Roland53 - visst är det bara en sida av saken, dock har de erkänt att de gick igång utan ett ok, de hade inget annat jobb på gång så det passade in i deras schema. En gavel ska inte ta 5 veckor att byta ut bräderna på och mitt reseschema bör inte påverka om de gör jobb utan ok eller inte. Jag hade begärt offert på jobben och var tydlig med att jag måste ha en kostnadsuppfattning innan något jobb gjordes. Dock sa jag OK till gaveln eftersom den var i akut behov av att bytas ut. Fria händer morgon till kväll i 5 veckor - inte ens jag är så sanslös att jag skulle ge dem det :rolleyes: Men som de sa, det passade in i deras schema och jag fanns inte där för att hindra dem. Det är därför jag undrar hur självsvåldiga snickare får vara, men det verkar ju som om de får göra som de vill.

MaxPax skrev:
Detta är reglerat i lag
Kanon att få detta klarlagt :), men kan man hänvisa till denna paragraf i detta fall?
Beställaren har ju fått sin gavel iordninggjord, vad jag uppfattar det som, handlar det om en utseendefråga ?
Funktionen = nya brädor finns ju där och därmed får konsumenten rimlig nytta :confused:

M
roland53 skrev:
Kanon att få detta klarlagt :), men kan man hänvisa till denna paragraf i detta fall?
Beställaren har ju fått sin gavel iordninggjord, vad jag uppfattar det som, handlar det om en utseendefråga ?
Funktionen = nya brädor finns ju där och därmed får konsumenten rimlig nytta :confused:
Ja den paragrafen är nog inte applicerbar här. Det handlar ju om att de utfört ett icke beställt jobb samt orsakat åverkan på dina ägodelar via oaktsam behandling. Jag inflikade mest för att bidra till din egen spekulation. Kanske resten av konsumenttjänstlagen kan ge dig något?

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ling/Konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716/

• Gilla
FlisaLisa
  • Laddar…
MaxPax: Tack för information och länk! Jag ska kolla igenom och se om det är något jag kan åberopa.
I mellantiden har jag fått ett ytterst tråkigt brev från snickaren som säger att jag måste ovillkorligen betala för hans konto är låst hos leverantören, och får han inget trä kan han inte byta ut de hyvlande bräderna (ca 35% av gaveln). Det verkar ju som om han är villig att byta ut halva gaveln men det känns samtidigt osäkert att betala honom eftersom incitamentet att göra jobbet försvinner.

FlisaLisa skrev:
I mellantiden har jag fått ett ytterst tråkigt brev från snickaren som säger att jag måste ovillkorligen betala för hans konto är låst hos leverantören, och får han inget trä kan han inte byta ut de hyvlande bräderna (ca 35% av gaveln). Det verkar ju som om han är villig att byta ut halva gaveln men det känns samtidigt osäkert att betala honom eftersom incitamentet att göra jobbet försvinner.[/QUOTE

Den uppgiften skulle jag inte ta som sanning utan att syna hans kort noga.
Om han inte har större kredit än virke för en gavel hos bygghandlaren tyder på något lurt.
Är hans ekonomiska status solid?
Du skall vara extremt försiktig. Kanske själv dubbelkolla med bygghandlaren om det verkligen inte fanns
/finns den träkvalite som du behöver och kanske själv köpa hem detta material, kolla om hans konto verkligen är låst och varför.
Luktar skumt lång väg. :wow:

Jag hade ringt polisen att dom rivt förrådet och satt alla saker under en presening.

Der är ett brott.

Är firman rekommenderat av någon?

M
FlisaLisa skrev:
MaxPax: Tack för information och länk! Jag ska kolla igenom och se om det är något jag kan åberopa.
I mellantiden har jag fått ett ytterst tråkigt brev från snickaren som säger att jag måste ovillkorligen betala för hans konto är låst hos leverantören, och får han inget trä kan han inte byta ut de hyvlande bräderna (ca 35% av gaveln). Det verkar ju som om han är villig att byta ut halva gaveln men det känns samtidigt osäkert att betala honom eftersom incitamentet att göra jobbet försvinner.
Ja var försiktig. En betalning av begärt belopp innebär ju att du accepterar situationen i sin helhet. Då blir det svårare för dig att få ersättning och upprättelse. Bestrid fakturan efter konstens regler och ta kontakt med konsumentombudsman, -vägledare eller vad det heter...

• Gilla
FlisaLisa
  • Laddar…
Om du har fått en offert på gaveljobbet med ett pris och dom har gjort det jobbet enligt konstens alla regler ska du betala det jobbet enligt priset i offerten. Om dom inte gjort jobbet på det sätt ni kommit överens om, har du rätt att hålla inne betalning tills det är åtgärdat och jobbet utförts korrekt. Att det är blandat hyvlat och ohyvlat är mest en estetisk fråga, men lik förbannat är det fel utfört.

Har du fått faktura på jobb du inte beställt har dom gjort det på eget bevåg och får stå sitt kast, tills du beställer det jobbet. Dom har ingen rätt att påbörja jobb som du inte beställt.

Och att riva förrådet utan att kunna förvara prylarna någonstans är obegåvat, men har ni kommit överens om hur det ska förvaras under tiden? Möjligen kan du kräva dom på kostnaden för hyresförråd tills dess att du har ett förråd igen.

En firma som börjar kräva betalt innan dom gjort jobbet rätt eller kräver förskottsbetalning ligger förmodligen ganska brunt till ekonomiskt, och då ska du definitivt inte betala innan det är klart. Och ju mer dom gnäller om att få betalt desto mer ska du vägra.

Redigerat:
  • Gilla
FlisaLisa
  • Laddar…
FlisaLisa skrev:
Låter som en helt osannolik historia och uppenbart ligger inget missförstånd bakom eftersom din snickare erkänt att han gjort jobbet utan godkännande för att han inte hade nåt annat jobb.

Så betala för det jobb som är beställt och utfört minus en uppskattning för att åtgärda felet med gaveln. Sen skulle jag också på det beloppet dra av värdet på de föremål som blivit förstörda när snickaren ställde ut dom oskyddade.

Men är det så att ni tycker att det jobb som snickaren gjort på eget bevåg är OK så kan ni väl betala det som ni anser är skäligt minus förstörda föremål minus det som återstår. Men som redan påpekats är det ett oacceptabelt och obegripligt agerande så hantverkaren borde vara glad för att ens få lite betalt för sitt arbetet som var överenskommet men inte bra utfört. Om inte annat för att lära sig en läxa hur man får bete sig.

Redigerat:
  • Gilla
FlisaLisa
  • Laddar…
Tack för alla inlägg och tips! De har alla varit till stor hjälp!!

Jag har betalt ca 85% av fakturorna på sammanlagt 280 000:-. Jag har också ställt en rad raka frågor till snickaren, typ; "Vem sa ja till att riva ut inredningen i förrådet?" och "Vem sa ja till att förvara alla prylar och möbler under en pressening, i snö/regn på terassen?" och "Vem konsulterade ni innan ni satte ut alla möbler?". Jag får inga svar.

Jag håller inne med en, som jag tror, skälig summa som bör täcka utbyte av gavelbräder om någon annan ska göra det samt ringa ersättning (9800:-) för förstört material. Snickaren kräver inköpskvitto och värdering av tredje part på det som blivit förstört annars godkänner han inte något avdrag. Jag har inte kvar kvitton på två lagerhyllor från Ikea, en barnvagn, tre stolsdynor, färg som förstörts av minusgrader ute, etc... Jag har inte ens tagit med en resväska i tyg där de lagt ner kläder och som stått ute så att det bildats mögel och bara var att slänga bort.

Kan jag verkligen hävda min rätt här och låta bli att betala eller kan snickaren vidta någon rättslig åtgärd mot mig för att jag inte betalar hans faktura? Jag har ju brevväxling ang. gavel och dessutom all korrespondens från det att jag såg vad de gjort. I ett mail skriver han nu att jag kunde ha begrät återställ när jag såg allt kaos så jag får skylla mig själv.

För min egen del hamnade jag i någon form av chocktillstånd och tänkte bara på att rädda det som räddas kunde och flyttade in alla 1700-tals möbler, några äkta mattor etc som jag hade förvarat i förrådet, så fort jag kunde, de hade ju redan legat under presenningen en vecka då. Innerväggar och tak var ju rivna så återställ var det inte ens tal om.

Riskerar jag rättslig påföljd om jag håller inne betalningen (15 % av totalsumman på 280 000:- ) tills han färdigställt gaveln? Hur tycker ni jag ska agera här?

Det är två skilda saker här: 1. Gör en entreprenadbesiktning på jobbet, så får en oberoende part avgöra vad som är fackmässigt. Besiktningsteknikern avgör då hur mycket som ska hållas inne tills jobbet är korrekt gjort.
2. Sen får du yrka skadestånd på de saker som har blivit förstörda på grund av förvaringen utomhus.
3. Det jobb som gjort utan din beställning har du förvisso rätt hålla inne betalningen för, men ni bör nog komma överens om viss ersättning för det som är utfört, men om du har tur kan den ersättningen kvittas mot det som är förstört.

Om du gör en besiktning håller du dig till praxis. Men om du sen inte följer anvisningarna som besiktningsteknikern ger i protokollet, kan du riskera rättslig påföljd om entreprenören väljer att dra det så långt.

• Gilla
FlisaLisa
  • Laddar…
Tack Vanbeasten, då har jag en klar linje att gå på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.