4 568 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Lecasten på betongplatta??
Jag funderar på att lägga ut lecastens-sarg direkt efter gjutning av platta och knacka ner dem ett par centimeter i betongen för att sedan brinna på plats. Därefter putsa stenarna med murbruk så jag får en fin yta på sidorna. Finns det några stora nackdelar med ett sådant förfarande?? Plattans överkant är mer än 10 cm över marknivå. Voten blir 20 cm.
Kanske låter lätt i teorin, men jag kan nästan lova dig att det blir svårt att knacka ner så många stenar i rätt nivå innan betongen brunnit för mycket.
Beror iofs på plattans storlek!
När du gungar ner en sten, kommer de närliggade rubbas osv osv.
Jag hade inte försökt ens...med bra murburk - t.ex Gullex - så kommer stenarna sitta lika bra ändå!
Beror iofs på plattans storlek!
När du gungar ner en sten, kommer de närliggade rubbas osv osv.
Jag hade inte försökt ens...med bra murburk - t.ex Gullex - så kommer stenarna sitta lika bra ändå!
Grannen gjorde så vid gjutningen av plattan till sin carport/förråd.gamnacke skrev:
Det gick tydligen alldeles utmärkt, för han visade sen hur stenarna brustit en bit upp när dom skulle slå bort de som var ivägen för dörröppningen. Det satt bra mao.
Jag tror inte dom knackade ner dom något i betongen, för det var ju kantelement under.
Jag försökte följdaktligen göra likadant, men det funkade inte alls.
Skillnaden var att formen bestod av Leca-block och i betongen finns det för mycket grovt grus som gjorde det omöjligt att "mura" med en spalt mellan två block.
Ska du mura upp efteråt i vilket fall tycker jag du kan testa iaf.
Prova att lägg ett block på kanten, lyft upp det igen och kolla ifall det "väter" på typ hela ytan, då borde det kunna fungera, funkar det inte spelar det ingen roll ifall det blev lite rosslig yta på plattan just där, då du ändå ska mura sen.
Men håll inte på och knacka ner dom en cm eller så, kanske 1-2mm möjligen.
Verkar vara onödigt krångligt. Varför inte bara mura dit dem efteråt? Det sitter tillräckligt bra, men vill du vara riktigt noga bör du borra ner armeringsstänger (8 mm) mellan varje lecablock i hörnen. Borra snett ner i plattan och räta upp dem i lodrätt läge. Detta för att inte hela huset skall kana iväg vid storm/orkan. Det har faktiskt hänt!
Klicka här för att svara