Hej!

Har fått problem med vår garageport. Huset är byggt på 70-talet och garageporten är antagligen från denna tiden också. Den har en elektrisk motor monterad på en arm och man kan öppna och stänga med antingen en fjärrkontroll eller en knapp på väggen. Det har funkat bra hittills men häromdagen så låg det en grej i vägen när jag stängde så porten stängde sig inte helt utan fastnade. Jag plockade bort det som blockerade men nu är motorn helt död, det händer inget när man trycker på knappen för att öppna/stänga. Det går frikoppla armen så det går öppna/stänga manuellt men tyvärr verkar det inte gå när motorn har låst sig mitt i mellan öppet/stängt utan bara om motorn är i helt öppet eller stängt läge. Så jag kommer inte vidare, porten förblir halvstängd. Har någon tips på hur man går tillväga med felsökning etc? Har provat att koppla från strömmen under en dag och sen på igen men ingen skillnad....

Börja med att skruva bort armen helt så du kan stänga dörren kanske....

Finns det något motorskydd, överbelastningsskydd eller liknande på motorn som går att återställa?

Tack för tipsen! Skruvade av höljet till motorn men hittade inget sätt att återställa. Leta dock vidare och kom fram till att det fanns en transformator monterad till motorn och på den hittade jag till slut en säkring som gick återställa! Så nu funkar det att stänga igen :-)

:thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.