Passivhus är energieffektiva, men väggarna blir tjocka. Trots det vill jag bygga ett Attefallshus med u-värde näst intill passivhus.

Grunden blir en platta på mark med 40 cm cellplast. Här har jag hittat en U-min Grund som verkar smart tack vare att deras betongkant är något indragen. Det ska bli elvärme i golvet (för lite grundvärme när vi inte är där och värmer upp med våra kroppar och köksmaskiner).

Väggarna tänkte jag bygga med Sundolitt Kub alternativt BeWi Byggsystem eller Jackon Thermomur. BeWi verkar inte ha sitt system riktigt klart ännu men alla system bygger på samma tanke; "legobitar" med sidor av cellplast och bärande fyllning med betong. Extremt smart och otroligt snabbt att bygga! https://www.youtube.com/watch?v=gr7JmuBkArE

Sundolitt har ett block som heter KUB U11 och ett som heter KUB U17. I båda fallen avser sifferbeteckningen u-värdet. Av utrymmesskäl nöjer jag mig nog med KUB 17. Blocket U11 är 450 mm tjockt medan U17 "bara" är 350 mm. Men U17 isolerar bättre än en motsvarande tjock konventionell brädvägg med konventionell glasullsisolering.

Dessutom är KUB-blocken fukttåliga vilket är nödvändigt för mig eftersom huset ligger i en backe och del av ena långväggen kommer att ligga nästan 2m jord under jord. Det handlar lite om "rule cheating". Eftersom huset ligger i en sluttning kan jag, genom att "gräva ner huset", skapa ett souterränghus och därmed minska bygghöjden. Attefallare får ju max vara 4 meter höga.

Tak vill jag ha någon form av prefab-skivor. Jag vill jag ha ett pulpettak med låg lutning (som så småningom ska täckas med moss-sedum). Spännvidden blir 3-5 meter. Tanken med skivor är förstås att inte förlora takhöjd pga takstolar och fackverkskonstruktioner. Jag vill använda del av höjden till ett sovloft (därav souterränglösningen om medger högre faktisk bygghöjd - om än delvis osynlig). Självfallet vill jag ha högvärdig isolering.

Några frågor:
- Finns system för takskivor motsvarande Sundolitt KUB?
- Finns det erfarenhet av att bygga Attefallare i dessa byggsystem?
- Varför finns ännu inga färdiga Attefallslösningar med byggblock i cellplast från husföretagen?

Ett problem med attefallare som passivhus tänker jag är att man bara får bygga 25 kvm, så boytan blir rätt liten om man måste ta 4-5 kvm till isolering ?

/K

Jovisst blir väggarna tjocka om man ska få bra isolering och låga energikostnader.

Men även med regelstomme blir väggarna tjocka.
Ungefär lika tjocka faktiskt.

Tomture61
KUB 017 (350 mm) har 0,17 W/m .Regelstomme (355 mm) med Isover isolering har 0,14 W/m

En ISOVER UNI-skiva 33, 120 mm (utan regelstomme) har 0,033 W/m

Undrar vad en 240 mm tjock träregel stomme med glasull/stenull har för u värde !

Intressant projekt!

Jag vet inte hur mycket du kan vinna på suteräng-bygge i höjd.. men fyra meter äts fort upp av stora isoleringstjocklekar i taket. Jag tänker på ditt loft. Har du testat rita upp en sektion på detta?

Sedan bör luftvolymen beaktas i detta. Det är väldigt lite luft som ska värmas upp jämte ett normalt bostadshus.

Vad gäller dagens krav på 0.33 i totalt u-värde ger inte stor energianvändning i ett så litet hus..

Personligen skulle jag nog satsa på ett typ "plusenergihus" istället. Gärna Off-the-grid. Det tycker jag är intressant för denna hustyp. Solceller, vindsnurra? batterier, likström och förbränningstoalett eller liknande?

• Gilla
tjosefsson och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 skrev:
KUB 017 (350 mm) har 0,17 W/m .Regelstomme (355 mm) med Isover isolering har 0,14 W/m

En ISOVER UNI-skiva 33, 120 mm (utan regelstomme) har 0,033 W/m

Undrar vad en 240 mm tjock träregel stomme med glasull/stenull har för u värde !
Du blandar nog ihop enheterna lite. U-värde har enheten W/m2K d.v.s. vilken effekt som läcker ut för en viss yta beroende av temperaturdifferensen. D.v.s. har du en vägg med U-värde 1,0 W/m2K så läcker en kvadrat av denna väggen, vid 1 grads temperaturskillnad mellan ute och inne, 1 W d.v.s. 1 Joule per sekund. Man anger aldrig U-värden för byggmaterial utan enbart sammansatta konstruktioner. En isolerskiva som heter något i stil med 33 eller 37 har i regel 0,033 W/mK i värmeledningskoefficient. Här syftar m som i meter i enheten på tjockleken.

En 240 mm tjock träregelstomme ligger runt 0,15-0,20 W/m2K beroende på regelavstånd och vilka skivor som används invändigt o.s.v.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.