18 116 läst ·
8 svar
18k läst
8 svar
Bygga en vedbod, Gärna lite tips och hjälp.
Hejsan allihop
Har tänkt o bygga en vedbod för svärfar och har aldrig byggt något förut. Jag är dock nästan färdig byggnadsingenjör. Så jag vill gärna försöka mig på ett sådant projekt först
Den ska vara ungefär 3,5 x 3,5 meter. Han har tänkt o använda halva till vedbod och andra halvan till som ett förråd.
Hur tycker ni att jag ska göra? Vad blir enklast? Vad bör jag använda för dimission på olika reglar.
Har tänkt till och börja med att schakta och sedan köpa färdiga pålar, hur många tycker ni att jag behöver?
Vedboden kommer byggas in intill en befintlig byggnad, så ena sidan kommer vara intill en annan byggnad.
Vilket materiell rekommendera ni som tak materiell? Jag hade tänkt mig plåt, vad blir väl enklast?
Kan ha missat något. Ni får gärna kommentera vad ni tycker.?
Tack för hjälpen på förhand.
Har tänkt o bygga en vedbod för svärfar och har aldrig byggt något förut. Jag är dock nästan färdig byggnadsingenjör. Så jag vill gärna försöka mig på ett sådant projekt först
Den ska vara ungefär 3,5 x 3,5 meter. Han har tänkt o använda halva till vedbod och andra halvan till som ett förråd.
Hur tycker ni att jag ska göra? Vad blir enklast? Vad bör jag använda för dimission på olika reglar.
Har tänkt till och börja med att schakta och sedan köpa färdiga pålar, hur många tycker ni att jag behöver?
Vedboden kommer byggas in intill en befintlig byggnad, så ena sidan kommer vara intill en annan byggnad.
Vilket materiell rekommendera ni som tak materiell? Jag hade tänkt mig plåt, vad blir väl enklast?
Kan ha missat något. Ni får gärna kommentera vad ni tycker.?
Tack för hjälpen på förhand.
Redigerat:
Hej
Ta och gå in på:
http://www.byggbeskrivningar.se/
Där kan du hitta olika bodar och även hitta vad du ska ha för dimensioner på virket, även bra beskrivning på hur du bygger boden sen.
Ta och gå in på:
http://www.byggbeskrivningar.se/
Där kan du hitta olika bodar och även hitta vad du ska ha för dimensioner på virket, även bra beskrivning på hur du bygger boden sen.
Du var ju nästan byggnadsingenjör så det borde du kunna räkna ut
men en plint i varje hörn å sen en imellan dom... borde räcka
det skadar ju inte att ha bärlinan i tryckimpregnerat men det behövs egentligen inte eftersom du har tänkt
sätta den på plintar. Som sagt så byggde jag själv en vedbod fast fristående i sommar med plåttak och
plats för ~9kubik ved...fast jag har bara runt 5kubik så resterande utrymme är till för gräsklippare och
andra småsaker. Tänk på att veden väger en del och att du måste ha luftigt där inne så det inte möglar..
jag satte trall med liten springa som golv och sedan då satte jag panelen glest...blev riktigt nöjd!
Jag körde även på plåttak och det är nog det bästa/enklaste....
lycka till och glöm inte markduken under..
/
M
sätta den på plintar. Som sagt så byggde jag själv en vedbod fast fristående i sommar med plåttak och
plats för ~9kubik ved...fast jag har bara runt 5kubik så resterande utrymme är till för gräsklippare och
andra småsaker. Tänk på att veden väger en del och att du måste ha luftigt där inne så det inte möglar..
jag satte trall med liten springa som golv och sedan då satte jag panelen glest...blev riktigt nöjd!
Jag körde även på plåttak och det är nog det bästa/enklaste....
lycka till och glöm inte markduken under..
/
M
Vi tänkte ställa vår vedbod på lecablock eller liknande, och veden lägger vi in på lastpallar. Senare blir det golv i den halvan av boden som vi tänkte ha som förråd (när veden som ligger där är uppeldad...). Det blir en gles panel på hela boden till att börja med, för att sena kunna sätta "lock" på förrådshalva.. Måtten är 3,4 x 4,4, höjs 2m bak och 2,4 fram. Plåttak blir nog billigast, tänker vi.
Boden är inte uppe än, men vi hoppas upplägget kommer att funka ;-)
Lycka till med ditt bygge!
PS. Även byggnadsingenjörer måste väl få vara nybörjare och stava fel ibland?
Boden är inte uppe än, men vi hoppas upplägget kommer att funka ;-)
Lycka till med ditt bygge!
PS. Även byggnadsingenjörer måste väl få vara nybörjare och stava fel ibland?
Hej yzoon!
Gratulerar till ett väldigt klokt yrkesval! Valde "fel" själv i början, men är idag utbildad köksmästare, styckare och ekonom. Har nu byggföretag sedan 10 år, med anställda byggingenjörer. Har jobbat själv son snickare/yggsnickare 6 år, innan jag körde igång eget inom denna bransh.
Har läst in mej, men är alltid lite avundsjuk på deras skolutbildning. (dock inte avundsam!)
Lyssna inte på besserwissarna som tycker du ska veta allt, innan du ens fått chansen att hålla i en hammare!
Trojlee sade allt som behövdes sägas. Klok karl!
Lycka till! Johan
Gratulerar till ett väldigt klokt yrkesval! Valde "fel" själv i början, men är idag utbildad köksmästare, styckare och ekonom. Har nu byggföretag sedan 10 år, med anställda byggingenjörer. Har jobbat själv son snickare/yggsnickare 6 år, innan jag körde igång eget inom denna bransh.
Har läst in mej, men är alltid lite avundsjuk på deras skolutbildning. (dock inte avundsam!)
Lyssna inte på besserwissarna som tycker du ska veta allt, innan du ens fått chansen att hålla i en hammare!
Trojlee sade allt som behövdes sägas. Klok karl!
Lycka till! Johan
Klicka här för att svara