Medlem
· Västernorrland
· 96 inlägg
Hej
Jag planerar att bygga en hangar/verkstad på cirka 100m2 med plats för ett sportflygplan.
Ekonomin är en faktor som vanligt för oss knegare så jag vill göra detta så billigt som möjligt.
Jag är nybörjare beträffande större byggen, bara byggt en friggebod och några altaner. Min far är gammal snickare, men han bor 30 mil härifrån och saknar internet så jag tänkte prova att bolla idéerna här istället och involvera gubben när det blir dags. Han är gammal och sjuk så jag vill köra igång med detta så snart som möjligt.
Tänkte mig en hangar på ca 12x9 meter. 12 meter bred.
- Inte isolerad, men det ska vara möjligt att isolera i framtiden.
- En varmbonad del på runt 20m2 med minikök, kontor, elektronikverkstad etc.
- Grus eller asfalt men färdigställt för att gjuta en platta när ekonomin tillåter.
Vad tycker ni om den iden?
Ska jag gjuta en sockel eller mura upp med lecablock?
Andra tankar och åsikter? All input är välkommen!
Jag planerar att bygga en hangar/verkstad på cirka 100m2 med plats för ett sportflygplan.
Ekonomin är en faktor som vanligt för oss knegare så jag vill göra detta så billigt som möjligt.
Jag är nybörjare beträffande större byggen, bara byggt en friggebod och några altaner. Min far är gammal snickare, men han bor 30 mil härifrån och saknar internet så jag tänkte prova att bolla idéerna här istället och involvera gubben när det blir dags. Han är gammal och sjuk så jag vill köra igång med detta så snart som möjligt.
Tänkte mig en hangar på ca 12x9 meter. 12 meter bred.
- Inte isolerad, men det ska vara möjligt att isolera i framtiden.
- En varmbonad del på runt 20m2 med minikök, kontor, elektronikverkstad etc.
- Grus eller asfalt men färdigställt för att gjuta en platta när ekonomin tillåter.
Vad tycker ni om den iden?
Ska jag gjuta en sockel eller mura upp med lecablock?
Andra tankar och åsikter? All input är välkommen!
Kolla på hur man bygger lagerlokaler. Jag hade nog tittat på möjligheten att bygga en stomme i trä eller stål, några bärande balkar som tak (stål eller limträ) och självbärande plåt. Jag hade nog enbart satt plåt som fasad. Golv = packat grus alt asfalt.
Fyra saker jag tänker på
1. Dimensionera tak och väggar så det tål ordentligt med snö. Även om det i södra Sverige är väldigt sällan det kommer mängder med snö på kort tid, så händer det ibland och ett rasat hangartak ovanpå ett ihopskrynklat flygplan är bland den hemskaste syn en pilot kan föreställa sig.
2. Du vill undvika en snö- eller iskant framför porten då det blir väldigt jobbigt att dra planet över den.
3. Kondensdroppar från taket kan bli ett väldigt problem vissa höst- och vårdagar. De droppar ner på planet och fryser till ett stenhårt knottrigt lager som tar en smärre evighet att få bort.
4. Det är lättare att dra in planet med en vinch än att rulla ut det för hand. Så jag skulle nog ha golvet svagt sluttande utåt mot porten.
1. Dimensionera tak och väggar så det tål ordentligt med snö. Även om det i södra Sverige är väldigt sällan det kommer mängder med snö på kort tid, så händer det ibland och ett rasat hangartak ovanpå ett ihopskrynklat flygplan är bland den hemskaste syn en pilot kan föreställa sig.
2. Du vill undvika en snö- eller iskant framför porten då det blir väldigt jobbigt att dra planet över den.
3. Kondensdroppar från taket kan bli ett väldigt problem vissa höst- och vårdagar. De droppar ner på planet och fryser till ett stenhårt knottrigt lager som tar en smärre evighet att få bort.
4. Det är lättare att dra in planet med en vinch än att rulla ut det för hand. Så jag skulle nog ha golvet svagt sluttande utåt mot porten.
12-13 meter går att nå med vanliga trätakstolar men de behöver dimensioneras för det bygget.
Lathunden ger 12 meter som max men det är med tegeltak i snözon tre och vyter man till ett lätt plåttak plus att man minskar avståndet mellan takstolarna så kan man nå lite mer spänvidd
Lathunden ger 12 meter som max men det är med tegeltak i snözon tre och vyter man till ett lätt plåttak plus att man minskar avståndet mellan takstolarna så kan man nå lite mer spänvidd
Vi byggde en 200+ kvadrat maskinhall förut. Byggdes av stålstomme som sedan reglades utvändigt, varpå plåtfasad och plåttak monterades. Själva byggnaden var rest på 14 dagar av 3 man med 1 grävare som utförde markarbetet (grävdes ner uppåt 20 stycken 1,5 ton tunga plintar om inte minnet sviker mig).
Tänk på att ha bra vingelmån. Vingarna kan kränga ganska bra när man rullar över någon ojämnhet som till exempel en tröskel, fast det har du säkert redan koll på.
En granne har hangar på gården som ursprungligen dimensionerades för en Tiger Moth. Nu har han en Boeing Stearman och det är centimeterprecision varje gång han pushar. Jag har varit med några gånger och är alltid gråtfärdig efteråt.
En granne har hangar på gården som ursprungligen dimensionerades för en Tiger Moth. Nu har han en Boeing Stearman och det är centimeterprecision varje gång han pushar. Jag har varit med några gånger och är alltid gråtfärdig efteråt.
Klicka här för att svara
