13 388 läst ·
27 svar
13k läst
27 svar
Hur mycket belysning behövs i ett garage.
Jag skulle sätta två armaturer vid yttervägg på varje sida om bilarna.
Sen skulle jag vilja sätta två mellan bilarna också, på detta sätt skulle man med 6 st armaturer få rätt god belysning längs bilarnas långsidor.
Men nu kan ju balken ge problem. Armatur på själva balken tar ännu mer av takhöjden, lite tråkigt. Att sätta armatur bredvid balk innebär antagligen lite skugga från balken.
Att hänga ner armaturen på distanser ca 10cm alldeles bredvid balken kan kanske lösa detta.
Sätter du armaturer snett framför bilen pbs så slår ljuset ner i motorrummet ganska bra, och du skuggar inte ljuset så mycket med dig själv.
Sen skulle jag vilja sätta två mellan bilarna också, på detta sätt skulle man med 6 st armaturer få rätt god belysning längs bilarnas långsidor.
Men nu kan ju balken ge problem. Armatur på själva balken tar ännu mer av takhöjden, lite tråkigt. Att sätta armatur bredvid balk innebär antagligen lite skugga från balken.
Att hänga ner armaturen på distanser ca 10cm alldeles bredvid balken kan kanske lösa detta.
Sätter du armaturer snett framför bilen pbs så slår ljuset ner i motorrummet ganska bra, och du skuggar inte ljuset så mycket med dig själv.
Skulle jag köpa nya armaturer i butik, skulle jag aldrig välja annat än T5 lysrör. Detta pga bättre ljusutbyte, lägre strömförbrukning samt av miljöskäl. Om man därimot jagar begagnat eller köper på kommunens returmarknad, då kan jag tänka mej köpa gamla 36W-rör.
Sätt upp minst 50 % mer armaturer än du tror du behöver, man blir mer och mer beroende av bra ljus, ju äldre man blir.
(Detta sagt av en gammal man
).
Sätt upp minst 50 % mer armaturer än du tror du behöver, man blir mer och mer beroende av bra ljus, ju äldre man blir.
(Detta sagt av en gammal man
Vid sidan om bilarna. Och över bänkar. och separerat så man kan tända hälften. Sätt upp fler än vad du tror och sätt som sagt 2-3 brytare.
Vanliga lampor till rörelsesensorer.
Vanliga lampor till rörelsesensorer.
Jag försöker svara, men jag tror det finns betydligt mer lämpade (kunnigare) att svara.pellepite skrev:
T5 drar lite mindre ström för samma ljus, dvs bättre ljusutbyte (misstänker att det ligger på ca 10-15%). T5 har alltid elektronisk drivare, som tänder rören så gott som direkt, utan blink, och (ibland, ofta, alltid?) kan dimmas.
T5 armaturerna har i överlag haft vissa problem med hf-don som relativt snabbt gått sönder, men här gäller det antagligen att ha lite kännedom om vilka som fått till en bra kvalitet och vilka fabrikat man ska undvika.
Men kan ha elektronisk drivare till T8 också. Så väljer man sådana armaturer så får man vissa av T5's fördelar.
Men ta nu inte allt jag skrivit för sanning, för jag har faktiskt rätt risig koll på T5 / T8.
Mitt garage är 5,5x3,7m. Har 6 st 2x36w armaturer. Två st längs med, mitt i taket. Två på varje sida i hörnet mellan tak/vägg, monterade i 45graders vinkel. Golv och ca 1 m upp på väggar är målat blank ljusgråblå, resten av väggar och tak målat blank vit.
Det jag tror gör störst skillnad är att ha ljusa färger på väggar och tak. Hade jag haft samma belysning men behållit den skogsgröna
S) färgen som var tidigare så hade det inte blivit alls lika bra ljus.
Armaturerna tillsammans med lysrören köpte jag på Verktygsboden.se. Motsvarande de här http://www.verktygsboden.se/?id=74153, men de jag har har plastclips istället för metallclips. När jag köpte dem var armaturerna, lysrör(Philips) och frakt billigare än vad bara armaturerna skulle kostat på alla andra ställen jag kollade.
Det jag tror gör störst skillnad är att ha ljusa färger på väggar och tak. Hade jag haft samma belysning men behållit den skogsgröna
Armaturerna tillsammans med lysrören köpte jag på Verktygsboden.se. Motsvarande de här http://www.verktygsboden.se/?id=74153, men de jag har har plastclips istället för metallclips. När jag köpte dem var armaturerna, lysrör(Philips) och frakt billigare än vad bara armaturerna skulle kostat på alla andra ställen jag kollade.
Jag kommer köra en mörkare ton på nedkanten av väggarna och helvitt över och tak.
jag har 4 st runt "mekplatsen", dvs en armatur på var sida och en framför o bakom. sedan har jag 2 st till som "allmänbelysning" när man bara ska in o hämta nåt.
så... totalt 6 st på 8*6 meters garage och det är enkelrörsarmaturer. oftast när man skruvar är man ju UNDER bilen så jag har 2 st bygglampor som jag kan flytta runt dit det behövs
så... totalt 6 st på 8*6 meters garage och det är enkelrörsarmaturer. oftast när man skruvar är man ju UNDER bilen så jag har 2 st bygglampor som jag kan flytta runt dit det behövs
Mitt garage är 8 x 10 meter med full tak höjd första 7 metrarna. Jag gjorde en chansning och köpte Jula armaturer med 2 x58w lysrör av bra kvalitet. satte en rad med fyra armaturer i mitten på högdelen av taket och en rad i "takfoten" på varje sida med 4 armaturer. I den låga delen av garaget sitter ytterligare två armaturer. Jag köpte bättre kvalitet på lysrören med någon speciell färg som jag hittade på detta forum. Jag tycker mitt ljus fungerar kanon hittills men hade ja gjort om de igen hade de blivit en armatur till i varje "rad". Ljusen i taket sattes på egen brytare för mindre ärenden och brytaren kopplades via trappfunktion till ett uttag där jag har en halogenlampa med rörelsevakt. Så när man kommer med bilen så tänds halogenen och lyser medans man passerar ut igen utan att behöva bry sig alls. Fungerar kanon.
Klicka här för att svara