Våran gamla skruttiga vedbod håller på att rasa ihop så jag tänkte snickra ihop en ny..

Istället för som den gamla, utan golv, i en grop som fylls med vatten vår/höst så tänkte jag ställa den nya på lekablock samt bygga en golvram och lägga såspont..

Jag vill gärna peta ihop en ritning till stommen med ett enkelt architekt/CAD-program men har inte hittat något som fungerar som jag vill det(eller rättare sagt jag har nog inte lyckats finurla ut hur dom fungerar)..

Nu testar jag Chief Architect, men programmet krashar var 3:e minut och jag lyckas bara bygga alla delar liggandes på marken och jag vill helst kunna sätta ihop dom till en 3D enhet så jag ser hur det blir när det monteras..

Så här ser det iaf ut nu..

vedbod.jpg

Yttermåtten blir 4845x2625mm ~13kvm, höjd framtill 2300 och bakre väggen 1600 och takets lutning blir 15 grader vilket jag hoppas räcker till för att snön ska åka ner av sig själv..

Räcker det med 45x90 till golvstommen eller behöver jag 45x120? Det kanske blir billigare om jag bygger golvramen i 45x120 så kanske jag slipper plintarna mitt under golvet?

Väggstommarna bygger jag i 45x90.. Anledningen att det är 2st stora öppningar i stommen i den främre väggen(1710mm) är att jag tänker bygga 2st löstagbara väggsektioner för att enklare kunna lasta in veden, därav dubbelstolpar samt en överliggare i dimension 45x195. Längst till höger ska jag montera in en vanlig dörr. Den bakre överliggaren hade jag tänkt att det räcker med 45x145 så även takbalkarna..

Panelen blir en enklare modell av en tunnare(15mm?) stående lockpanel med 1cm lucka mellan underbrädorna, sen en horisontell 1cm läkt och så stående lock på det för att få 1cm luftkanal mellan brädorna..

Någon kunnig människa som kan se över min lilla ritning och säga om det kommer hålla? :) Gärna tipsa om ett annat program för att göra en sån här enklare ritning som inte är alltför komplicerat.. Alternativt berätta för mig hur jag bygger på "höjden" i Chief Architect..

Sen undrar jag hur jag ska sätta upp takbjälkarna, ska jag ha dom stående direkt på fram/bakväggarnas stolpar eller hur ska man göra?

Tack på förhand.. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.