Ska börja med garagebygget i år. Det gäller en 7m x 11m dubbelgarage
med gästvåning på andra plan. När jag igenom planerna och k-ritningar
med gubben från kommunen 2008 sa han att jag lika bra kunde vara
kvalitetsansvarig själv.
Sen damp bygglovet ner i brevladan med en lista på k-ansvariga med
behörighet E och kallelse till byggsamradsmöte. Har nu hört med honom
igen och han sa att han kanske var lite för generös när han sa att jag själv
fick vara k-ansvarig.
Nu känner jag en som är med på lista ganska bra och projektet kommer
ju att ta flera år (i mån av tid och pengar ska vi gjuta platta, stommresa osv)
Så jag undrar om man ska satsa på honom och liksom få ett bra pris.
Bättre att betala per timme eller ett fast pris ?
Vad kommer han egentligen att göra ?
Bygger allt själv tillsammans med hans bekant som är pensionerad skickare.

MvH
Hobbit

Taskigt! Jag fick själv stå som ansvarig och byggherre och slapp byggsamrådet. Detta genom att jag gjorde detaljvyer på ritningarna som visade hur luftningen av taket skulle ske samt hur grunden och väggarna skulle vara uppbyggda. Detta hade han dock helt glömt bort när jag lämnade in bygganmälan ihop med uppdateringarna, samma dag var hans sista på kommunen och han skrev under pappren och drog :)

Jag skulle nog valt att betala per timma. Det kan inte röra sig om så mycket, och vid fastpris finns alltid risken att han säkrar upp genom att ta i lite extra.

Jag fick också vara både ansvarig och byggherre samt slapp samrådet.

Hade också skickat in ritningar enligt kommunens krav/önskemål samt väggkonstruktion.

Surt när som du säger bygget kommer dra ut nåt år. :(

sweFredrik skrev:
Jag skulle nog valt att betala per timma. Det kan inte röra sig om så mycket, och vid fastpris finns alltid risken att han säkrar upp genom att ta i lite extra.
Och tar man på löpande räkning finns risken att han låter arbetet ta några timmar extra...

Byggherre är inget man "får" vara. Det är man vare sig man vill det eller inte.

andersmc, någon form av tillförlit får man nog ha, annars kan man ju gå runt och känna sig blåst hela tiden. Men visst kan man bli lurad, men man har ju åtminstone möjlighet att logga tiden han är ute på bygget.

sweFredrik skrev:
andersmc, någon form av tillförlit får man nog ha, annars kan man ju gå runt och känna sig blåst hela tiden. Men visst kan man bli lurad, men man har ju åtminstone möjlighet att logga tiden han är ute på bygget.
Det är väl en konstig tillförlit, där du är orolig att du ska bli lurad på ett sätt, men är helt säker på att du inte blir lurad på det andra.
Och tiden en KA tillbringar på ett bygge är minimal. Det mesta handlar om att fylla i papper.

Då kanske du har ett förslag på det ena eller det andra? Hur skulle du själv gjort?

Tagit in fast pris från minst tre olika. Sedan valt den som verkade bäst, vilket inte nödvändigtvis är den som är billigast.

Naturligtvis är jag medveten om att denna metod inte alltid är genomförbar. Ibland får man vara glad om man får tag på EN yrkesman för att göra jobbet, tre olika att välja på är inte att drömma om. Då är det säljarens marknad och som konsument får man betala vad som krävs.
Men i alla fall bör man få någon form av prisindikation på arbetet innan man börjar, antingen ett fast pris eller ett timpris med någon form av maxgräns.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.