Tänker sätta OSB + gips på väggarna i garaget, vilken tjocklek ska man välja på respektive skiva?
Börjar man med att bara fästa upp OSB med ett fåtal skruvar för att sen skruva ordentligt genom gipset?
Vilken skruvlängd ska man ha?
Man sätter väl plasten, fuktspärr innanför OSBn närmast isoleringen?
Tack på förhand!
Börjar man med att bara fästa upp OSB med ett fåtal skruvar för att sen skruva ordentligt genom gipset?
Vilken skruvlängd ska man ha?
Man sätter väl plasten, fuktspärr innanför OSBn närmast isoleringen?
Tack på förhand!
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
I ett garage skulle jag sätta billigast möjliga som ändå levererar eftersökt funktion, dvs 11 mm OSB och 13 mm gips.
Jag skulle skruva OSB ganska ordentligt på egen hand, för att sedan sätta gipsen med förskjutna skarvar mot OSBn.
Ja, plasten ska vara på varma sidan i uppvärmda byggnader. Men sätts den direkt innanför OSBn så kommer den perforeras av ganska många hundra skruvar. Många bygger så ändå, men tycker du att det är viktigt med helt tätt, skulle jag hellre sätta först plasten, sedan en liggande 45 mm regel (och 45 isolering) och sedan skivmaterialen. Men det gör ju väggen tjockare.
Jag skulle skruva OSB ganska ordentligt på egen hand, för att sedan sätta gipsen med förskjutna skarvar mot OSBn.
Ja, plasten ska vara på varma sidan i uppvärmda byggnader. Men sätts den direkt innanför OSBn så kommer den perforeras av ganska många hundra skruvar. Många bygger så ändå, men tycker du att det är viktigt med helt tätt, skulle jag hellre sätta först plasten, sedan en liggande 45 mm regel (och 45 isolering) och sedan skivmaterialen. Men det gör ju väggen tjockare.
Håller med i det norrbottenstorpet skriver, men det finns ett annat alternativ i stället för att använda 45*45. Man kan ta och glesa med 28*70 så sparar man lite utrymme om du nu känner för det. det räcker gott och väl för att dra elrör/slang.norrbottenstorpet skrev:I ett garage skulle jag sätta billigast möjliga som ändå levererar eftersökt funktion, dvs 11 mm OSB och 13 mm gips.
Tack för alla svar!Matti_75 skrev:
Med denna metod så blir det väl "general skarv" för OSB & gips, eller hur kan man göra detta med förskjutning, alltså hur ska man undvika att träffa OSB skruv när man drar gips?
För att förtydliga så kan jag säga att jag ska göra om väggarna eftersom jag irriterar mig på att tidigare ägare inte satt OSB, så el och allt annat är klart.
Ny fråga.... Flyttar man eldosorna eller bara längre skruvar?
Dela en skiva i början, sen hamnar skarvarna förskjutet.nisse40 skrev:Tack för alla svar!
Med denna metod så blir det väl "general skarv" för OSB & gips, eller hur kan man göra detta med förskjutning, alltså hur ska man undvika att träffa OSB skruv när man drar gips?
För att förtydliga så kan jag säga att jag ska göra om väggarna eftersom jag irriterar mig på att tidigare ägare inte satt OSB, så el och allt annat är klart.
Ny fråga.... Flyttar man eldosorna eller bara längre skruvar?
Mät för skruvarna om du vill vara säker på att inte träffa skruven som håller OSBn, det räcker att fästa OSBn med nån enstaka skruv, eller skjuta fast OSBn med klammer.
Antingen dosor för dubbelgips, eller förhöjningsring och längre skruv.
Redigerat:
om det ska vara billigt och funktions dugligt så varför inte bara köra på spånskiva på väggen?
har i mitt relativt nya garage bara spånskiva och utanpåliggande elsystem och det funkar ju klockrent.
går ju att du sätter spånskiva och doser som tillåter dubblaskivor och sen har du bara målad spånskiva och sen kan du komplettera med gips i efterhand när ork och tid infinner sig
har i mitt relativt nya garage bara spånskiva och utanpåliggande elsystem och det funkar ju klockrent.
går ju att du sätter spånskiva och doser som tillåter dubblaskivor och sen har du bara målad spånskiva och sen kan du komplettera med gips i efterhand när ork och tid infinner sig
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Håller helt med om den erfarenheten, har man skruvat en gång i en spånskiva så biter aldrig skruven lika bra igen då hålet är helt sönderfnasat. Själv föredrar jag helst plywood eller råspont i mina väggar, OSB funkar men undviker helst spånskivor.hantverkare1 skrev:
men nu är det ju ett garage och där flyttar man ju inte omkring inredningen hela tiden utan det sitter ju där det sitter, men jag kan ju hålla med om att det inte "läker" skruvhål lika bra som osb eller plyfa men kostnaden blir ju lite lägre också.
Det skiljer väl 20:- per skiva, men visst det går väl en del..Lutte skrev:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Det är värt den lilla extra kostnaden spån-osb. Kanske inte upp till plyfa då det sticker iväg till det dubbla nästann
Den enda nackdelen med osb är att det räcker att man tittar på en skiva för länge så har man båda nävarna fulla med flisor
Den enda nackdelen med osb är att det räcker att man tittar på en skiva för länge så har man båda nävarna fulla med flisor
Jag själv satt på regelverket : plast - OSB - gips - färg - utanpåliggande el.
Jag är nöjd.
Sätt ingen gipsskarv ovanpå en OSB-skarv.
Skruvning:
alt1. Sätt hel OSB-skiva från hörnen, fullskruva dessa med 32mm spånskiveskruv. Sätt sen kapad gips mot hörnet och fullskruva denna med 32mm gipsskruv
jag fortsätter sen, måste i panik iväg nu ...
Jag är nöjd.
Skruvning:
alt1. Sätt hel OSB-skiva från hörnen, fullskruva dessa med 32mm spånskiveskruv. Sätt sen kapad gips mot hörnet och fullskruva denna med 32mm gipsskruv
jag fortsätter sen, måste i panik iväg nu ...
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Gipsen Ska skruvas med skruv för dubbelgips i regel och inget annat.Mikael_L skrev:Jag själv satt på regelverket : plast - OSB - gips - färg - utanpåliggande el.
Jag är nöjd.
Skruvning:
jag fortsätter sen, måste i panik iväg nu ...![]()