Hej! Det är så här att jag går i "hus" tankar efter att ha tröttnat på att bo mitt i stan
. Vi börjar såhär:
Mina föräldrar bor ute på landet och har deras 2 plansvilla på gården, på gården finns även en gammalbyggnad som är kombinerad enkelgarage och "bostad". Men det har bara blivit så att den byggnaden blivit förråd kan man säga.
Nu har vi pratat lite att om man skulle riva den byggnaden och bygga ett dubbelgarage med en bostad, tex. som lägenhet kan man säga ovanför dubbelgaraget, där jag och min sambo ska bo. Är det någon som har någon ritning och förslag på hur man ska kunna göra detta på ett så bra och fint sätt som möjligt?
Bo ytan ska helst vara på minst 70kvm. Om det går att få till
..
Mina föräldrar bor ute på landet och har deras 2 plansvilla på gården, på gården finns även en gammalbyggnad som är kombinerad enkelgarage och "bostad". Men det har bara blivit så att den byggnaden blivit förråd kan man säga.
Nu har vi pratat lite att om man skulle riva den byggnaden och bygga ett dubbelgarage med en bostad, tex. som lägenhet kan man säga ovanför dubbelgaraget, där jag och min sambo ska bo. Är det någon som har någon ritning och förslag på hur man ska kunna göra detta på ett så bra och fint sätt som möjligt?
Bo ytan ska helst vara på minst 70kvm. Om det går att få till
Vår tillbyggnad är gjort precis så.
75m2 garage med tre sovrum, en klädkammare och ett badrum ovanpå.
Platta på marken med golvvärme, vanligt regelverk i trä, kallvind med w-takstolar 27º
2.4m takhöjd i garaget och 2.5m på övervåningen.
Stående träpanel som fasad.
Mellanbjälklaget vilar i mitten på en stålbalk som har tre stödpelare, dvs inga innerväggar i garaget.
Jag har inga mer ritningar än bygglovshandlingarna, allt är byggt i lösvirke och har konstruerats efter hand.
Jag upplevde det inte som svårt att uppföra denna byggnad, jag har aldrig byggt något hus innan, aldrig jobbat som snickare men jag byggde ändå detta själv på 1200-1400 timmar senaste 9 månaderna.
75m2 garage med tre sovrum, en klädkammare och ett badrum ovanpå.
Platta på marken med golvvärme, vanligt regelverk i trä, kallvind med w-takstolar 27º
2.4m takhöjd i garaget och 2.5m på övervåningen.
Stående träpanel som fasad.
Mellanbjälklaget vilar i mitten på en stålbalk som har tre stödpelare, dvs inga innerväggar i garaget.
Jag har inga mer ritningar än bygglovshandlingarna, allt är byggt i lösvirke och har konstruerats efter hand.
Jag upplevde det inte som svårt att uppföra denna byggnad, jag har aldrig byggt något hus innan, aldrig jobbat som snickare men jag byggde ändå detta själv på 1200-1400 timmar senaste 9 månaderna.
Jaha!
! Vad gick alt det på då, när det är klart?
. Bor ni ovanpå också? Förresten, har ni inget kök
?
Redigerat:
Ett ritningsförslag som du kanske kan modifiera:
http://www.byggteknikcentrum.se/dubbelgarage%20kurt.htm
eller denna:
http://www.byggteknikcentrum.se/vindsrum.htm
http://www.byggteknikcentrum.se/dubbelgarage%20kurt.htm
eller denna:
http://www.byggteknikcentrum.se/vindsrum.htm
http://www.byggahus.se/forum/937501-post42.html
Inte mer än ~45m2 uppepå (grundmått: 10,8x7,2m).
Uppe i runda slängar 250000:- nu ink. luftvärmepump i garaget.
Inte mer än ~45m2 uppepå (grundmått: 10,8x7,2m).
Uppe i runda slängar 250000:- nu ink. luftvärmepump i garaget.
http://www.behmdesign.net/1307-1bapt.aspx
Nått sådär hade vi tänkt oss, med minst 70 kvm. Jag vet inte vad det där är på med
. Vad tror ni att det kommer kosta att köra enligt ritning, i runta längar?
Nått sådär hade vi tänkt oss, med minst 70 kvm. Jag vet inte vad det där är på med
Som jag skrev är det en tillbyggnad av befintligt hus.Vill Ha Hus skrev:
Kök, vardagsrum/tvrum finns i befintliga övervåningen.
Hela utbyggnaden kostade allt som allt ca. 450K ink. helkaklat badrum på 10m2.
Hade byggnaden vart helt fristående så hade en till gavel tillkommit, men det är inga stora pengar.
hade tänkt nått som: 11*9 meter, 2 sovrum, 1 vardagsrum, 1wc och 1 kök. något sånt kanske?
utvändigt mått, och badrum med dusch, wc, tvättmaskin och handfat.
unrar om det bli bra?
unrar om det bli bra?
Redigerat:
