tänkt finns idag en gammal inbyggd veranda som ska rivas, behöver jag rivnings-tillstånd för att ta bort den?
Har förstått att man kan rita ritningen om man är noggrann, planlösning och fasader med mått. Detta reder jag nog ut tror jag
.
Frågan är hur detaljerad ritningen måste vara när det gäller mått och detaljer på byggmaterial, reglar, takstolar, islolering, grund, etc. Eller räcker det med en ungefärlig mått-ritning som kanske kan komma att skilja lite i verkligheten?
Ska samtidigt söka bygglov för fasad/färg byte samt installation av kamin i befintlig skorsten. Några tips?
Kanske någon som byggt liknande som kan tänka sig att dela med sig sina ritningar för ideer? Alla tips och råd mottages varsamt
Har förstått att man kan rita ritningen om man är noggrann, planlösning och fasader med mått. Detta reder jag nog ut tror jag
Frågan är hur detaljerad ritningen måste vara när det gäller mått och detaljer på byggmaterial, reglar, takstolar, islolering, grund, etc. Eller räcker det med en ungefärlig mått-ritning som kanske kan komma att skilja lite i verkligheten?
Ska samtidigt söka bygglov för fasad/färg byte samt installation av kamin i befintlig skorsten. Några tips?
Kanske någon som byggt liknande som kan tänka sig att dela med sig sina ritningar för ideer? Alla tips och råd mottages varsamt
Ska du bygga själv, eller anlita en entrepenör som gör jobbet? Tar du en entrepenör så brukar det vara smidigast att låta dom sköta byggnadslov och ritningar. I annat fall, så kontakta din komuns folk som har ansvart för det där, så hjälper dom dig tillrätta. Länkar brukar finnas på komunens hemsida, annars så fråga i växeln, så hamnar du rätt..
magentis
magentis
Är du lite händig med pennan, fixar du det lätt!MattiasBj skrev:
Bygglovsritningen behöver inte vara så detaljerad. När det gäller måtten, räcker det i allmänhet med yttermåtten. Materialet specas på en speciell blankett som kommunen har. Många kommuner har blanketten på sin hemsida för nerladdning.MattiasBj skrev:
Du bör inte göra för stora avsteg från ritningen.
http://epi.gavle.se/upload2/_Bygg&Miljo/Bygglov&Bygganmalan/Bilder/ritningsex.pdf
Lycka till!
Ok, låter bra, har varit o köpt mm-papper i A3 storlek. Ska vässa pennan så är jag strax igång... 
Ska rita själv och sedan bygga med hjälp av div kontakter jag har, det mesta har jag tänkt att göra själv.
Funderade på takstolarna, svårast att rita så de kommer att stämma med mått i verkigheten. Ni har inte nån ritning över lämplig takstol, vägg-ytterbredd på tillbyggnaden är tänkt ca 4m. Ganska låg takvinkel, kanske en takstol som tillåter öppet upp i nock? Vet inte heller om man ska köpa färdig takstol eller bygga en efter ritning??
Ska rita själv och sedan bygga med hjälp av div kontakter jag har, det mesta har jag tänkt att göra själv.
Funderade på takstolarna, svårast att rita så de kommer att stämma med mått i verkigheten. Ni har inte nån ritning över lämplig takstol, vägg-ytterbredd på tillbyggnaden är tänkt ca 4m. Ganska låg takvinkel, kanske en takstol som tillåter öppet upp i nock? Vet inte heller om man ska köpa färdig takstol eller bygga en efter ritning??
Det är frågan om hur mycket takutsprång du vill ha. Här kan du kanske hämta lite info: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=12057
Kanske behöver du ingen takstol i egentlig mening. Då räcker det med en limträbalk i nocken och sedan lägger du plank som överarmar.
Det är inte svårt att bygga takstolar efter en ritning, men det är å andra sidan inte dyrt att beställa färdiga.
Kanske behöver du ingen takstol i egentlig mening. Då räcker det med en limträbalk i nocken och sedan lägger du plank som överarmar.
Det är inte svårt att bygga takstolar efter en ritning, men det är å andra sidan inte dyrt att beställa färdiga.
Tänk bara på de rekommenderade taklutningarna för de olika materialen:
http://www.beijerbygg.se/templates/...x?id=12057#Taklutningar för olika takmaterial
http://www.beijerbygg.se/templates/...x?id=12057#Taklutningar för olika takmaterial
Ja just det, kanske bör man lägga på några grader till.
Vet ni om boende yta i en villa räknas från inner eller yttermått, samt om innerväggar ska vara inkluderade i ytan? Vid snedtak, vad gäller där? Under vilken snedtak höjd räknas boyta?
Vet ni om boende yta i en villa räknas från inner eller yttermått, samt om innerväggar ska vara inkluderade i ytan? Vid snedtak, vad gäller där? Under vilken snedtak höjd räknas boyta?
SIS och Skatteverket vet:
http://www.skatteverket.se/download/18.5cbdbba811c9a768f0c80002041/Mät+bostad_SS021053.pdf
http://www.skatteverket.se/download/18.5cbdbba811c9a768f0c80002041/Mät+bostad_SS021053.pdf
Klicka här för att svara