10 475 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
Plintar till carport. Självbärande plåt.
Hejsan.
Carportbygget närmar sig och jag behöver hjälp med plintar.
många rekommenderar färdiga 700mm men frågan är om det räcker till detta bygge?
Carporten byggs i en stålkonstruktion med självbärande plåt(låglutande) och kommer alltså ha få stolpar i förhållande till ett bygge i trä skulle jag tro.
Carporten blir 12 meter bred och 7 meter djup.
Med självbärande plåt blir det bara två bärlinor, alltså en fram och en bak.
varje bärlina blir alltså 12 meter med 3 stolpar, en i var ände och en på mitten.
Alltså behöver jag 6 plintar, 3 fram och 3 bak.
Ngn som vet vad jag behöver för plintar? Monsterplintar eller vad?
Bygget blir i Umeåtrakten om snön har ngt med dimension av plintar att göra?
Carportbygget närmar sig och jag behöver hjälp med plintar.
många rekommenderar färdiga 700mm men frågan är om det räcker till detta bygge?
Carporten byggs i en stålkonstruktion med självbärande plåt(låglutande) och kommer alltså ha få stolpar i förhållande till ett bygge i trä skulle jag tro.
Carporten blir 12 meter bred och 7 meter djup.
Med självbärande plåt blir det bara två bärlinor, alltså en fram och en bak.
varje bärlina blir alltså 12 meter med 3 stolpar, en i var ände och en på mitten.
Alltså behöver jag 6 plintar, 3 fram och 3 bak.
Ngn som vet vad jag behöver för plintar? Monsterplintar eller vad?
Bygget blir i Umeåtrakten om snön har ngt med dimension av plintar att göra?
Är bara markförhållandena fördelaktiga för plintar så tror jag inte det behöver vara speciellt märkvärdigt. Gjut egna plintar. Är det bara några cm som sticker upp ur marken bör du klara dig med vanliga 200mm rör att gjuta i, givetvis med en rejäl gjuten fot i botten. Armera ordentligt så är det inga problem, betongplintar är i normalfallet rejält överdimensionerade.
Problemet kan som sagt vara att dom trycks ner i marken helt beroende på markförhållandena.
Problemet kan som sagt vara att dom trycks ner i marken helt beroende på markförhållandena.
brumbjorn>> hur menar du med konstruktör? För plintarna eller stålkonstruktionen? Stålkonstruktionen är beräknad för att hålla, däremot får jag olika svar ang plintar så därför ställer jag frågan här. På SMHI hittar jag info om ca 100kg per kubikmeter snö. Det blir 8,4 ton med 1 meter snödjup taket. Visst kan vikten öka om det blir mer nederbörd men jag skottar faktiskt taken vid behov.
vectrex>> marken verkar ganska bra här plus att pappa dränerar hus (sen mitten på 80-talet) och är återförsäljare för Pordrän så det kommer även läggas dränering vid plintarna för den yttre bärlinan. Nära plintarna för den inre bärlinan ligger redan dräneringen som ligger runt huset.
kikade lite på denna typ av plintar, länken nedan men ska ringa dom till veckan och höra vad dom säger om jag inte hittar ngn närmare eller om jag gjuter liknande själv bara jag får svar på dimension
http://www.gronvallen.com/plintar/
vad tror ni om dessa?
vectrex>> marken verkar ganska bra här plus att pappa dränerar hus (sen mitten på 80-talet) och är återförsäljare för Pordrän så det kommer även läggas dränering vid plintarna för den yttre bärlinan. Nära plintarna för den inre bärlinan ligger redan dräneringen som ligger runt huset.
kikade lite på denna typ av plintar, länken nedan men ska ringa dom till veckan och höra vad dom säger om jag inte hittar ngn närmare eller om jag gjuter liknande själv bara jag får svar på dimension
http://www.gronvallen.com/plintar/
vad tror ni om dessa?
Redigerat:
Jag tror inte ditt problem är på plintarna är tyngden utan lyftkraften. Jag råder dig att låta en konstruktör titta på detta för du bygger ett 84m2 stort segel som du vill förankra i 6 plintar som i bästa fall väger 255 kilo styck.
Vart hittar jag en konstruktör som kan räkna på lyftkraften då?
över vintern nu hade jag en tillfällig lösning med samma konstruktion men vekare dimensioner och ca 5,5 x 5,5 meter med två stolpar fram och två stolpar bak, dessa grävdes bara ner ca 70 cm framkant och ca 90 cm för dom bakre. Denna konstruktion sjönk drygt 5 cm.
men dessa stolpar hade bara en platta i botten på ca 20 x 20 cm och bara jord under som var dåligt packad när jag jämnade till botten i hålen.
det bygget stod mer öppet på gården med tre väggar och öppet övre halvmetern, den nya rätta carporten som nu ska byggas kommer ha garaget/groventre på ena långsidan, alltså 12 meter. Heltäckande vägg ut mot gatan och andra sidan bildar huset en vägg ca 3 meter.
lyftkraften vet jag alltså inte om den oroar mig så mkt men ska självklart kollas upp bara jag vet vart jag bör vända mig...
över vintern nu hade jag en tillfällig lösning med samma konstruktion men vekare dimensioner och ca 5,5 x 5,5 meter med två stolpar fram och två stolpar bak, dessa grävdes bara ner ca 70 cm framkant och ca 90 cm för dom bakre. Denna konstruktion sjönk drygt 5 cm.
men dessa stolpar hade bara en platta i botten på ca 20 x 20 cm och bara jord under som var dåligt packad när jag jämnade till botten i hålen.
det bygget stod mer öppet på gården med tre väggar och öppet övre halvmetern, den nya rätta carporten som nu ska byggas kommer ha garaget/groventre på ena långsidan, alltså 12 meter. Heltäckande vägg ut mot gatan och andra sidan bildar huset en vägg ca 3 meter.
lyftkraften vet jag alltså inte om den oroar mig så mkt men ska självklart kollas upp bara jag vet vart jag bör vända mig...
Jag tycker också att du ska ta hjälp av en konstruktör alternativet är att överdimensionera ordentligt.
Hur du än väljer att göra tycker jag att det är bäst med plintar gjutna in situ.
Jag brukar gräva en väl tilltagen grop - all matjord och eftergivligt material skall bort. Sen brukar jag kasta i stenar (knytnävsstora och uppåt) som man fått med i grävarbeten - tvätta dom rena först.
Därefter häller jag på betong så att det täcker stenarna och rinner emellan ordentligt.
Skjuv därefter ner pappröret en aning, staga med läkt så att det sitter i lod och fyll därefter på med betong upp i röret aningen över marknivå.
Tryck ev. ned ett par armeringsjärn och sedan stolpsko.
Låt härda och återfyll.
Ovanstående metod kan ta draglast och till viss del moment - det sistnämnda begränsas sannolikt mest av stolpskon.
Hur du än väljer att göra tycker jag att det är bäst med plintar gjutna in situ.
Jag brukar gräva en väl tilltagen grop - all matjord och eftergivligt material skall bort. Sen brukar jag kasta i stenar (knytnävsstora och uppåt) som man fått med i grävarbeten - tvätta dom rena först.
Därefter häller jag på betong så att det täcker stenarna och rinner emellan ordentligt.
Skjuv därefter ner pappröret en aning, staga med läkt så att det sitter i lod och fyll därefter på med betong upp i röret aningen över marknivå.
Tryck ev. ned ett par armeringsjärn och sedan stolpsko.
Låt härda och återfyll.
Ovanstående metod kan ta draglast och till viss del moment - det sistnämnda begränsas sannolikt mest av stolpskon.
Klicka här för att svara