God kväll! Börjar med att pressentera mig då! Jag heter Daniel och bor i Evertsberg, Älvdalen.Jag bor i ett hus som ägs av mina farbröder/fastrar efter min mormor. Som jag snart ska köpa loss. Så planerna är ju stora om ombyggnad och tillbyggnader.

I detta fall är det garaget jag vill ha lite hjälp med. På bilden nedan som jag tog från hitta.se syns tomten. Den röda triangeln visar ett skjul som ska rivas och garaget ska vara placerat där. det röda strecket råkade jag göra av misstag bara. Men det går rakt mellan huset och nuvarande "garage".

287201072942P0caf.jpg
Ursäkta bildkvalitén

Min största fundering i detta är då en brunn. presis under träder mellan skjulet och tomten så går en samlingsbrunn för avloppet som grenar sig till 3. Man behöver komma åt denna brunn för service eller ta lös proppar osv. Men golvet för mitt planerade garage går över den. ska ja då ha en golvbrun i garaget ner till avloppet? kommer det lukta?

I övrigt ang garaget så har jag hur mycket frågor som helst. vad bör jag tänka på? storlek? golv/väggar? uppvärmning (har bergvärme i kåken)?

Jag vill ha 2 garage portar så jag skruvar mycket och har alltid ett projekt på gång. Och så vill jag ju kunna köra in en bil till för service osv.

Nej nu får ni bomba mig med tips å sånt! Ska försöka rita lite och se vad jag kommer fram till. Detta är inte rätt forumdels men hur lyckas man bäst med bygglov?

tack på förhand. Mvh Daniel

Du får väl ha en lucka i garagegolvet och ett schakt som leder ned till rensbrunnen.

Ang värmen kan det vara läge att gjuta in golvvärmeslingor när du gjuter plattan och dra en kulvert från kåken så kan du köra på samma BVP. Många sätter ju in LVP för att det är billigt i installation, men troligen blir det mer ekonomiskt för dig att kosta på en kulvert och köra på bergvärmen. GV gör att du kan hålla en lägre grundtempereatur för att sedan dra på en elektrisk aerotemper när du ska mecka. Kanske går det även med en vattenburen aerotemper, men det får någon annan svara på, jag kan inget om bergvärme.

Ang storleken:
Bygg större än du tror att du behöver... Utrymme kan man inte få för mycket av. Räkna med att den ena bilplatsen fylls av gräsklippare, trädgårdsmöbler och dylikt, så vill du ha två bilar i garaget - bygg för tre...

JOW skrev:
Du får väl ha en lucka i garagegolvet och ett schakt som leder ned till rensbrunnen.
enkelt och bekvämt. Så blir det nog!

Lars K skrev:
Ang värmen kan det vara läge att gjuta in golvvärmeslingor när du gjuter plattan och dra en kulvert från kåken så kan du köra på samma BVP. Många sätter ju in LVP för att det är billigt i installation, men troligen blir det mer ekonomiskt för dig att kosta på en kulvert och köra på bergvärmen. GV gör att du kan hålla en lägre grundtempereatur för att sedan dra på en elektrisk aerotemper när du ska mecka. Kanske går det även med en vattenburen aerotemper, men det får någon annan svara på, jag kan inget om bergvärme.

Ang storleken:
Bygg större än du tror att du behöver... Utrymme kan man inte få för mycket av. Räkna med att den ena bilplatsen fylls av gräsklippare, trädgårdsmöbler och dylikt, så vill du ha två bilar i garaget - bygg för tre...
ja det är nog enklast att bygga en kulvert mellan hus och garage. Pannan står i hörnet mot väggen som pekar mot det blivande garaget. jag ska även driva det nuvarnade garaget (som blir vardagsrum tillsammans med huset) och herbret som är längst upp mot vänster på bilden (sitter ihop med resten) med bergvärmen. funderar lite på om den pallar de men de ska nog inte vara några problem. just nu värmer den upp ca 90kvm och tempskillnaden mellan in/ut är ca 2grader.
vad är en Aerotemper?

ang storleken så bygger jag endast för 2 bilar. Utrymmet för gräsklipparen å övriga trädgårdsreskap kommer få plats ändå. så jag bygger väll för ca 2.5 bilar!

en sak till om kulverten. kan väll även dra vetten å el ledningar via den va? tänkte vara bekväm å ha dass i garaget också. fast jag vet inte ja !

En aerotemper är ett element med fläkt som gör att du snabbt kan få värme i t.ex. ett garage. Nackdelen är att fläkten väsnas.

Visst kan du dra vatten och el i en kulvert också, men räkna med ca 650 kr/m (som billigast) för PEXkulvert för en 4-pipig kulvert (dvs värme, varmt och kallt vatten) Är kulverten lång så är det nog vettigare att ha en el-vvb i garaget för att få varmvattnet till dasset. Sök lite på forumet - det finns flera trådar om kulvertar och eventuellt alternativa lösningar med bl.a. egenbyggda kulvertar.

tack!

Ska söka runt lite bara tiden tilllåter!
Det är en fråga om 12m mellan husknuttarna för ev kulvert. Får se hur detta blir. Dass planerna la jag ner. Dock ska ju vatten finnas för tvätt och övriga saker.

Jag hade utan tvekan utrett möjligheten att flytta brunnen, ska man ändå gräva för grundläggning, dränering och ev. avlopp kan man ju frilägga befintliga ledningar och få till så brunnen (och helst ledningarna) är på utsidan. Givetvis är det ju en del extrajobb och pengar, men jag hade inte varit nöjd med en lucka i golvet.

Det påverkar säkert att jag jobbar med markentreprenader, men att ha ledningar under byggnader i "onödan" tycker inte jag känns rätt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.