Hmm, skadligt :-) hur gjorde du för att få Gabionerna 'sneda' så att säga? Du har fall från parkeringen ut mot gatan, det är det fallet jag menar :-)

Riktigt snyggt! Verkligen läckert!

Vad vet man om gabioner?
- hur länge kan de tänkas hålla?
- hur mycket belastning tål de?
- hur formstabila är de?

Hur fylls de på? Med 60 ton går det ju inte för hand...

Tackar

It1cobra:
Tomten lutar åt två håll och grunden under gabionerna är gjord i olika bärlager enligt konstens alla regler.
Sedan byggdes "grunden" i flera etage ju närmare gatan man kommer och gabionerna blev lägre och lägre.
Hoppas att det blev begripligt.

Plåster:
Det går att komma åt mycket info om Gabioner på nätet, vilket jag gjorde och det gjorde att jag vågade satsa på just detta istället för L-block som inte är snygga i mitt tycke. Att jag sedan gjorde en betongplatta ovanpå gjorde att det säkrades upp.
Formstabila är de när man packar dem försiktigt som ett pussel. Gör man inte det kan det bli rejäla buktningar.
Så mitt svar på hur de är fyllda så gjorde jag det för hand. Lastbilen tippade över 10 ton åt gången på tomten som jag sedan tog för hand med många knäböjningar tills allt var på plats. Tokigt men det blev bra tycker jag.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ok, jag är lite intresserad av om det var svårt att få till lutningen? Gabionen är ju helt fyrkantig (90grader i hörnen), hur gör man för att få den 'kilformad'? Eller förstår jag fel?:-)

Om du menar i sidled så är de ju rektangulära, ja. Men i höjdled är det väl bara att inte fylla på ända upp, utan som han skrev pussla, och sedan kan man väl vika ner det som är för högt?

Angående hållbarhet så lade de sådana vid ett lerskred i Uddeholm när jag var i 10-årsåldern nånting, för att stoppa leran från att rinna ut på vägen. Ca 3 meter högt om jag minns rätt. Det håller finfint än, och jag fyller 47 nästa helg. Minns att det var riktigt spännande att leka i "kvickleran" de första åren.

Det är precis efter svängen vid Sjögränd när man svängt av från RV62 mot Hagfors om någon vill studera drygt 30 år gamla gabioner.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.