6 616 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Friggebod av lösvirke
Hej!
Jag funderar på bygga en Friggebod själv av lösvirke avsedd att
kunna ha övernattande gäster i som ej har alltför stora komfortkrav.
Jag har erfarenhet av avlopp, vatten och el, men har inte byggt
mycket, men det borde väl kunna gå bra.
Det jag undrar är vad man kan hoppas på att spara om man börjar
från noll så att säga och bygger allt själv (byggnaden då menar jag,
ty el, vatten o avlopp fixar jag själv i vilket fall) jämfört med att köpa
en mer eller mindre prefabricerad Friggebod?
Tacksam för råd, mvh palbin
Jag funderar på bygga en Friggebod själv av lösvirke avsedd att
kunna ha övernattande gäster i som ej har alltför stora komfortkrav.
Jag har erfarenhet av avlopp, vatten och el, men har inte byggt
mycket, men det borde väl kunna gå bra.
Det jag undrar är vad man kan hoppas på att spara om man börjar
från noll så att säga och bygger allt själv (byggnaden då menar jag,
ty el, vatten o avlopp fixar jag själv i vilket fall) jämfört med att köpa
en mer eller mindre prefabricerad Friggebod?
Tacksam för råd, mvh palbin
Jag bygger ett "litet hus" aka friggebod. Utan vatten och avlopp.
Jag har gjort allt själv eller med hjälp av gratisvänner.
Just nu är mina kvitto uppe på 43000 kr. Då har jag i princip bara isoleringen och innertak/väggar kvar att handla för att få det färdigt att flytta in.
Lyxen är: gjuten/isolerad platta, klinkergolv, en helt glasad gavel.
Om jag hamnar på totalt på 55000 kr blir jag glad. Det är lite trädäck och annat tjafs som ska fixas.
Jag har gjort allt själv eller med hjälp av gratisvänner.
Just nu är mina kvitto uppe på 43000 kr. Då har jag i princip bara isoleringen och innertak/väggar kvar att handla för att få det färdigt att flytta in.
Lyxen är: gjuten/isolerad platta, klinkergolv, en helt glasad gavel.
Om jag hamnar på totalt på 55000 kr blir jag glad. Det är lite trädäck och annat tjafs som ska fixas.
Redigerat:
Jag byggde en oisolerad frigga för ett tag sedan och den blev väl i ärlighetens namn inte ngt billigare än en byggsats. Däremot är den specialanpassad och utformad så att den matchar huset perfekt. Bl a har jag samma typ av enkupiga betongpannor som jag har på huset. Råsponttak och rejäla takbalkar. Dessutom är den byggd pss som ett litet hus och mkt rejälare än de byggsatser som finns. Jag tycker mig se att en del byggsatsfriggor, speciellt de klena knuttimrade, gärna säckar ihop eller slår sig med tiden.
Fundera på dina behov och räkna igenom alternativen ordentligt.
Fundera på dina behov och räkna igenom alternativen ordentligt.
Ett bra tips är ju att svänga förbi tex K-rauta och Bauhaus och syna deras byggsatser som nu stått i något år. Ofta ingen rolig syn.
Kör hårt, bygg själv och känn stoltheten av att ha gjort något bestående med egna händer. Den känslan är oslagbar. Om man gör det rätt.
Kör hårt, bygg själv och känn stoltheten av att ha gjort något bestående med egna händer. Den känslan är oslagbar. Om man gör det rätt.
Tjo, har byggt en friggis, på ca 13m2. Bärlinor impr på 170, bjälklag 145, väggar 95, takstolar 145. sedan på takstolar- råspont, yap papp(polyester baserad), läkt + betong pannor. på vägg kör vi me windy och sen 25 läkt och panel på det. o.s.v. kan skicka bilder om du vill. hamna runt 34000:- med el. alltså utan avlopp och vatten som de andra snackar om. (fick kabeln gratis så du kan ju lika gärna räkna med den me). har räknat med allt utvändigt( regnavvattning, dörr och två fönster) + invändigt isolering, osb och gips. spån golv.
Byggde en oisolerad bod för några år sen.
Kommer inte ihåg exakt vad det landade på, men det blir inte billigare än att köpa byggsats, dock så blir de mycket rejälare och stadigare.
Byggsatserna som finns på tex bauhaus känns rätt "smäckiga"
Kommer inte ihåg exakt vad det landade på, men det blir inte billigare än att köpa byggsats, dock så blir de mycket rejälare och stadigare.
Byggsatserna som finns på tex bauhaus känns rätt "smäckiga"
Tack för råden. Jag trodde inte att bara grundmaterialet kunde
bli så dyrt, men det var väldigt bra att veta. Det stämmer iofs
med vad någon granne sagt mig, men jag trodde han hade
räknat eller handlat fel (förlåt!).
Detta med kvalitet på billiga produkter var väldigt bra att få
reda på.
Faktiskt har jag vissa möjligheter att få uppsågat, tom ev från
egna gamla träd som växt ganska långsamt tror jag i sandig
jord på Österlen. Har gjort så med ett ekstaket, men det är
kanske väl omständligt att göra om, och med alla olika slags
brädor som behövs för ett litet hus.
Stoltheten att ha gjort det själv är ju ganska viktig ja - kanske
man då kommer upp i samma pris som en byggsats men får
något man gillar bättre och så kan man väl alltid säga grannar-
na att det kostade typ hälften av vad det kostade ...
Mvh
bli så dyrt, men det var väldigt bra att veta. Det stämmer iofs
med vad någon granne sagt mig, men jag trodde han hade
räknat eller handlat fel (förlåt!).
Detta med kvalitet på billiga produkter var väldigt bra att få
reda på.
Faktiskt har jag vissa möjligheter att få uppsågat, tom ev från
egna gamla träd som växt ganska långsamt tror jag i sandig
jord på Österlen. Har gjort så med ett ekstaket, men det är
kanske väl omständligt att göra om, och med alla olika slags
brädor som behövs för ett litet hus.
Stoltheten att ha gjort det själv är ju ganska viktig ja - kanske
man då kommer upp i samma pris som en byggsats men får
något man gillar bättre och så kan man väl alltid säga grannar-
na att det kostade typ hälften av vad det kostade ...
Mvh
Funderar också på att dra igång ett friggebodsbygge. Har tänkt bygga en oisolerad bod på ca 3x5m med pulpettak. Har tänkt bygga väggarna av 45x70 reglar c/c60 och som takbalkar har jag tänkt använda 50x150 (lite konstigt mått jag vet) som jag har över. Vad bör man välja för dimensioner till bjälklaget? Byggmax kör med 45x95 i sin byggsats, men det verkar lite klent tycker jag. Ska man köra tryckimpregnerat virke i bjälklaget? Har tänkt ställa alltihop på lecablock, hur många bör man ha? Beror väl lite på vilken dimension man väljer på bjälklaget misstänker jag? Ska man lägga plast eller markduk på marken under för att förhindra att fukt tränger upp i bjälklaget?
Kom gärna med förslag och ideer!
Kom gärna med förslag och ideer!
Hej, jag tycker att du ska köra efter Svenskt Träs ritningar Enkelboden. Där har du en bra dimensionering på bjälklag och övrigt. För pulpettak med takbalkar så kan du läsa inlägget här: http://www.byggahus.se/forum/485205-post9.html Jag tycker att du väljer för klena takbalkar.Aerostaffan skrev:Funderar också på att dra igång ett friggebodsbygge. Har tänkt bygga en oisolerad bod på ca 3x5m med pulpettak. Har tänkt bygga väggarna av 45x70 reglar c/c60 och som takbalkar har jag tänkt använda 50x150 (lite konstigt mått jag vet) som jag har över. Vad bör man välja för dimensioner till bjälklaget? Byggmax kör med 45x95 i sin byggsats, men det verkar lite klent tycker jag. Ska man köra tryckimpregnerat virke i bjälklaget? Har tänkt ställa alltihop på lecablock, hur många bör man ha? Beror väl lite på vilken dimension man väljer på bjälklaget misstänker jag? Ska man lägga plast eller markduk på marken under för att förhindra att fukt tränger upp i bjälklaget?
Kom gärna med förslag och ideer!![]()
I övrigt så går det åt 8 plintar till denna frigga. Jag tycker att det är bättre att bygga ordentligt med plintar på frostfritt djup istället för lösa lecablock. Det är mkt mera jobb men det lönar sig i längden med en stabil frigga som inte rör sig med årstiderna.
Kollade lite på byggstommar.se de har en funkismodell på 15m2. Den konstruktionen skulle man ju kunna kopiera om man vill. Jag har dock tänkt bygga framsidans vägg högre för att slippa skarva på bitar uppepå som de har gjort, om ni fattar vad jag menar?
Klicka här för att svara