Hej! Har funderingar på att bygga om en carport till varmgarage. Carporten står på isolerade plintar. Baktill finns en varmförråd med krypgrund. Måtten 9 x 4,5. Nu till frågorna: hur ska man gjuta runt plintarna för att det ska bli bra? Är det bäst att plattan blir flytande, och plintarna bär upp väggarna, eller kan man gjuta ihop dem på nåt sätt? Tänkte sedan öppna upp vägg till förrådsdelen, men behålla golvet som det är. Gör inget med nivåskillnad. Antar att det blir att gräva ur,dränera,fylla, cellplast 100? Platta 100, men det som jag lurar på mest är just att få till gjutningen runt plintarna. Tilläggas bör att det blir ett ekonomibygge. Annars hade ju nybyggnad varit bäst..finns det nån som gjort liknande eller nån som vet hur man kan göra enklast? Byggår 2004. Mvh/ jon

Du kan borra hål i plintarna och stifta me armeringsjärn för att få en hopbyggd platta vilket jag tror är bra.
Du måste bygga en gjutram utanför med tex plywood eller vanlig råspont.

Antagligen så är underlaget rätt välpaddat, så gräva ur lite, 100mm makadam och sen 100mm cellplast S100 för att avsluta med 100mm betong.

Jag skulle ta bort plintarna så att man får ett golv (men det är jag det).
En bild eller två gör det ju lättare att svara bra men normalt kan man stötta upp taket utifrån så att man får plats att göra hela plattan på en gång

Ok, tack för era synpunkter och tips! det luriga är väl om man skulle gjuta ihop plattan med plinten, att få ihop bygget vid skarven till det befintliga varmförrådet som är baktill, 12 m2, alltså att behålla krypgrunden på förrådet och få det tätt mot plattan? Det talar väl då kanske för att köra på den senare modellen, att lyfta hela pjäsen och gjuta, sen släppa ner allt för att få rätt nivå och kunna utnyttja hela ytan. Vill ju öppna upp väggen som nu finns mellan förråd och carport..Hmm..får fundera lite till tror jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.