2 816 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Bygga Attefallshus som komplementbostad på tomt med sommarstuga, tillåtet?
Jag funderar på att köpa en tomt med skruttig liten stuga och redan indraget kommunalt VA och el.
På denna tomt funderade jag på om det skulle vara tillåtet att ställa ett åretruntisolerat Attefallshus som komplementbostadshus att bo i under tiden jag bestämmer vad jag vill göra med tomten/skruttstugan. Kanske vill jag riva den helt och bygga ett riktigt bostadshus. Skulle det då också vara tillåtet att bo i Attefallshuset under tiden jag bygger det riktiga huset.
Är det någon här som vet ifall det skulle kunna vara tillåtet.
Jag förutsätter att det går att få bygglov för riktigt hus på tomten eftersom det finns sådana bara 2-3 tomter bort i samma område.
På denna tomt funderade jag på om det skulle vara tillåtet att ställa ett åretruntisolerat Attefallshus som komplementbostadshus att bo i under tiden jag bestämmer vad jag vill göra med tomten/skruttstugan. Kanske vill jag riva den helt och bygga ett riktigt bostadshus. Skulle det då också vara tillåtet att bo i Attefallshuset under tiden jag bygger det riktiga huset.
Är det någon här som vet ifall det skulle kunna vara tillåtet.
Jag förutsätter att det går att få bygglov för riktigt hus på tomten eftersom det finns sådana bara 2-3 tomter bort i samma område.
Finns det redan ett hus så går attefallsregeln att tillämpa generellt. Dock har alla kommuner olika strategier för dessa hus.. Någon typ av kultuskydd? Då kan det bli svårt. Dock är prickmark inget hinder i detta fallet, däremot avstånd till tomtgräns gäller.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Attefallshus bygga med lösvirke,eller köpa en helt färdig
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass -
Bygga attefallshus på samma tomt som ett fritidshus.
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass -
Bygga eller köpa 25m2 (attefallshus, komplementbostad)
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.