Hejsan.
Tänkte starta en tråd här då jag tänkt renovera det gamla slakthuset som står på tomten. Det jag vill ha ut av det är att få lite tips, idéer smakråd. Vad som helst egentligen. För tillfället är planen att göra ett litet snickeri med tillhörande "man cave" dvs ett mysigt musik-/vilo-/gäst-/atelje-rum.
Huset är byggt på 1920 talet av slaktaren Mattson som köpte marken det står på för 400kr. Eftersom det rörde sig om så mycket pengar så gjordes en avbetalningsplan på 50kr/år.
I dagsläget används det som förråd och har så gjorts sedan det slutade vara ett slakteri någon gång för många år sedan.
Här följer lite bilder.
Tänkte starta en tråd här då jag tänkt renovera det gamla slakthuset som står på tomten. Det jag vill ha ut av det är att få lite tips, idéer smakråd. Vad som helst egentligen. För tillfället är planen att göra ett litet snickeri med tillhörande "man cave" dvs ett mysigt musik-/vilo-/gäst-/atelje-rum.
Huset är byggt på 1920 talet av slaktaren Mattson som köpte marken det står på för 400kr. Eftersom det rörde sig om så mycket pengar så gjordes en avbetalningsplan på 50kr/år.
I dagsläget används det som förråd och har så gjorts sedan det slutade vara ett slakteri någon gång för många år sedan.
Här följer lite bilder.
Jag började med att plocka ner taket som bestod av en salig blandning av tegel och gamla betongpannor. Planen är att lägga på ett plåttak. Tänkte mig den klassiska pannplåten som kom nån gång i början på 1900-talet. Färg alu-zink.
Tänkte även tilläggsisolera utvändigt så att jag kan få lite utvändig isolering på grunden som sticker upp ca 60cm. Invändigt tänkte jag bila upp plattan i det lilla rummet, isolera och gjuta en ny.
Tänkte även tilläggsisolera utvändigt så att jag kan få lite utvändig isolering på grunden som sticker upp ca 60cm. Invändigt tänkte jag bila upp plattan i det lilla rummet, isolera och gjuta en ny.
Och besserwissern måste bara få påpeka att det heter klenspänning (max 50V) eller svagström.Mats skrev:
Lågspänning är upp till 1000V, sen vidtar högspänning.
Men alla fattade givetvis vad du menar, så detta inlägg var bara lite allmänt kunskapsspridande ...
Och så håller jag med dig i sak, dessutom.
Medlem
· Västmanland
· 155 inlägg
Läcker projekt! Jag håller med föregående, spara elen på ett eller annat sätt, det är riktigt läckert då det var hantverk på riktigt (enl mig iaf). Se bara till att det blir säkert!
Tänkte nog låta det mesta vara som det är i själva slaktavdelningen. Kanske gjuta en ny platta. Dock så finns det en gammal "blodränna" och några fina handsmidda järnringar ingjutna i golvet som är lite charmiga. Å andra sidan ska det ju inte bli något museum. Får se hur det blir. Planen är iaf att börja med det lilla rummet. Ska gå lös med spettet och se vad det är för platta.
Jag läste det med spänningMikael_L skrev:
Klicka här för att svara