Hejsan!

Nu är jag här igen för att ställa en fråga. Man får ju så bra hjälp av er här.
Min sambo och jag är på G att byta panelen på vårat garage.
Vi har i dagsläget fjällpanel och ska byta till lockpanel. Alltså från liggande panel till stående.
Den gamla panelen har ruttnat på sina ställen och det är säkert mer ruttet under som inte syns.
Min sambo står hårt på att den gamla panelen ska sitta kvar och att vi bara ska sätta på nya tunnare reglar utanpå den och sen fästa den nya panelen på det.
Jag tycker det är idioti och slavigt och vill bryta bort all den gamla panelen. Tycker det fuskas annars.
Sen är jag även orolig över att det kankse finns mögelsporer i den gamla panelen som ska föras över på den nya. Bara mina teorier. Jag vet ingenting.
Så nu behöver vi expertråd från er här.
Hur bör man göra?

C
Det ruttna ska ni defenitivt ta bort. Jag hade tagit bort alltihop. Ta bort är lätt, det är att sätta upp det nya som är jobbigt. ;) Det är nåt i människans natur, det är lättare att riva än att bygga upp.

Men tar ni bort allt så kan ni se så att stommen och vindpapp osv inte är skadat också, sen fäster ni spikreglar på cc600 i reglarna och spikar panelen på dessa efter önskemål. Jag rekommenderar följande sida för uträkning av panelen: http://peo.yliniemi.se/fasad/

Håller helt med cheetah1, är rent av dumt att bygga in panel som redan ruttnat och som Ni inte vet hur det ser ut under, kan ju faktiskt finnas någon annan fuktskada som inte syns också. Riva bort panel man inte behöver vara rädd om är ett enkelt jobb, kan finnas mer under som behöver åtgärdas också.

Jag skulle också ta bort den fast av praktiska skäl. River ni ned fjällpanlen så får ni ett plant och bra underlag att fästa spikreglar i sen. Dessutom så spar ni ju ett par cm tjocklek på väggen så.

Är det ett lite äldre isolerat garage så kan det ju vara ett tillfälle att fylla på med tex 45 mm till nu

vi rev bort lite och kollade och det var inte någon fara med träet. Jag tycker ändå att det känns bäst att ta bort det men vi får väl se vilken kompromiss vi gör :)
Bra länk. Jag räknade faktist på åtgång igår kväll innan jag sett länken och jämförde de siffrorna med mina nu och de stämde ju perfekt. Känner mig duktig :)

lenaalm skrev:
Nu är jag här igen för att ställa en fråga. Man får ju så bra hjälp av er här.
Ännu bättre hjälp får man om man lägger upp lite bilder på arbetets framåtskridande :)

Och ni behöver inte känna er ensamma där ni står. En hel hop människor kommer följa arbetet med glada tillrop och ryggdunkanden d^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.