hejsan:wow:

jag har hittat en friggebod http://www.lhtra.se/loftstuga_13_info.html
denna friggebod är på 13kvm men dock 4355 mm hög, innebär det då att jag måste ha bygglov trots att den är under 15kvm pga höjden, så här ser även informationen om materialet ut, vilka reglar som gäller, fasadens material, innerväggen osv http://www.lhtra.se/material.html
där kan man läsa om all slags materialåtgång osv d^_^b

sedan förlängesedan så hittade jag en vinkelstuga med loft, äre någon som sett en sådan på internet eller har en sådan hemma så hör gärna av er, kom tyvärr inte ihåg vilken leverantör, eller vilken kvm den låg på men kom ihåg att den var betydligt större än häbret som jag vissade innan.

världens tacksammaste för svar, behöver information och skriv gärna om ni har ris eller ros om denna häbre som jag just visade hehe allt är välkommet.

Om det är så att jag skulle klara mig undan bygglov på häbret skulle man då kunna bygga ut balkongen eller terassen så den blir störrre och håller måttet under just 15 kvm utan större bekymmer eller äre mycket man måste tänka på med tanke på att det är det bärande man isådana fall har att göra med???? :confused:

mvh sunkan

Redigerat:
Tyvärr kommer du behöva bygglov för den, såvida du inte gräver ner allt en dryg meter d^_^b

Den där loftstugan är inte på något sätt en Friggebod. Dels är den för stor - över 17m² eftersom verandan kommer att räknas in i ytan, dels blir den 1,5 meter för hög.

AndersMC du har helt rätt jag glömde bort verandan Tackar för upplyssningen , för sen när jag läste den så insåg jag jue i att bron inte var inräknad, men utan bron och balkongen så blir den 13 ;) men då ä den ändå förhög då blire ändå bygglov även om man sstruntar i verandan och balkongen upptill, eller gräva ner den en meter och strunta i altanen? ;)

hahaha nej men om man då gör den större så den blir 20-25kvm istället då är man säker och ett bygglov är jue inte så dyrt men det är det att det tar ett tag att få det att gå igenom för strunta i verandan och balkongen då försvinner jue som hela grejen med den,

men vad tycker ni skulle det var klokt att ändå göra den så den blir 20 kvm istället och söka bygglov för det eller ska man ha den som den är och ansöka om 17 kvm?

Om du ändå måste söka bygglov så kan du ju fundera på vad du verkligen behöver för hus, i stället för att välja ett hus bara för att det passar paragraferna.

det var just det huset jag sökte men jag ska spana vidare. tack för hjälpen :D

lägg en "lös" altan utanför dörren. sitter det inte ihop är det separata byggnader. har byggnaden hjul och ett drag o e flyttbar, vad gäller då. finns många sätt att komma undan om man vill

jo precis allting går jue, när man börjar att funderar, men jag beslutade att säka bygglov för denna stuga, och sen kan man om man vill bygga en altan att kanske bygga hela den lös.

Jag var i samma situation som du, för ett antal år sedan, gick på vintern och funderade om jag skulle bygga en friggebod, eller nåt lite större. Tyvärr så funderade jag lite för länge, hade inte bestämt mej förrän all snö var borta, och då var det redan slutet av mars. Ansökte om bygglov, det kom inte förrän veckan efter midsommar, och utan bygglov vågade jag inte beställa nåt hus. Efter midsommar, då är det semesterperiod, så då kunde man inte leverera nåt hus till mej. Mitt hus kom inte förrän sista veckan i augusti, och då var min semester redan slut. Nu gick det bra ändå i mitt fall, men tänk på att om du vill bygga i sommar, så bestäm dej och sök bygglov NU !

Redigerat:
jao du juste det är sant man måste fundera men i vissa fall måste man vara kvick så:) jag har ansökt nu om bygglov och när det är klart så kommer jag att bygga en sådan i block och ställa upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.