Jag har en gammal lada i Norrland, 160 kvm i två plan, ena halvan står på stengrund och resten på stolp och delvis murad vägg, under är precis ståhöjd. Delen på stolp har nu börjat ge med sig och glida iväg. Jag tänkte rädda ladan genom att montera nya stolp, eftersom stendelen knappast står frostfritt är det väl inte bra att ställa nya stolp på plintar grävda till frostfritt? En lösning kunde vara att armera och gjuta h=15 diam=60 direkt på jorden och ställa stolp på alt. "kvadrater" av 2tum4, ca 30x30 likt manskapsbodar ställs upp på.
Vad tror ni om det här?

Peter

Att gräva till frostfritt hindrar rörelser i höjdled. Om stengrundsdelen inte rör sig borde det vara rätt att gräva till frostfritt för att hindrar rörelser så gott det går.

Jag förstår dock inte varför stolparna rör sig. Står de i en backe? Rör sig marken i övrigt? Eller rör de sig av trycker från ladan?

Delen på stengrund har rört sig en del, cementgolvet inne är sprucket i stora sjok, och tryckt ut de två spetsiga höga stenar som bar upp en tvärgående balk ungefär mitt under ladan vilket gjort att mitt på ladan blivit en förskjutning på över en decimeter, i övrigt står det mesta på träpelare med sten under, marken sluttar ca 1,5m utmed ladans bredd ca 8m, men mitt under stolpdelen är det hyfsat utgrävt och plant, risk dock att marken med tiden tryckt både på stengrund och pelardel, är nog mycket vattenmängder som rinner förbi då platsen ligger ca 500m från älven.

Svårt. Jag tror på din lösning. Om marken rör sig i sidled, är det nog bara slöseri med tid att gräva till frostfritt. Sådana plintar blir kanske sneda av rörelserna i marken, och det finns ingen garanti att de skulle ankra fast ladan. Se bara till att ha syllpapp mellan betongen och pelarna så att det inte står fuktiga.

Ja det ser i allafall ut som ytvatten dragit med sig en del jord, samtidigt undrar man hur ladan kunnat stå i kanske 100 år innan, kanske har det uppspruckna cementgolvet inne tyngt för mycket på stengrunden och att när den bärande balken mitt under ladan förlorat sitt stöd mot mark startat en kedjereaktion.

Troligen rör sig det mest när tjälen går ur marken på vårarna. Du får vänta ett år och mäta hur mycket det rör sig. :) 10 cm på 100 år verkar dock rätt måttligt. Fast i sidled är det inte bra förstås.

Det går att lyfta upp bärande balkar med domkrafter om man vill staga upp dom. Det kanske går att hyra så rejäla saker som behövs. Ta dock hjälp av någon med erfarenhet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.