Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
TonyT: Dra strömmen...håll öppna knappen intryckt..sätt på spänning....håll intryckt i 10 sekunder. När dioden slocknar...släper du knappen....trycker en gång..väntar tills porten når ändläget. När den stannar trycker du igen (hörs ett klickande). Färdigt...
FredrikR: Jag har 145mm i väggarna och 215mm i taket och har låg nånstans runt 8kWh per dygn i vintras. När det var som kallast så hade pumpen svårt att hålla värmen, hade då kört den underhållsvärme innan värsta kylan slog till. Jag har en Panasonic NE9-JKE.
FredrikR: Nog lär det väl hålla (säger jag utan att kolla dimensionerna :)). Men tänk gärna på hur du planerat att använda friggan sedan, med avseende på isolering (regeltjocklek). Iofs går det ju alltid att spika på ett liggande 45mm lager. :) Ser nu att stommen består av 45x70mm, kanske inte bästa utgångsläget för isolering men...
TheGame: Skulle också vara intresserad av alla ritningar så fall. jag har räknat på att med byggmax stomme och sen grundutförande så slutar allt på ca 16 000 - 17 000 Det är billigt för 15kvm tycker jag. har inte räkna på att bygga stomme själv också kanske ska göra det.
Dr.L: Kan vara läge att sätta en fryssäker lösning på golvvärmen, finns paket med växlare och sen separat push. sen kör du glykol eller brinol i slingorna.. Inte roligt om det fryser. Ett tips från en rörmockare.. ;)
byggare henke: det är ju kul att bygga. sen får du den precis som du vill. göra kanske extra lucka för t.ex. "försäljning" av saft och bullar.
saturnus: [citat] Ja där är många vägar att gå, när du får ned plintarna runt väggarna, kan du lägga ett 95 X 95 tryckt i plintarna och ha detta att bygga väggarna på. Glöm inte att bulta fast det tryckta, så att inte huset lättar när det stormar. Jo du kan släppa den tryckta bärlinan vid dörrarna, och göra dessa lite längre (nedåt), eller så kan du göra en ramp samtidigt som du
ByggareNick: Hemskt ledsen att jag inte kan ge dej något svar. Sen att den är byggd för 60år sedan gjorde nog inte saken bättre. Av den infon jag fått att dej så skulle jag inte göra det. Kan du inte slänga upp några reglar till då?
saturnus: hej, jag har en hel del bilder på Forumet om mitt växthus i trä, men vet inte var!. Jag byggde mitt på gammalt vis, med en murad grund ca 80 cm hög. Spröjsen är 45X70mm tryckt virke, där jag fräst spår till glasen (samma spröjs i tak som i sidor och gavlar) Glasen läggs i kitt (växthuskitt) och med små glas som jag har, börjar man nedtill. Man kan som jag gjort, överkitta falsen,
Peter_K: Vårat garagegolv ligger nästan 2dm högre än marken utanför. Lyckades få in min toksänkta cab med 2st 45x220 plank som är dryga 2m långa, skrapade bara i litegrann :)
Pilla58: Det blev så att jag byter golvet sist, tycker det känns bäst. Vi ska ha glasade skjutdörrar överallt så det vore väl själva den om jag lyckas pricka dem när de är öppnade max...Jag har tänkt att isolera med lösull, då slipper jag skära till bitar mm och inget spill! Ovanpå det( direkt under den nya trallen) lägger jag sedan en duk av något material, vet ännu inte vilket. Är
pjkw: Är det du som glad amatör som ska bygga eller är det för att du ska ta in riktiga snickare som du undrar?
Raine_ph: Jag har precis gjutit en platta på 6x8,5m. Jag valde dock att inte gjuta in någon isolering. Men jag gjorde en sarg av lecablock(murblock) förutom på framsidan, där jag lät det vara öppet. Sedan beställde jag betongbilen som kom och fyllde ut. Innan detta grävdes det ut plats och lades på singel och dränerades.
Returia: I Danmark har man en helt annan tradition med beboelsesvogne, skurvogne och att bygga ihop moduler. Jag har hittat många riktigt bra till väldigt bra priser i Danmark, men tyvärr är jag inte lika bra på att hitta vettig transport. Många danskar bor i riktigt fina bovagnar/moduler medan de bygger sitt hus, men vissa bor där permanent. Att pimpa en/två vinterisolerad baracker kan vara ett
Sparkz: Vindduk? Borde stå sig bra för lite löv och pollen, snabbt och enkelt att häfta upp...
Max79: Hej Har en fråga angående vetilation på ett suteränggarage på cirka 35 kvadratmeter,har problem med att det blir så fuktigt i själva garaget.Det finns ingen värmekälla och är inte heller isolerat.Gargaeporten är av aluminium I ventilationsväg så finns det en ventil (typ skorsten) men inget i väggarna eller i dörren,så jag tror att luften i garaget står stilla och pga detta så
torparnorpan: bra tankar på er här :-) Tossegubben din ide är också bra, att lyfta inifrån.Får se exakt hur det är byggt då jag åker upp igen, det är ju inte så att jag bor där än tyvärr :-( Men på något sätt skall det nog gå att få upp eländet. Tanken jag har är i alla fall inte så tokig då med andra ord, det borde gå att höja det utan större problem?
ByggareNick: Det råkade bara vara så att de hade in bild på den. Skulle troligtvis inte köpa den där.
Sjöbbe: Som föregående har sagt så är alternativet att sätta en vajer i fjädern så om den går av så händer inte så mycket med just den, sen kommer ju porten i sig att ramla ner med följder som...... Byte av port i dessa fall är nästan nödvändigt!
mexitegel: Antagligen spelar det ingen roll om du bygger över eller under jord. Men varför inte kolla möjligheterna till ett undantag från DP?
Anonymiserad 67789: Hej. Jag sitter och skissar på en 15m2 bastustuga med måtten 5 * 3 m. Jag undrar hur bjälklaget skall se ut för att slippa ha plintar under själva bygget alltså bara 2 bärlinor på 5 m och sedan bjälkar där emellan, någon som vet hur tjocka bärlinor som krävs och vilket plintavstånd? Har läst en del här på forumet och även kikat i spännviddstabellen , men den är ju för
NikS: Ska bygga ett dubbelgarage på 50kvm. Vilket är bästa valet 30cm leca eller 30cm lättbetong? Är tänkt att det ska vara någorlunda varmt om vintern. NikS
Byggagarage: [citat] Ja skarvarna är ju säkert den stora boven, det har du rätt i. Jag blev nyfiken och kollade runt lite, motsvarande industriportar med liknande utförande låg på 3,3-5,5 i U-värde. Det jag spontant uttryckte var att en så tunn port aldrig kan bli välisolerad. Homogen väderskyddad polyuretanplast som är ett utmärkt isolerande material ger ingen vidare isolering heller när det
Whynot: Har nu fått lite mer siffror att fundera på: Huset blir istället 90kvm Platta inkl.chakt,värme,avlopp e.t.c = 180.000 Hus så som begärt d.v.s ingen "inredning" men för övrigt komplett. Halva huset med ryggås. inkl. allt begärt material = 450.000 Sedan återstår som sagt att isolera,dra el samt all inredning (+ koppla allt till befintligt avlopp,värmepanna o.s.v ) Men så här långt
Benny_Steen: jag har skarvat ihop två betongplattor. gjorde ett mellanrum på ca 1cm med en bit frigolit och sedan fiberamerad flytspackel ovanpå.för att täcka skarven. /benny
Beppo: Jag glömde skriva det. I taket valde jag gipskorplank från Cheapy. Nu behöver det ju inte vara Cheapy men gipskortplank 60x120 med fasade kanter. Jäkligt enkelt att sätta upp och mindre spackling samt snyggt med lite lyxkänsla med dom fasade kanterna som bildar ett snyggt mönster i taket. Inte farligt dyrt heller.
ByggareNick: För mej var det ganska lätt val när vi köpte huset. De ville ha 400 000kr för ett dubbelgarage på 60kvm. Har ritat och räknat själv och kommer fram till att det kommer landa på 170- 200 000kr. Garaget är då tänkt att vara 63kvm, isolerad platta, bred port (5040mm) 180cm i takhöjd på vinden som enbart är till för förråd 34gr lutning på taket. tegelpannor med fribärande läkt.