Hej.
Jag funderar då jag blir av med mitt garage att bygga ett i ett utrymme i mina föräldrars gamla lada..
Utrymmet är 11x6.5m med ung 2.5m takhöjd med stenväggar o rejäla takåsar.
Där hade jag tänkt regla, isolera och sätta plåt på väggarna.
Det finns en betongplatta, men i ganska dåligt skick.

Hur hade ni gått till väga och hur mkt kan man komma undan med utan att bli dumsnål?

Vad är bästa priserna på väggplåt?

vad kan det kosta att gjuta för att snygga till en 6.5x11m platta?

Sen vart hittar man billigast armatur?

Tänkte försöka få tag i en billig garageport modell mindre för att hålla priset nere..

Nån med liknande erfarenheter?

MVH/

Mikael_L
Kapten_Haddock skrev:
Hej.
Jag funderar då jag blir av med mitt garage att bygga ett i ett utrymme i mina föräldrars gamla lada..
Utrymmet är 11x6.5m med ung 2.5m takhöjd med stenväggar o rejäla takåsar.
Där hade jag tänkt regla, isolera och sätta plåt på väggarna.
Det finns en betongplatta, men i ganska dåligt skick.

1. Hur hade ni gått till väga och hur mkt kan man komma undan med utan att bli dumsnål?

2. Vad är bästa priserna på väggplåt?

3. vad kan det kosta att gjuta för att snygga till en 6.5x11m platta?

4. Sen vart hittar man billigast armatur?

5. Tänkte försöka få tag i en billig garageport modell mindre för att hålla priset nere..

Nån med liknande erfarenheter?

MVH/
1. Ungefär som du skriver.
Men först hade jag noga gått igenom skicket på befintlig byggnad. Ingen bra ide att regla och isolera under ett yttertak som redan läcker, t.ex.
Ja och hur ser den konstruktionen ut, är det gjort på så vis att kondens från plåtens undersida tar en vettig väg ut. Många sådana här byggnader låter ev kondens bara droppa rakt ner, inte så bra ifall du sätter isolering under.

2. Vet inte, en rå gissning är 70-100 kvm som billigaste som går att finna.
Kolla t.ex. borga plåt's hemsida.

3. Först och främst, är den befintliga plattan helt stabil, men bara i dåligt skick.
Har du mark som rör sig under, tjälskjutningar osv, så hjälper det väl föga att gjuta nytt ovanpå, det spricker igen om något år.
Jag gissar kostnaden på ca 250:-/kvm. Är det mycket så blir kanske 8-10 cm betong med armeringsnät lämpligt, är det lite så kanske flytspackel med nät kan fungera.
Jag kan inte detta så bra, hoppas du får lite fler åsikter här.

4. Jag köpte billiga på Jula, när dom sålde 2x36W IP65 till reapris, har för mig dom låg på 199:-.
Häng inte upp dig allt för mycket på armaturkostnaden. Bra lysrör och glimtändare blir 150:- till för varje armatur, så är du dumsnål så kanske du ångrar dig. Jag tycker nästan så om mitt eget val, iaf. :o
Blocket kan vara en ide, då kanske dom redan är bestyckade med lysrör, så slipper du den kostnaden initialt.

5. Köp beggad, om du inte har så väldigt stora krav samt kan anpassa öppningen efter porten istället för tvärtom.
Skånska byggvaror har ganska billiga portar, om kvaliteten vet jag nada.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.