4 442 läst · 11 svar
4k läst
11 svar
Dimensioner på reglar
Hej!
Har hittat ett väldigt trevligt bygge som tyvärr slutade dokumenteras innan det var helt klart. Hursomhelst så är det såhär jag vill bygga mitt uterum och har en fråga.
Vilka dimensioner på reglarna man använder i bygget på bilden? Det ser ut som 45x45 använts som kortlingar, men vad är det för storlek på reglarna innanför? Har lite svårt att få det att gå ihop så fint som på bilden med de bredder man hittar på den lokala brädgården.
Länk till (nästan) hela bygget:
http://www.minhembio.com/Tocke/121794
Har hittat ett väldigt trevligt bygge som tyvärr slutade dokumenteras innan det var helt klart. Hursomhelst så är det såhär jag vill bygga mitt uterum och har en fråga.
Vilka dimensioner på reglarna man använder i bygget på bilden? Det ser ut som 45x45 använts som kortlingar, men vad är det för storlek på reglarna innanför? Har lite svårt att få det att gå ihop så fint som på bilden med de bredder man hittar på den lokala brädgården.
Länk till (nästan) hela bygget:
http://www.minhembio.com/Tocke/121794
Det här är en riktig "rookie-fråga" känner jag men dock...
Jag antog att jag skulle få ett svar i tummar, och då stämmer ju allt såklart.
Men om man kikar på millimetrarna på brädgården så går det inte riktigt ihop sig för mig.
2"x8" => 45x195mm
2"x6" => 45x145mm
2"x2" => 45x45mm
MEN 45+145 blir inte riktigt 195. Det blir 190. Alltså ett spel på 5mm.
Eller kommer det att stämma "i verkligheten"?
Tackar för svar på dumma frågor.
Men om man kikar på millimetrarna på brädgården så går det inte riktigt ihop sig för mig.
2"x8" => 45x195mm
2"x6" => 45x145mm
2"x2" => 45x45mm
Det stämmer bra det, det stämmer inte i verkligheten. Det blir 5mm för lite.passenger skrev:Det här är en riktig "rookie-fråga" känner jag men dock...
2"x8" => 45x195mm
2"x6" => 45x145mm
2"x2" => 45x45mm
Och dimensionerna kommer ju från tum, så en 2"x8" är ju ca 50x200mm, faktiskt än idag.
Men nu är alla så bortskämda och vill undvika lite stickor i fingrarna, och kör därför med hyvlat virke. Då går det bort 5 mm bägge ledderna (drygt 2mm på varje hyvlad sida) och en hyvlad 2"x8" blir alltså 45x195.
Jo, men det blir ju ändå en liten diff på 5mm hur mycket man än struntar i tummarna.Beppo skrev:
Tycker det verkar lite konstigt att det inte skall gå ihop exakt när man köper standardbredder. Trevligare om allt virke hade bxh jämnt delbart med 45mm kan man tycka.
Hur menar du? Vart uppstår diffen?
Nu kollade jag på bilden lite och tror jag fattat. Du menar altså att du får en diff på insidan där 195 regeln sticker 5mm längre in än 145+45?
Min fundering litter i varför man gör en sådan lösning som denna? Varför kör man inte 145or hela vägen med glespanel utanpå skivorna?
Vad är vinsten med denna konstruktion?
Nu kollade jag på bilden lite och tror jag fattat. Du menar altså att du får en diff på insidan där 195 regeln sticker 5mm längre in än 145+45?
Min fundering litter i varför man gör en sådan lösning som denna? Varför kör man inte 145or hela vägen med glespanel utanpå skivorna?
Vad är vinsten med denna konstruktion?
Jo det ska vara skit att vara snickare.passenger skrev:
Inget stämmer och hela får man hålla på och anpassa mot verkligheten. Hyvla ner här och sala på där.
Vill man sala på lite extra brukar man klyva upp lämplig storlek på klyvsågen. För tunna bitar blir ofta plywood och masonit i olika tjocklekar bra.
Ja det är mycket svårt att veta, kanske slut material av rätt dimension. :OBeppo skrev:
Jag tänker spontant att det kanske ska bli ett fönsterparti där, och man vill slippa få karmskruven i skarven mellan 45 och 145.
Men det kan säkert finnas en uppsjö anledningar, och i detta fall är det kanske bara knäppt byggt. Vem vet.
Produkter som diskuteras: "karmskruven"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Ja det kanske är både bäst att köra 145 på allt. Man kan kanske tänka sig en viss tidsvinst på att slippa en massa "korta" kortlingar, eller vad man skall säga. MEN Det är nog dumt att börja på något som man vet inte stämmer riktigt redan från början.
Tackar för alla svar!
Tackar för alla svar!
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Råd om dimensionering reglar/bärlinor spabad
Altan & Uteplats -
Dimensionera bärlina och skruvreglar i kryssbjälklag
Altan & Uteplats -
Limträ-reglar i mindre dimensioner
Lösvirke & Timmerhus -
Hur klena dimensioner kan regelstomme ha? 45x45 väggreglar?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga entresol med träreglar. beräkna dimensioner
Altan & Uteplats