14 688 läst ·
33 svar
15k läst
33 svar
Hur skarvar jag takbjälkarna?
Kör på 45x195 och c-c 600. Detta håller, det har jag räknat på. Då sparar du också pengar.
Oavsett vad du väljer för skarvningsmetod så placera skarven nära hammarbanden. I mitten av balken är det störst böjspänning så där ska man inte skarva.
Oavsett vad du väljer för skarvningsmetod så placera skarven nära hammarbanden. I mitten av balken är det störst böjspänning så där ska man inte skarva.
Nu har jag varit och köpt 7 stycken 6m 66x315 så nu ska det fan hålla! 
Mina 195or kommer jag ha nytta av när jag ska bygga en altan nästa år.
En följdfråga som någon kanske kan svara på. När jag ska fästa balkarna på hammarbanden hur gör jag lämpligast detta? Jag hade tänkt sätta ett par rejäla vinkeljärn, räcker det eller ska man ha någon annan anordning?
Och räcker detta att bara lägga dem över hammarbanden eller måste jag såga ur så att hela hammarbandet belastas?
Mina 195or kommer jag ha nytta av när jag ska bygga en altan nästa år.
En följdfråga som någon kanske kan svara på. När jag ska fästa balkarna på hammarbanden hur gör jag lämpligast detta? Jag hade tänkt sätta ett par rejäla vinkeljärn, räcker det eller ska man ha någon annan anordning?
Och räcker detta att bara lägga dem över hammarbanden eller måste jag såga ur så att hela hammarbandet belastas?
Du gjorde ett bra val med limträbjälkarna. För att få en bra upplagsyta bör du göra ett urtag i bjälken så att den vilar på hela hammarbandet. Sedan kan du förankra med vinkelbeslag 90x90 och ankarspik/ankarskruv.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur skarvar man Regina takpanel snyggt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kort mellan skarvarna, nylagt laminatgolv
Golv -
Hur skarvar man yt papp?
Tak & Vind -
Easy up non woven tapeter hur man får osynliga skarvar?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur gör jag med tapetskarvar som ändå syns efter målning?
Färg, Måla & Tapetsera