Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
BigGitt: Om du kan nöja dig med att bara bli av med vattnet, sågar du med vinkelslip en remsa som du hugger snabbt bort. Montera på en tunn brun utan lås för 30mm rör och led bort vattnet ut från garaget via väggens nedre kant. Om du höggtryckstvättar golvet, kan du fylla på med vanl betong för att skapa fall. .
Byggagarage: Min tanke när du skriver varmförråd är att välja reglar utefter hur mycket isolering som behövs. 95-reglar i galv är klent om man inte har väldigt tätt mellan upplagen, jag har själv inte använt klenare än 120 och det var lite gung i det golvet. Jag hade valt 145 med tanke på isolering och gung. Skillnaden i pris per löpmeter virke är försumbar och snickaren kostar inte mer pga
DACKE: Jag har inte börjat gräva för grunden ännu. Men snart kanske våren kommer. Jag lovar att jag ska delge er vad resultatet blev när jag kontaktat takstolsleverantör.
Aerostaffan: Kollade lite på byggstommar.se de har en funkismodell på 15m2. Den konstruktionen skulle man ju kunna kopiera om man vill. Jag har dock tänkt bygga framsidans vägg högre för att slippa skarva på bitar uppepå som de har gjort, om ni fattar vad jag menar?
Mikael_L: Det är kanske inte sådär jättelätt att svara på. Har du inte någon konstruktionsritning gjord av någon byggnadsingenjör eller liknande? Lite info kan du kanske hitta här: http://www.maxit.se/2150 och kanske nåt här: http://www.maxit.se/35861 Och sånt här kan kanske ge nåt: http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/leca/broschyrer/garage_dsm.pdf Och denna broschyr finns det lite
johan771: Hej. Jag har ett hus byggt -75, det är brunmålade betongväggar från början men nu ska de målas om i en ljus kulör. Jag undrar: Skall jag använda silikatfärg på betongväggarna, trots att dom är målade en gång, spelar färgtyp någon roll? Vill inte ha fel typ av färg för att riskera att fukt blir "inkapslat" under färgen? Tacksam för svar. /Johan
Hemmakatten: Hur många sidoväggar har du tänkt dig att ha på garaget? Utan att veta något mer om huset och din tomt och var i förhållande till huset du tänkt placera carporten, så tycker jag att det som bäst smälter in och ger ett mest harmoniskt intryck är att du håller carporten färgmässigt så nära huset som möjligt. Dvs. likadant tak som på bostadshuset (har du gråa takpannor på huset
greenis: Sen bror det lite på vart han har köpt materialet. I norge så är det 48x48 48x98 48x148 48x198 Då blir det en diff på 2 millimeter och det känns som att man hade kunnat leva med 1 millimeter påvarje sida.
FredrikR: Jag kan tillägga att jag är långt ifrån snickare. :) Men man lär sig av misstagen och under arbetets gång.
Christian.Hjukstrom: Javisst jag ska kolla upp det formella först vill jag bara ha lite humm om det över huvud taget är värt det. Kanske blir det ett för kostsamt projekt att ens dra igång.
Tossegubbe: Dela av lär ju inte göra ngn nytta för byggnaden är ju iaf 15m2? Men om du har möjlighet så borde det räcka med att du skruvar på en tunn plåt på insidan av dörren, nu är jag inte säker på detta men normalt godkänns ju e vanlig innerdörr med plåt på som branddörr i ett pannrum iaf?
imported_hans: God kväll, "friggebods stugor" har som oftast klena dimentioner (svårt ord) i väggarna (och för övrigt också). Så det blir inte mycket isolering orgninal iaf, så jag skiver som andersmc, lösvirke. Är planeringen o bygget långsiktig destå större vinst med lösvirke. Mvh Hans O
micke berglund: Det kanske finns någon tillverkare av plyfa som fortfarande har olika lim till olika plyfa, men han jag pratade med sa att det endast finns ett fåtal tillverkare och att det blir dyrare för dom att byta lim än att bara mata på med samma hela tiden. Men fråga i affären så du är säker!
Davestha: Hej hopp brukar vara inne och härja på ett annat forum här på BH men den här frågan är ni nog mer lämpade att svara på. jag är ute efter en ny garageport och har fått det här erbjudandet. en instegsport (vad jag förstår så är det en..errm...rullport som rullas upp efter taket. inkl montage och portmotor samt min gamla port bortforslad för 12950kr och då är ROT-avdraget
greenis: beppo har helt rätt. men om du vill spara lite bygghöjd så kan du använda en asfaltsskiva som du fäster med terrastrall istället för 2"x2" eller så skruvar du tätt med stora brickor på skruven. så gjorde vi i sommar stugan och det har fungerat i 6 år.
dcdc: [citat] det är 2 stolar som lutar kraftigt. så jag beslöt att skotta så har skottat av taket var ca 130-150cm i ett ganska jämt lager på hela baksidan fått ner det nu till 30 cm kanske. nu får våren komma. blev inte att sträva taket innifrån bättre bara att skotta tyckte jag. hoppas inte taket är alltför skadat.
Dejvan: Hej, söker en lekstuga med ingång på långsidan. Typ denna.... http://www.blocket.se/gavleborg/Lekstuga_3_5_m2_25868219.htm?ca=15&w=3 Finns det att få tag på något sådant i GBG trakten? (gärna byggsats).
peder02: Tack för tipsen. Där fanns en hel del nyttigt. Tittade på enkelstugan som hade ugefär samma mått (8x6), antar att det var den som du menade? Är inne på det du tänker på med ett ryggåstak. Tänkte dock ha en mittvägg eftersom jag vill avbalka veden från förrådet. Men jag kommer att använda svarvade stockar (oimpregnerade telefonstolpar) istället för limträbalkar. Har gjort så i
Byggagarage: Jag hade utan tvekan utrett möjligheten att flytta brunnen, ska man ändå gräva för grundläggning, dränering och ev. avlopp kan man ju frilägga befintliga ledningar och få till så brunnen (och helst ledningarna) är på utsidan. Givetvis är det ju en del extrajobb och pengar, men jag hade inte varit nöjd med en lucka i golvet. Det påverkar säkert att jag jobbar med markentreprenader,
rayden: Mitt garage är 8 x 10 meter med full tak höjd första 7 metrarna. Jag gjorde en chansning och köpte Jula armaturer med 2 x58w lysrör av bra kvalitet. satte en rad med fyra armaturer i mitten på högdelen av taket och en rad i "takfoten" på varje sida med 4 armaturer. I den låga delen av garaget sitter ytterligare två armaturer. Jag köpte bättre kvalitet på lysrören med någon speciell
Åmmebergare: Jag valde Jabo. Fick dock ersätta grundkonstruktionen med en egen för att få tryckat virke och slippa 16(!) plintar. Så räkna med några tusen till för att försgtärka här och var.
ILampansSken: Hade samma problem med mitt garage på 55 m2. Garagegolvet lutade inåt mot väggarna. Efter mycke diskussioner gjorde entrepenören som jag ville ha det. Flytspacklade golvet för att få rätt lutning. Det behövdes 500kg spackel för att få rätt! Har klinkergolv i garaget. Nu rinner vattnet från snön på bilarna ned i brunnen. Varför ska man annars ha golvbrunn? Att slipa bort färg och
Kjell_G: Tänkte kapa tråden och bygga på grundfrågan om träbjälklag. Har f.n en dubbelcarport på 6x7m som enbart har grusbädd i dagsläget. Funderar på att bygga en arbetsplats/förråd i ena halvan som inte är avsedd att köra in bilen i. Andra halvan är tänkt att stensättas för att följa övrig stenläggning/gång. Det finns således en färdig långvägg på plintar (tre st) och jag
Linkan222: Ska dom ha 47000kr för flytspackling och klinker på 28m2, låter ganska dyrt tycker jag. Vet vad jag tog för 35m2 med spackel och diagonal/ram läggning i tre angränsande rum... det var mycket billigare. Det ingår inte svindyra plattor i priset eller?
Lmob: jag håller på med ett garage på 75 m2 och jag skall inte direkt ha ett varm garage men likväl isolerat, skall köra med en luft luft på underhållsvärme ca 7-8 grader och en avfuktare kopplad till avloppet. det borgar för cirkulation och torr luft, bilen torkar, golvet torkar ,ej golvvärme men det skall gjutas ner...bara golvvärme är inte bra i ett garage pga kondens på bilen.
nybyggaren123: Tack för inläggen. Kanske det blir trä istället..