Har en friggebod som ska användas som förråd, nu har den bara ytterpanel men jag skall isolera den samt sätta innerväggar som sedan ska få något slags hyllsystem på sig.

Vad bör jag köpa för innerväggar?
masonit, OSB, spånskiva eller vad?

Det behöver inte vara snyggt för ögat

Konstruktionsplywood borde funka. Det använder man ju när man bygger våtrum för att slippa kotlingar när man monterar skåp och annat.

Tack för input!
Den är dock dubbelt så dyr som OSB - är merkostnaden motiverad?

OSB håller alldeles utmärkt!

OSB är mest prisvärda lösningen ?

Nej, spånskiva är billigare. Håller också tillräckligt bra.

OSB är dock tåligare mot fukt, så passar bättre i en friggebod.

Kan du inte fästa hyllsystemet i reglarna? Isåfall spelar det ju ingen roll vad du har för innervägg ur den synvinkeln.

Tänk på att det bör vara luftspalt bakom ytterpanelen när du börjar isolera, men det är det kanske redan.

Nissepisse skrev:
Kan du inte fästa hyllsystemet i reglarna? Isåfall spelar det ju ingen roll vad du har för innervägg ur den synvinkeln.

Tänk på att det bör vara luftspalt bakom ytterpanelen när du börjar isolera, men det är det kanske redan.
Bra förslag, visst skulle jag ju kunna göra så. Nackdelen som jag ser det är att isoleringen och diffspärren blir synlig och främst sårbar.

Btw du är inne på isolering, här är en annan tråd som jag skapade idag just för att få lite råd om hur jag skall isolera den...

Att leva med synliga innerväggar av OSB-skivor kan väl inte vara roligt i längden?
Och inte är det mycket att skruva i heller för hyllor som bygger på väggskenor?

Förslag: Råspont 17x95 mm (eller 22x95) blir robustare och snyggare.
Lite mer att skruva i än OSBens 11 mm.
Något dyrare än OSB dock.

Jag har satt upp hyllor med konsoler och skenor, som jag skruvat i OSB. Hyllorna är fullproppade med saker, och de har inte gett sig ännu, efter ett år.

• Gilla
Jacob H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.