Satsuki
Problem: Vårt garage, byggt 1976, börjar se ganska slitet ut, speciellt nedre delen av den stående lockpanelen (se bilder nedan) på väggen mot huset. Vill gärna renovera den, men förstör inte riktigt hur väggen är konstruerad nertill, och vill hitta en lösning som håller i längden och kan repareras enkelt i framtiden.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beskrivning: just på denna sida av garager är panelen hårt ansatt eftersom det blir ganska fuktigt där (trokar upp dåligt, mer eller mindre konstant skugga). Vill gärna göra en hållbar lösning, som lätt kan underhållas i framtiden.

Frågor:
1) Grunden är en gjuten platta, och jag trodde man satt syllar på denna och byggde ett regelverk som panelen var spikad i, men när man tittar på bilderna verkar det vara någon extra regel som är synlig mellan plattan och panelen? Någon som förstår hur väggen är konstruerad?
2) Jag funderar på om man kan sätta en "offerbräda" längst ner och på så vis minska risken att behöva byta all panel i framtiden, vad tror ni om det? Skulle det se helkonstigt ut? Vi har iofs ingen offerbräda på övriga väggar, men även dessa ska renoveras inom några år, och då kan man lätt säta dit det.
3) Storleken på panelen är inte standard (enligt dagens mått) och måste specialbeställas. Eftersom en hel vägg skall åtgärdas, funderar jag på om man skulle kunna gå över till standardstorlek för enkelhetens skull (det skiljer några mm mot standard). På de två kortsidorna som gränsar till denna långsida finns en garageport och ett vedskjul - så man ser inte panelstorleken på dessa kortsidor. Tror ni det skulle se dumt ut, eller kan det vara en smart lösning?
4) Vad ska man använda för typ av färg? Just här, där fuktbelastningen blir ganska stor skulle jag vilja ha en så diffusionsöppen förg som möjligt och funderar på någon form av riktig oljefärg? Originalfärgen på garaget var lasyr, men det är uteslutet eftersom vi vill ha täckande förg som kan brytas i samma grå nyans som det är just nu på garaget.

Det är inte akut, men jag har börjat fundera på hur man bäst fixar det och eftersom det är en hel del panel är det ett hyfsat stort jobb att såga och måla kanske det är bra att vara ute i god tid och ha alla brödor sågade och målade innan man börjar riva ner den befintliga panelen...

Till att börja med så är det på tok för lite avstånd mellan panelen och marken. Vissa av brädorna står ju i direkt kontakt med marken... Därtill saknas droppnäsa, förutom att man ställt ändträt på bottenbrädorna på någon list som sagt vilket gör att det suger upp fukt i ändträt.

Utifrån bilderna är panelen inte i ett så dåligt skick utan jag tycker att ni bör åtgärda hela garaget på en gång, det är sannolikt lättast. Att det skulle diffa på några mm på bredden på brädorna lär inte kunna ses.

Enklast är att ni lyfter på en lockbräda och ser hur konstruktionen ser ut, med lite tur kanske det kan räcka att skaffa en klinga till cirkelsågen som klarar spik och dra ett 18 graders snitt som i innerkant slutar ovanför listen och sedan ta bort listen. Då kanske ni klarar er med att byta endast ett fåtal brädor och spika om lockbrädorna i nederkant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.