Hur gör jag luftspalt om jag vill isolera en frigga där takstolarna (lr vad det heter i detta fallet) går parallellt med nocken?

• frigga_inne.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du lägger tex läkt innanför takstolarna och spikar sedan upp tex masonit eller liknande.

Kan eventuellt vara vettigt att ha ventilation i slutet på varje takstol/takregel

ja de e ju det normala, men jag menar, hur ska jag få till nån luftväxling? det är ju stängt överallt... ska jag borra hål i väggen uppe under råsponten och hoppas på korsdrag?

Har jag oxå funderat på... hur sätter man dom på denna typ av tak? en långt ner ut mot ena gaveln och en diagonalt långt upp mot andra gaveln i varje fack? alltså 12st totalt?

Man installerar ett mögelstopp en bit under takåsen mellan varje takstol om man har tak av traditionell typ. Luftspalten får tilluft från hålet längst nere vid takfoten (som bör tätas med insektsnät).

Hur man installerar mögelstopp i en åskonstruktion av din typ vet jag inte säkert. Kanske du kan säkra ventilationen med ett mögelstopp mellan varje åsbjälke nånstans i mitten av taket. Förslagsvis borrar du dessutom upp ventilhål alldeles under takutsprånget i varje gavel. Och glöm inte insektsnätet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.